14 825 läst ·
122 svar
15k läst
122 svar
Spiskassett värmer inte
Tack för allas engagemang i fråga!
Har pratat med butiken som sålde kassetten, dem sa i princip det som har nämnt här.
Efter att har läst alla kommentarerna gick vi igenom alla möjliga orsaker till det varför det inte brinner så bra.
Vi öppnade några stora fönster så det kom i REJÄL med frisk luft till rummet. Spiskassett luckan stod vidöppen. Nu brann det. Måste har varit för instängt under dessa dagarna och att köksfläkten har varit igång mer än vanlig (allt julmat lagning).
Läste att det tog långt tid och många klabbar för att värma ett rum så vi testade att elda LÄNGE. Efter kanske 6-8 klabbar hade rummet blivit 3 grader varmare.
Tack igen för alla som engagerade sig. Har aldrig ägt ett hus eller ett eldstad/spiskassett så detta var väldigt lärorik.
Har pratat med butiken som sålde kassetten, dem sa i princip det som har nämnt här.
Efter att har läst alla kommentarerna gick vi igenom alla möjliga orsaker till det varför det inte brinner så bra.
Vi öppnade några stora fönster så det kom i REJÄL med frisk luft till rummet. Spiskassett luckan stod vidöppen. Nu brann det. Måste har varit för instängt under dessa dagarna och att köksfläkten har varit igång mer än vanlig (allt julmat lagning).
Läste att det tog långt tid och många klabbar för att värma ett rum så vi testade att elda LÄNGE. Efter kanske 6-8 klabbar hade rummet blivit 3 grader varmare.
Tack igen för alla som engagerade sig. Har aldrig ägt ett hus eller ett eldstad/spiskassett så detta var väldigt lärorik.
Stoppa in minst ett par vedträn åt gången när du fyller på ved, ett ensamt vedträ har svårt att brinna..FQT skrev:
Tack för allas engagemang i fråga!
verkar sitta väääldigt långt inFQT skrev:
Förlåt för dåligt info.
Spiskassetten är av en modell Keddy SK1001. Den är installera för en månad sen.
Som ni ser så har den funkat bra fram tills idag. Vi har luckan öppet helt men ändå ta inte elden sig. Elden till och med självdör nu när vi försökte tända en brasa för 30 min sen.
Rummet är ca 25 kvm. Hade veranda och ytterdörren öppet…
Förr lär det stundtals ha uttryckts som att "en kärring kan inte träta och ett vedträ kan inte brinna" men den vokabulären är kanske inte helt PK numera och evidensbaserat vet vi ju att torr kluven ved i rätt mängd brinner bäst och renast.H he-peter skrev:
När jag eldar i min Keddy spisinsats så börjar kaminen värma riktigt efter andra inlägget.
När jag tänder upp den så kör jag luckan lite på glänt i 5-10 min innan brasan och draget kommer igång.
Draget i skorstenen är beroende av skillnaden mellan ute och innetemp.
Ju större skillnad desto mera drag.
När jag tänder upp den så kör jag luckan lite på glänt i 5-10 min innan brasan och draget kommer igång.
Draget i skorstenen är beroende av skillnaden mellan ute och innetemp.
Ju större skillnad desto mera drag.
Idag har man vermiculit-skivor i eldstaden som snabbt blir varma på ytan och reflekterar värmen så att det kan brinna även med ett vedträ i taget och kärringen har numera internet och sociala medier...F fribygg skrev:
Sista bilden är "andra omgången". Första vändan var två klabbar med några små tändpinnar på.O [old rusty] skrev:
Sotaren bör ha sett det när han provtrycker skorstenen. Det finns ju små rörkameror. Kanske 🤔 kan fungera med en sådan.