14 825 läst ·
122 svar
15k läst
122 svar
Spiskassett värmer inte
Hej
Jag ser inget utlopp för den uppvärmda luften, utan detta så står den varma luften nästan stilla
Jag ser inget utlopp för den uppvärmda luften, utan detta så står den varma luften nästan stilla
Nej. Inte mer än en halv meter framför kassetten.T TypRätt skrev:
Termostaten visa inte heller att det blir varmare så det inte bara är något vi upplever.
Har ställ en mini fläkt en liten bit från luckan för att sprida värmen men det blir inte varmt in luften bara i direkt närheten av kassett luckan, strålningsvärme som svärfar sa.
Men det är ett silvrig rör som går från baksidan av kassetten och vidare upp till skorstenen. Vi kan ser via sotluckan att det går ett rör upp och ner från där sotluckan sitter.M Martin Lundmark skrev:
HejFQT skrev:
Röken från spisinsatsen skall gå ut i skorstenen, men runt det röret så skall det vara tätt mot skorstenens insida så den uppvärmda luften runt spisinsatsen inte far upp i skorstenen
Den luften skall i stället via ett hål i skorstenen kunna komma ut i rummet ca 70 cm ovanför spisinsatsen
Jag tror inte du fått en korrekt installation
Om man läser den instruktion du hänvisar till så står det ingenting om att det SKA tas hål. Det framgår inte heller av bilderna. Däremot står följande:M Martin Lundmark skrev:Hej
Röken från spisinsatsen skall gå ut i skorstenen, men runt det röret så skall det vara tätt mot skorstenens insida så den uppvärmda luften runt spisinsatsen inte far upp i skorstenen
Den luften skall i stället via ett hål i skorstenen kunna komma ut i rummet ca 70 cm ovanför spisinsatsen
Jag tror inte du fått en korrekt installation
"Om den öppna spisen är trång kan varmluftscirkulationen förbättras genom håltagning i spiskupan".
Ni ska inte elda på kassetten utsida.FQT skrev:
Jag förstår inte vad ni har fått det i från.
Hänvisa gärna till en källa.
Bergvärme funkar rätt bra.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har reagerat på att många som köper hus fokuserar på läget, utsikt stora fönster, burspråk etc
När jag köpte hus 1994 så var det svår att hitta bra beskrivning på uppvärmningen på husen vi tittade på
Hus med vattenburen värme värderades inte hög och annat som innebär låga driftskostnader
Finns inte en bra skorsten, kamin, öppen spis och vattenburen värme är det dyrt att eftermontera
När vi tittade på huset konstaterade vi att det skulle gå att sätta in spisinsatsen i källaren och ta luft utifrån
Det påverkar dock inte det faktum att jag finner spiskassett helt värdelöst jämfört med en modern kamin.
Hej Kardan79K Kardan79 skrev:
Jag tolkar att TS har en installation som inte fungerar och att varmluftscirkulationen till rummet är dålig, därför så skrev jag "Jag tror inte du fått en korrekt installation" som tips till TS.
För den firma som satte in mina två spisinsatser och som har lång erfarenhet av skorstenar och värmekällor, för dem var det en självklarhet att underlätta varmluftscirkulationen med öppningar.
Eftersom varm luft stiger uppåt så innebär öppningen att varmluften "driver en självcirkulation".
Det är naturligtvis valfritt för TS att avstå från att underlätta för spisinsatsen att kunna leverera varmluften till rummet.
HejK Kardan79 skrev:
Har man ett hus där det redan finns en öppen spis så ser jag inte det naturliga valet att riva den öppna spisen och placera en "modern kamin" på platsen i stället
Jag får rejäl värme från mina två spisinsatser och ser därför inte dessa som värdelösa.
Jag räknar med att kunna värma huset vid strömavbrott.
De mätningar och observationer jag gjort på temperaturer och luftflöden visar att det övertryck jag får i källaren trycker varmluft upp till markplanet
Den uteluft jag tar in utifrån tillförs i öppna spisen bakom spisinsatsen och därigenom finns inget "kalldrag" inne, utan all tillförd uteluft värms upp innan den möter inneluften.
Den tillförda uteluften sugs även in till förbränningen i spisinsatsen och tillförseln av uteluft skapar ett lämpligt övertryck i rummet med spisinsatsen, så att den varma luften vill lämna rummet.
Redigerat:
Om det eldas rätt, skall den avger en hel del strålningsvärme via glasrutan.FQT skrev:
Kolla tilluftsspjället.
Eldar järnet! Använd finklyven ved.
Tycker det låter väldigt lite med endast 2 klossar* ved/inlägg. I vår kamin lägger jag in ca 6klabbar, 2 sådana inlägg värmer ett 40m3 stort rum från 18° till 28° med lätthet.FQT skrev:
Nu är det ju som sagt en kamin och inte en insats men ändå...
* Jag antar att klossar avser vedträn/klabbar
Alla har ju olika drag i sina skorstenar, kudden på baffeln har jag provat en gång vid första eldningen för säsongen men annars struntar jag i den.FQT skrev:
Däremot misstänker jag att du måste ha en gigantisk premium-tändkudde om det ska räcka med en.
Just nu har jag råkat köra riktigt billigt skräp och använder 3-4. Men jag orkar inte spänta i all oändlighet heller..
Så där har du nog ditt tändproblem. In med mer kuddar och lägg dom "ett lager ner" så det verkligen börjar brinna i något.
Prio ett är att få det att brinna varje gång. När det är löst så kan du börja finlira med att spara in kuddar och späntved.
Angående värmen tycker jag din installation ser väldigt trång ut. Jag har ca 10 cm fritt på ovansidan och får ut kopiösa mängder värme. Din skulle nog må bra av ett extra hål i muren eller knacka ner raden med tegelstenar.
Redigerat:
"Jag tycker det låter konstigt att du inte kan köra över sjön, nu har jag ju en amfibiebil iofs och inte en skoda"H Hegge_ skrev:
Bra tips.
Eller så håller vi oss till modellen av eldningsdon TS har. Det går inte in sex klabbar och den skulle bli för kall om du lägger in så mycket.
Och nu kollade jag på bilden igen.
Du har ju en prydnadsram runt insatsen.
Ta bort den och se om det blir bättre med värmen.
Du har ju en prydnadsram runt insatsen.
Ta bort den och se om det blir bättre med värmen.