FQT FQT skrev:
Tycker också att det borde blir varmt i rummet.

Vi tänder på en tänd påse ovan för kassetten för att värma upp skorstenen först innan vi tänder på veden. Vi har luckan öppet ett tag tills vi ser elden har tagit sig sen stänger vi den. Men då dör den. Tycker det är så mäktig. Har inte hänt dem första gångerna vi eldade. Har eldat på samma sätt…
Hej
Menar du att ni lägger en tändpåse ovanpå spisinsatsen ?

Gör ni så, då stiger den röken inte ut genom skorstenen

Kan du ta en bild så man ser hålet i skorstenen som är utloppet av varmluft till rummet

Redigerat:
K
FQT FQT skrev:
Hej
Har en fråga till experterna här.
Lite info: 60-tals hus. Tre våningar: källare, bottenvåningen och vind.
Allt är original förutom det nya taket. Huset har självdrag.
Till frågan: vi har satt in en spiskassett men tycker inte att den värmer något. Det brinner på bra men det är bara strålningsvärme typ 30 cm från luckan. Vi kan ju inte sätta en värme-fläkt-spridare som man kan göra med en kamin.
Vad kan vara fel och kan man hjälpa till med spridningen?
Vi har också insats och tycker att det är helt värdelöst jämfört med kamin.
Använder en sån här fläkt, men det gör inte skitstor skillnad (men lite).
https://www.motonet.se/produkt/must...ArzbHSX5BExB18OmjI-J1yfTcUzsyRuAaAtnUEALw_wcB

K Kardan79 skrev:
[länk]
Hej
Jag har två spisinsatser, en på var våning

I källaren har jag bakom spisinsatsen gjort ett intag för luft utifrån

Det innebär att kall luft utifrån värms upp och skapar ett övertryck i rummet som sedan lämnar rummet genom rummets öppna dörr och stiger sedan genom trappen till övervåningen

Hänger jag papper i dörröppningen så ser man att luftflödet är bra
Inga eldrivna fläktar behövs

Redigerat:
Jag har samma modell och sen värmer riktigt bra.

Tändproblemet:
Beskriv hur du tänder.
Vilket läge har du spjället, vilken slags ved och hur du lägger tändkuddar osv.
Dom kan vara lite kinkiga är min erfarenhet.

Att det inte blir varmt i rummet gissar jag beror antingen på att det inte är tättat rätt mot skorstenen eller för trångt runt insatsen då luften inte kan cirkulera bakom.

K
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har två spisinsatser, en på var våning

I källaren har jag bakom spisinsatsen gjort ett intag för luft utifrån

Det innebär att kall luft utifrån värms upp och skapar ett övertryck i rummet som sedan lämnar rummet genom rummets öppna dörr och stiger sedan genom trappen till övervåningen

Hänger jag papper i dörröppningen så ser man att luftflödet är bra
Inga eldrivna fläktar behövs
Kul för dig. 😅
Har man en 60år gammal kåk byggd på platta, med murstocken mitt i kåken då finns litet utrymme för finesser.

K Kardan79 skrev:
Kul för dig. 😅
Har man en 60år gammal kåk byggd på platta, med murstocken mitt i kåken då finns litet utrymme för finesser.
Hej
Mitt hus är 60 år med källare och vattenburen värme
Det är många saker att titta på när man köper hus
Att klara långsiktigt klara uppvärmning på ett ekonomiskt sätt och även vid strömavbrott kan vara bra att titta på

K
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Mitt hus är 60 år med källare och vattenburen värme
Det är många saker att titta på när man köper hus
Att klara långsiktigt klara uppvärmning på ett ekonomiskt sätt och även vid strömavbrott kan vara bra att titta på
Och din poäng är vilken?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej
Jag har reagerat på att många som köper hus fokuserar på läget, utsikt stora fönster, burspråk etc

När jag köpte hus 1994 så var det svår att hitta bra beskrivning på uppvärmningen på husen vi tittade på

Hus med vattenburen värme värderades inte hög och annat som innebär låga driftskostnader

Finns inte en bra skorsten, kamin, öppen spis och vattenburen värme är det dyrt att eftermontera

När vi tittade på huset konstaterade vi att det skulle gå att sätta in spisinsatsen i källaren och ta luft utifrån

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du får nog försöka hålla isär de två problemen.

Det går inte att säga så mycket mer om tändningen. Det är inget spjäll för tilluft som hamnat i ett annat läge?

Angående värmen så måste du nog prestera lite mätbara resultat. Hur mycket ved eldar du? Om du har en termometer i rummet, hur mycket stiger temperaturen? Hur länge eldar du? Med så mycket tegel runt om kan det vara att effekten blir lite fördröjd så att du måste elda ett tag innan effekten ökar.
Vi har satt en termometer på ett bord ett och halv meter ifrån kassetten och den öka inte ens en hel grad.
Elda två omgångar efter varandra med två klossar med björk ved varje omgång.

K Kardan79 skrev:
Angående svårigheten att tända.
Det låter som att ni stryper syretillförseln.
Är tilluften öppen?
Provat vänta lite längre?

[media]
Yes har följt guiden från Keddy. Det märkliga är att det har funkat tidigare men plötsligt är det som om det är stopp. Har kollat vid skorstenen och ”hatten” på skorstenen är hel så ingen djur kan har hamnat där.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Menar du att ni lägger en tändpåse ovanpå spisinsatsen ?

Gör ni så, då stiger den röken inte ut genom skorstenen

Kan du ta en bild så man ser hålet i skorstenen som är utloppet av varmluft till rummet
Svårt att får till en bild men vi gjort som den gjorde i Keddy eldning guide filmen.
Bilden visa gallret ovanför kassetten med rören bakom gallret.

• Hand justerar ett galler ovanför en eldkassett, med rör synliga bakom gallret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Galler ovanför braskassett med rör synliga bakom det perforerade mönstret som i Keddy eldning guide.
    Skapa konto
FQT FQT skrev:
Yes har följt guiden från Keddy. Det märkliga är att det har funkat tidigare men plötsligt är det som om det är stopp. Har kollat vid skorstenen och ”hatten” på skorstenen är hel så ingen djur kan har hamnat där.
Hej
Och tätningen av röret mot skorstenens insida och öppning i skorstenen ovanför spisinsatsen är det ok?

Titta på bilderna på sid 6 här om tätningen mot skorstenens insida
https://www.keddy.se/wp-content/uploads/2014/05/SK-100-200-monteringsanvisning-1.pdf

Här en bild av ett gallrer som skall sitta ovanför spisinsatsen och släppa ut den uppvärmda luften i rummet
https://www.sskr.se/wp/keddy-110/

Är det gjort på det sättet?

Redigerat:
K Kardan79 skrev:
[länk]
Just nu känns det som bortkastade pengar att har installerat en kassett….
Medveten om att det inte kan/ska värma hela huset men att det inte ens värmer samma rum när man elda.

O [old rusty] skrev:
Jag har samma modell och sen värmer riktigt bra.

Tändproblemet:
Beskriv hur du tänder.
Vilket läge har du spjället, vilken slags ved och hur du lägger tändkuddar osv.
Dom kan vara lite kinkiga är min erfarenhet.

Att det inte blir varmt i rummet gissar jag beror antingen på att det inte är tättat rätt mot skorstenen eller för trångt runt insatsen då luften inte kan cirkulera bakom.
Vi har följt Keddy elda rätt guide från punkt till pricka. En tändpåse ovanför kassetten. Små ved pinnar på stora ved klossar. En påse längs upp. Har luckan på glänt till elden har tagit sig. (Har till och med luckan helt öppet vid starten. Men elda ta inte riktigt ändå.)

Installation är besiktad. Om det inte är tätat rätt eller för trångt runt insatsen borde väl besiktningsmannen ser det väl?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Och tätningen av röret mot skorstenens insida och öppning i skorstenen ovanför spisinsatsen är det ok?

Titta på bilderna på sid 6 här om tätningen mot skorstenens insida
[länk]

Här en bild av gallret ovanför spisinsatsen
[länk]

Är det gjort på det sättet?
Svårt och ser bakom kassetten. Vet att montören och säljare sa att rören inte går rak upp utan att det är böjd sned bakåt sen upp till skorstenen. Har ingen galler ovan för eldstaden.

Sotluckan till vänster. Gamla spjäll handtaget lämnades kvar då montören tyckte det var en fin detalj men har ingen funktion.

• Öppen spis i vardagsrum med väggmonterat gammalt spjällhandtag som dekorativ detalj, sotlucka till vänster och julgran i höger hörn.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.