Så här är det. Jag har 2 uttag nära spisen det ena är till gamla spisen det andra sitter det en kokplatta i sån med 2 plattor. Inget annat är inkopplat på dessa kablar och dom går på separata 10a proppar så man kan så gått som säga att jag har 2fas redan draget till spisen bara inte i samma ledning och med 2 nollor. Jag har ganska bra baskunskap om hur el fungerar. Det jag inte vet är vad jag ska göra med nollorna och risk för överström i nollan mm som du nämner. Jag kommer pröva detta vad ni än säger om jag så ska öpna spisen och separera nollorna mellan ugn och plattor. Så är det då inte bättre att ni hjälper till iställer för att skriva om hur fel det är.D Daniel 109 skrev:Din föreslagna lösning är så långt ifrån hur det ska vara att jag förstår varför folk inte vill ge instruktioner. Du tycks inte förstå hur elsystemet fungerar. Vilket medför att du inte kan bedöma riskerna, tex överström i nollan. Jag håller med om att du antingen kör som det är eller gör en någorlunda vettig lösning. Om det sedan är en trefas skarvsladd eller liknande är upp till dig. Det finns många lösningar som inte är fackmanna mässiga, men enligt många okej nödlösningar. Din lösning ligger utanför den zonen.
Vet du ens om det är olika faser? Fullösningar i kombination med låg kompetens är inte bra.
Ja jag vet att det är 2 olika faser. Förstår inte vad problemet är! Det är väl ingen j skillnad mot att ha sepparat ugn typ ugnsskåp som många har i dagens läge där spishällen och ugnen är plaserade på olika ställen och går på olika faser. Kan folk sluta förstöra tråden med massa tråkigheter och hjälpa till lite istället.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Nja, bara för att du har två uttag kopplade på olika säkringar så är det inte säkert att det inte tvåfas. Det kanske är samma fas?JoJo_84 skrev:
Jag har 2 uttag nära spisen det ena är till gamla spisen det andra sitter det en kokplatta i sån med 2 plattor. Inget annat är inkopplat på dessa kablar och dom går på separata 10a proppar så man kan så gått som säga att jag har 2fas redan draget till spisen bara inte i samma ledning och med 2 nollor.
Själv har jag massor med uttag kopplade till 10 olika säkringar, men inte går jag och tror att jag har 10-fas för det.
Folk här hjälper gärna till för att få det bra, men är man för långt ifrån bra (säkert) så blir det därefter. Lite som om du hade frågat hur man bäst byter sin säkring mitt en spik.
Så rackarns dyrt kan det inte vara att få en elektriker att göra en temporär, men ändå säkrare lösning än du vill. Har du ingen kompis som kan hjälpa dig annars?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo det ÄR skillnad.
I ditt fall har du två separata matningar, som går olika väg (iallafall i olika rör eller kablar) från centralen. Du har dubbla nollor.
Detta vill du koppla in på en apparat (spis). Rent elektriskt fungerar det troligen. men det strider mot ett antal säkerhetsregler.
En riktig spis/häll matning innehåller 3 faser, som kommer från olika matande faser från elnätet. Just detta att de måste komma från olika inkommande faser är viktigt, växelströmmen växlar då i olika fasläge. Vilket ger en lägre ström i nollan. Skulle de inte ha olika fasläge, så brinner nollan. I ditt fall kan du troligen inte veta om dina två matningar är kopplade till olika inkommande faser, eller?
Väldigt populärbeskrivet kan du tänka dig att i ett givet ögonblick driver din fas L1 +7A igenom spisen till nollan. Samtidigt driver i samma ögonblick L2 -3A genom spisen till nollan. Den totala strömmen i nollan blir då 4A. Några millisekunder senare kanske strömmarna istället är 10A resp 8A. Skulle då dessa strömmar istället ligga i fas, så kommer de att vara +10A + 8A =18A istället för 2A. och efter en stund har du då en brand.
Så "tipsen" här i tråden handlar inte (bara) om formaliteter utan att undvika högst reela risker.
Sedan finns det regler om att alla ledningar som hör till en grupp skall gå samma väg ifrån centralen. Det kravet ger en viss säkerhet mot risker i samband med framtida ändringar i elsystemet., Men det handlar även om elektromagnetisk strålning från ledningarna. Det blir ett magnetfält runt alla ledningar som det går ström i. I en kabel tar fältet från ledningar som leder fram ström ut fältet från ledningar som leder tillbaka ström. Man vill att summan av strömmar i kabeln skall helst vara noll. Då blir det fortfarande ett rätt starkt magnetfält mellan ledningarna, men där inne i kabeln spelar det ingen roll.
Har man då ledningar som går olika vägar så ökar magnetfältet med arean ,mellan ledningarna. Och man kan faktiskt komma upp i fältstyrkor som överstiger de medicinska gränsvärdena, om ledningarna är felaktigt dragna.
I ditt fall har du två separata matningar, som går olika väg (iallafall i olika rör eller kablar) från centralen. Du har dubbla nollor.
Detta vill du koppla in på en apparat (spis). Rent elektriskt fungerar det troligen. men det strider mot ett antal säkerhetsregler.
En riktig spis/häll matning innehåller 3 faser, som kommer från olika matande faser från elnätet. Just detta att de måste komma från olika inkommande faser är viktigt, växelströmmen växlar då i olika fasläge. Vilket ger en lägre ström i nollan. Skulle de inte ha olika fasläge, så brinner nollan. I ditt fall kan du troligen inte veta om dina två matningar är kopplade till olika inkommande faser, eller?
Väldigt populärbeskrivet kan du tänka dig att i ett givet ögonblick driver din fas L1 +7A igenom spisen till nollan. Samtidigt driver i samma ögonblick L2 -3A genom spisen till nollan. Den totala strömmen i nollan blir då 4A. Några millisekunder senare kanske strömmarna istället är 10A resp 8A. Skulle då dessa strömmar istället ligga i fas, så kommer de att vara +10A + 8A =18A istället för 2A. och efter en stund har du då en brand.
Så "tipsen" här i tråden handlar inte (bara) om formaliteter utan att undvika högst reela risker.
Sedan finns det regler om att alla ledningar som hör till en grupp skall gå samma väg ifrån centralen. Det kravet ger en viss säkerhet mot risker i samband med framtida ändringar i elsystemet., Men det handlar även om elektromagnetisk strålning från ledningarna. Det blir ett magnetfält runt alla ledningar som det går ström i. I en kabel tar fältet från ledningar som leder fram ström ut fältet från ledningar som leder tillbaka ström. Man vill att summan av strömmar i kabeln skall helst vara noll. Då blir det fortfarande ett rätt starkt magnetfält mellan ledningarna, men där inne i kabeln spelar det ingen roll.
Har man då ledningar som går olika vägar så ökar magnetfältet med arean ,mellan ledningarna. Och man kan faktiskt komma upp i fältstyrkor som överstiger de medicinska gränsvärdena, om ledningarna är felaktigt dragna.
Du fick lösningen i inlägg #30
Det kallas för tillfällig byggström.
Det kallas för tillfällig byggström.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du vet inte om uttagen sitter på olika faser bara för att de har egen säkring. Du har antagligen trefas huvudsäkring? Du kan testa skruva ur en av huvudsäkringarna åt gången för att se så att dom ligger på olika faser. Om båda uttagen slutar fungera när du skruvar ur en huvudsäkring så ligger dom på samma.
Det pratas klarspråk hela tiden. Det är bara det att du saknar kunskapen. Jag har rakt ut frågot om du vet att det är olika faser, och du svarar att du vet det. Fast du uppenbarligen inte har en aning.
Tack äntligen någon som engagerar sig och talar klarspråk. Ok så jag kan inte använda 2 ledare med en nolla om dom går på samma fas även fast dom ligger på olika säkringar. Det är väl bara dra ur huvudsäkringen och kolla så dom inte går på samma fas då annars koppla in häll och ugn helt sepparat med både 2 nollor och faser? Nej jag har ingen som hjälper mig och jo det kostar för mycket just nuH hempularen skrev:Jo det ÄR skillnad.
I ditt fall har du två separata matningar, som går olika väg (iallafall i olika rör eller kablar) från centralen. Du har dubbla nollor.
Detta vill du koppla in på en apparat (spis). Rent elektriskt fungerar det troligen. men det strider mot ett antal säkerhetsregler.
En riktig spis/häll matning innehåller 3 faser, som kommer från olika matande faser från elnätet. Just detta att de måste komma från olika inkommande faser är viktigt, växelströmmen växlar då i olika fasläge. Vilket ger en lägre ström i nollan. Skulle de inte ha olika fasläge, så brinner nollan. I ditt fall kan du troligen inte veta om dina två matningar är kopplade till olika inkommande faser, eller?
Väldigt populärbeskrivet kan du tänka dig att i ett givet ögonblick driver din fas L1 +7A igenom spisen till nollan. Samtidigt driver i samma ögonblick L2 -3A genom spisen till nollan. Den totala strömmen i nollan blir då 4A. Några millisekunder senare kanske strömmarna istället är 10A resp 8A. Skulle då dessa strömmar istället ligga i fas, så kommer de att vara +10A + 8A =18A istället för 2A. och efter en stund har du då en brand.
Så "tipsen" här i tråden handlar inte (bara) om formaliteter utan att undvika högst reela risker.
Sedan finns det regler om att alla ledningar som hör till en grupp skall gå samma väg ifrån centralen. Det kravet ger en viss säkerhet mot risker i samband med framtida ändringar i elsystemet., Men det handlar även om elektromagnetisk strålning från ledningarna. Det blir ett magnetfält runt alla ledningar som det går ström i. I en kabel tar fältet från ledningar som leder fram ström ut fältet från ledningar som leder tillbaka ström. Man vill att summan av strömmar i kabeln skall helst vara noll. Då blir det fortfarande ett rätt starkt magnetfält mellan ledningarna, men där inne i kabeln spelar det ingen roll.
Har man då ledningar som går olika vägar så ökar magnetfältet med arean ,mellan ledningarna. Och man kan faktiskt komma upp i fältstyrkor som överstiger de medicinska gränsvärdena, om ledningarna är felaktigt dragna.
Ok väldigt säjer på att dom går på olika huvudsäkringar då.. självklart kollar jag så att jag är 100% säker innan jag gör nått. Sluta skriv om du inte har nå produktivt att komma med.D Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej!JoJo_84 skrev:
Tack äntligen någon som engagerar sig och talar klarspråk. Ok så jag kan inte använda 2 ledare med en nolla om dom går på samma fas även fast dom ligger på olika säkringar. Det är väl bara dra ur huvudsäkringen och kolla så dom inte går på samma fas då annars koppla in häll och ugn helt sepparat med både 2 nollor och faser? Nej jag har ingen som hjälper mig och jo det kostar för mycket just nu
Du kan inte koppla in det som två nollor mot spisen, de blir ihopkopplade i spisen internt. Och bara för att man har två parallella ledare så finns inget som säger att strömmen snällt delar upp sig i två fina halvor. Om den ena nollan är lite kortare än den andra, eller om en av dem har någon mikrometer mer oxider i anslutningen. Då kommer den mesta strömmen att välja en av nollorna, och den brinner.
Det är väldigt farligt att försöka köra egna uppfinningar i elsammanhang. Reglerna finns inte för att jävlas, utan för att undvika reella faror.
Jag menar självklart att jag om det går delar upp nollan internt i spisen så att ugnen får en egen fas med nolla och hällen det samma. Kopplar inte ihop 2 nollor med med varandra självklart.H hempularen skrev:Nej!
Du kan inte koppla in det som två nollor mot spisen, de blir ihopkopplade i spisen internt. Och bara för att man har två parallella ledare så finns inget som säger att strömmen snällt delar upp sig i två fina halvor. Om den ena nollan är lite kortare än den andra, eller om en av dem har någon mikrometer mer oxider i anslutningen. Då kommer den mesta strömmen att välja en av nollorna, och den brinner.
Det är väldigt farligt att försöka köra egna uppfinningar i elsammanhang. Reglerna finns inte för att jävlas, utan för att undvika reella faror.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Det här är en rätt tydligt signal på att du ibte kan så mycket som du kanske tror. Tar du två fasledningar istället för en fas och en nolla så får du 400V mellan de istället för 230V (om det inte är samma fas).JoJo_84 skrev:
Jag tror du kan hitta en elektriker som kan göra en temporär, men säker lösning för under 2000 kronor. Har du inte råd med det så lär du inte ha råd att dra om all el om något år, såvida du inte väntar på att få loss en större summa pengar. Är det så att du väntat på en hög pengar kanske SMS-lån är ett alternativ. Inte för att jag tycker SMS lån är en bra idé generellt, men hellre än att riskera liv. Alternativt får man göra med de begränsningar som enfas ger.
Sen att du blir upprörd för att du inte får hjälp. Hjälpen finns här, men man måste vara beredd att ta den till sig. Hjälpen att koppla något som kan fungera men är livsfarligt kommer du dock inte få och jag tror du kan hålla med om att det är bra egentligen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Skönt att höra. Det är inte självklart för alla, sådana olyckor har inträffat (osäker på om någon brand verkligen startat av det, men överhettade ledningar, smält isolering osv.).
Det kan vara vanslkligt att utreda att nollorna verkligen inte är ihopkopplade i spisen någonstans. Det finns spisar som verkligen har två anslutningar för nollor, med en fabriksmonterad bygel. Men så länge inte inkopplingsalternativet med två separata nollor finns angivet från tillverkaren, så bör man inte förutsätta att de verkligen är separerade, även om det ser så ut. Det kan finnas kontakt "längre in" mellan dem.
Det kan vara vanslkligt att utreda att nollorna verkligen inte är ihopkopplade i spisen någonstans. Det finns spisar som verkligen har två anslutningar för nollor, med en fabriksmonterad bygel. Men så länge inte inkopplingsalternativet med två separata nollor finns angivet från tillverkaren, så bör man inte förutsätta att de verkligen är separerade, även om det ser så ut. Det kan finnas kontakt "längre in" mellan dem.