D Daniel 109 skrev:
Nej, spisen har en nolla. Men varför inte göra det rätt när du gör det?
Behöver en fungerande tillfällig lösning nu lite fort bara. Hur gör jag då om spisen bara har en nolla? Kan jag ta en fas bara från andra uttaget till plattorna till exempel och använda nollan från ett uttag bara?
 
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Har inte kunskap för det. Rotar inte i proppskopen mm.
Då ska du inte ge dig på fulkopplingar heller.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Behöver en fungerande tillfällig lösning nu lite fort bara. Hur gör jag då om spisen bara har en nolla? Kan jag ta en fas bara från andra uttaget till plattorna till exempel och använda nollan från ett uttag bara?
Men jösses! "2 plattor och ugn eller alla 4 plattor" är väl en "fungerande lösning"?
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men jösses! "2 plattor och ugn eller alla 4 plattor" är väl en "fungerande lösning"?
Kabeln blir ju ganska varm med den lösningen sen så har min sambo en tendens att glömma och då går proppen stup i kvarten så nej ingen bra lösning.
 
D Daniel 109 skrev:
Då ska du inte ge dig på fulkopplingar heller.
Fulkopplingar är min specialitet. Kan vi fokusera på en lösning istället för vad jag borde göra och inte göra. Det är väldigt lätt att sitta och predika om vad som är rätt och fel men nu är det inte vad jag är intresserad av utan jag vill veta hur jag tar 2 faser från olika uttag och kopplar in i spisen så att jag kan köra ugn och plattor samtidigt.
 
tommib
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Nu är jag ju ute efter en fungerande lösning inte att det blir fackmannamässigt gjort.
Huruvida en fackman gör det struntar åtminstone jag i men att det blir fackmannamässigt gjort är helt centralt för att jag ska vilja hjälpa till.

Gör det ordentligt eller inte alls. Du har i nuläget en fungerande lösning. Om kabeln är gammal skulle jag starkt avråda från att använda en 13 A säkring också, sätt tillbaka 10 A.

Om du inte har råd med elektriker nu får du mätta munnen efter matsäcken och jobba med det du har.

Om du vill göra rätt drar du fram en ny matning från elcentralen, efter att ha beaktat alla krav det ställer.

Om du vill ha en fulkoppling så kan jag rekommendera tre spikar, lite frigolit (för att hålla spikarna på plats mot bottenkontakten) och blanktråd. Det kommer fungera skitbra så länge man kommer ihåg att inte röra blanktråden eller göra så att de nuddar varandra.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Huruvida en fackman gör det struntar åtminstone jag i men att det blir fackmannamässigt gjort är helt centralt för att jag ska vilja hjälpa till.

Gör det ordentligt eller inte alls. Du har i nuläget en fungerande lösning. Om kabeln är gammal skulle jag starkt avråda från att använda en 13 A säkring också, sätt tillbaka 10 A.

Om du inte har råd med elektriker nu får du mätta munnen efter matsäcken och jobba med det du har.

Om du vill göra rätt drar du fram en ny matning från elcentralen, efter att ha beaktat alla krav det ställer.
Kan folk sluta predika om vad jag ska göra och inte. Vill du inte hjälpa till så låt bli att skriva nått.
 
tommib
Anledningen till att jag skriver är för att folk som hittar den här tråden framöver ska förstå att det du vill göra är urbota korkat och ska undvikas.

Den typen av saker du vill göra är själva beviset som ESV och branschen önskar för varför bara elektriker ska få koppla. Det är inte utan att jag funderar på om du är ett troll.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Det ända rätta är att tråda om från central.!
Då drar du 3F o N
Förutsatt att du kan avvara 3 säkringar.
Och dom första i följd.
Har du 3 fas in i lägenheten?
Du kan inte ta en fas från närliggande uttag.
Risken är att det ör samma fas o då blir N överbelastad.
Och detta är inte fackmanna mässigt utfört isådanafall.
Jag är inte helt emot hempuleri så länge man förstår sina begränsningar
Och i detta fall avråder jag frpn följande ingrepp.
Om du dock struntar i detta så ör det önda att göra ör att tråda on frpn central
 
Robblund Robblund skrev:
Det ända rätta är att tråda om från central.!
Då drar du 3F o N
Förutsatt att du kan avvara 3 säkringar.
Och dom första i följd.
Har du 3 fas in i lägenheten?
Du kan inte ta en fas från närliggande uttag.
Risken är att det ör samma fas o då blir N överbelastad.
Och detta är inte fackmanna mässigt utfört isådanafall.
Jag är inte helt emot hempuleri så länge man förstår sina begränsningar
Och i detta fall avråder jag frpn följande ingrepp.
Om du dock struntar i detta så ör det önda att göra ör att tråda on frpn central
Har 4 olika proppskop med gamla porslinsproppar som är rena ormbot med olika färger mm. Inga lediga proppar. Jag ska om nått år ta in en elektriker och byta rubbet i hela huset sätta i jordfelsbrytare mm men just nu har jag inte råd. Där av frågar jag om hjälp här. Jag behöver inte höra att det är fel eller att jag ska göra rätt jag vet det! Just nu är det inte en möjlighet. Jag behöver bara en lösning på hur jag kopplar in 2 faser från olika uttag i samma spis. Om folk inte vill hjälpa med det så önskar jag att ni inte svarar alls.
 
tommib
Då är din väg framåt att anpassa din matlagning, inte att göra konstiga fulkopplingar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då är din väg framåt att anpassa din matlagning, inte att göra konstiga fulkopplingar.
Som sagt har ni inget bra att komma med så vänligen skriv inget istället.
 
tommib
Det är ett bra råd att anpassa sig efter rådande omständigheter. Du beter dig som en trotsig femåring.

Jag personligen bodde rätt många år i studentlägenhet med två små plattor och en liten ugn. Det gick utan problem.
 
Din föreslagna lösning är så långt ifrån hur det ska vara att jag förstår varför folk inte vill ge instruktioner. Du tycks inte förstå hur elsystemet fungerar. Vilket medför att du inte kan bedöma riskerna, tex överström i nollan. Jag håller med om att du antingen kör som det är eller gör en någorlunda vettig lösning. Om det sedan är en trefas skarvsladd eller liknande är upp till dig. Det finns många lösningar som inte är fackmanna mässiga, men enligt många okej nödlösningar. Din lösning ligger utanför den zonen.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Sätt ett trefasuttag vid någon av centralerna, en trefashandske på spisen och dra en skarvsladd...
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.