Om man konstant överlastar en ledning (med pvc isolering, såsom de flesta halvgamla gruppledningar har) så kan mjukgöraren i pvc isoleringen migrera ut, vilket gör att isoleringen blir spröd och riskerar att falla av så att kabeln går sönder helt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det här är en rätt tydligt signal på att du ibte kan så mycket som du kanske tror. Tar du två fasledningar istället för en fas och en nolla så får du 400V mellan de istället för 230V (om det inte är samma fas).

Jag tror du kan hitta en elektriker som kan göra en temporär, men säker lösning för under 2000 kronor. Har du inte råd med det så lär du inte ha råd att dra om all el om något år, såvida du inte väntar på att få loss en större summa pengar. Är det så att du väntat på en hög pengar kanske SMS-lån är ett alternativ. Inte för att jag tycker SMS lån är en bra idé generellt, men hellre än att riskera liv. Alternativt får man göra med de begränsningar som enfas ger.

Sen att du blir upprörd för att du inte får hjälp. Hjälpen finns här, men man måste vara beredd att ta den till sig. Hjälpen att koppla något som kan fungera men är livsfarligt kommer du dock inte få och jag tror du kan hålla med om att det är bra egentligen.
Du missförstår. Jag är inte dum. Fattar väl att om jag tar 2 faser blir det 400v Jag menade om man sätter fas där nollan ska sitta på spisen till exempel. Eftersom det är en stickkontackt så går det att vrida på sen hur man vill. Och åter igen har du inget bra att säga så låt bli. Jävla gnäll på alla här om hur man ska göra och att jag inte kan ovh ska ta in elektriker mm kan folk bara svara på frågor istället för att sprida massa negativt skit som ingen är intresserad av.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Om man konstant överlastar en ledning (med pvc isolering, såsom de flesta halvgamla gruppledningar har) så kan mjukgöraren i pvc isoleringen migrera ut, vilket gör att isoleringen blir spröd och riskerar att falla av så att kabeln går sönder helt.
Jo det har jag stött på på några ställen där jag fått byta ut gamla kablar som bara faller isär när man tar på dom.
 
tommib
Desto större anledning att inte använda en 13 A säkring på befintlig ledning och att dra fram en ny matning för din spis.

Om du tänker dig att det är säkrare att göra någon idiotkoppling mot två uttag från samma spis så är det betydligt bättre att ge sig in i centralen och göra jobbet ordentligt.
 
tommib tommib skrev:
Desto större anledning att inte använda en 13 A säkring på befintlig ledning och att dra fram en ny matning för din spis.

Om du tänker dig att det är säkrare att göra någon idiotkoppling mot två uttag från samma spis så är det betydligt bättre att ge sig in i centralen och göra jobbet ordentligt.
Har kollat den kabeln och den känns bra och fräch. Har inte möjlighet att dra ny kabel från andra sidan huset där proppskop sitter till köket.
 
Har varit hemma och dubbelkollat och båda uttagen som sitter i köket som jag tänkt använda går på olika huvudproppar dvs olika faser på huvudledningen som kommer från gatan. Hur va det då? kunde man använda bara en nolla från ena uttaget men en fas från varje uttag? Eller riskerade man även då att få överbelastning på nollan?
 
Jag vill påpeka att jag starkt avråder från att koppla in spisen på två separata enfasgrupper. Jag och andra här har tagit upp några av de reela risker det innebär. Men jag är inte kunnig nog att inse alla aspekter på det. Reglerna finns som förbjuder det. Och finessen med att följa uppställda regler är att då behöver man inte nödvändigtvis begripa precis varenda risk som ett visst utförande innebär. Det finns några väldigt uppenbara risker, och troligen tusentals mindre uppenbara risker. Så fort man ger sig på något som "ingen gör", så behöver man förstå precis alla detaljer av funktionen.
 
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Har kollat den kabeln och den känns bra och fräch. Har inte möjlighet att dra ny kabel från andra sidan huset där proppskop sitter till köket.
Detta att kabeln är besvärlig att byta ut, kan vara en indikation på att det är olämpligt att köra 13A säkring.

Att köra 13A säkring på en 1,5 kvmm matning är ibland OK, ofta inte. Det handlar blandannat om hur kabeln är dragen, hur bra kylning den får. Om de nu är svår att byta, så gissar jag att den går inbyggd, och alltså ev. inte får så bra kylning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Har varit hemma och dubbelkollat och båda uttagen som sitter i köket som jag tänkt använda går på olika huvudproppar dvs olika faser på huvudledningen som kommer från gatan. Hur va det då? kunde man använda bara en nolla från ena uttaget men en fas från varje uttag? Eller riskerade man även då att få överbelastning på nollan?
Nej du ska under inga omständigheter fnula ihop en lösning utifrån två olika uttag som du råkar ha i närheten. Du behöver dra fram en ny kabel från elcentralen till spisen för att lösa detta. Det handlar om elsäkerhet, skydd mot elchock och brand.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Om strömmen inte räcker till kan man ju tillfälligt försöka anpassa sin matlagning till det, genom att inte använda flera plattor/ugnen samtidigt. Alltså först värma upp ugnen om man ska använda den, sen använda en platta för att koka upp eller värma upp stekpanna, sen när vattnet kokat/stekpannan är varm kan man slå på nästa platta. Ugnen/plattorna drar mycket ström för att värma upp sig/koka upp vatten, när dom är varma drar det inte lika mycket ström för att hålla dom varma/hålla vattnet kokande.

Jobbigt, javisst, men det är bättre än nån konstig fulkoppling/uppsäkring.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej du ska under inga omständigheter fnula ihop en lösning utifrån två olika uttag som du råkar ha i närheten. Du behöver dra fram en ny kabel från elcentralen till spisen för att lösa detta. Det handlar om elsäkerhet, skydd mot elchock och brand.
Du jan ju läsa igenom tråden så er du att jag inte är intresserad av sånna svar. Jag vet mkt väl riskerna.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Om strömmen inte räcker till kan man ju tillfälligt försöka anpassa sin matlagning till det, genom att inte använda flera plattor/ugnen samtidigt. Alltså först värma upp ugnen om man ska använda den, sen använda en platta för att koka upp eller värma upp stekpanna, sen när vattnet kokat/stekpannan är varm kan man slå på nästa platta. Ugnen/plattorna drar mycket ström för att värma upp sig/koka upp vatten, när dom är varma drar det inte lika mycket ström för att hålla dom varma/hålla vattnet kokande.

Jobbigt, javisst, men det är bättre än nån konstig fulkoppling/uppsäkring.
Ja som jag skrev till andra killen.
 
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Du jan ju läsa igenom tråden så er du att jag inte är intresserad av sånna svar. Jag vet mkt väl riskerna.
Jag upprepar, du ska under inga omständigheter fnula ihop en lösning utifrån två olika uttag som du råkar ha i närheten. Du behöver dra fram en ny kabel från elcentralen till spisen för att lösa detta. Det handlar om elsäkerhet, skydd mot elchock och brand.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Du jan ju läsa igenom tråden så er du att jag inte är intresserad av sånna svar. Jag vet mkt väl riskerna.
Nej du kan inte ha en aning vilka risker det innebär. Jag som uppfattar mig som skapligt kunnig kan inte bedöma hur stora riskerna är. Jag kan se vissa risker som jag påpekat, men vilka fler det kan finnas vet jag inte. Men det finns absolut fler skäl att inte göra så.
 
Du verkar ju gilla okonventionella lösningar, kan du inte flytta spisen till närmaste 3-fasuttag istället?
Jag hade spisen i garaget och på altanen och lagade mat när jag renoverade köket...
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.