277 läst ·
10 svar
277 läst
10 svar
Spis och 3fas utan nolla
Hejsan.
Var på Power och skulle köpa en ny ugn och spis.
Frågade om det fanns något som fungerade med 3fas utan nolla och uttag.
Fick till mig att följande var rätt:
https://www.power.se/vitvaror/matla...ailxi64uuSst3QC0DYru-anNhjGccjCYaAoFNEALw_wcB
Tillsammas med:
https://www.power.se/vitvaror/matla...7wkNe4cexRmHisx89KTedS7tPk5_1wyIaAlHvEALw_wcB
Jag kan inte ett skit om spisar men det känns spontant som om detta är fel. Dels behöver väl spisen nolla för om det är 230v plattor vilket jag antar att det är om det står 400v/230v.
Sen funderar jag över själva kontakten. Även om spisen är är ok utan nolla känns inte alls rätt att man ska in med ett fjärde stift in i ett tomt kontakthål.
Någon som orkar klargöra?
https://www.power.se/vitvaror/matla...ailxi64uuSst3QC0DYru-anNhjGccjCYaAoFNEALw_wcB
Tillsammas med:
https://www.power.se/vitvaror/matla...7wkNe4cexRmHisx89KTedS7tPk5_1wyIaAlHvEALw_wcB
Jag kan inte ett skit om spisar men det känns spontant som om detta är fel. Dels behöver väl spisen nolla för om det är 230v plattor vilket jag antar att det är om det står 400v/230v.
Sen funderar jag över själva kontakten. Även om spisen är är ok utan nolla känns inte alls rätt att man ska in med ett fjärde stift in i ett tomt kontakthål.
Googla spisbibeln.Balatresi skrev:
Hejsan.
[länk]
Tillsammas med:
[länk]
Tyvärr är det så med spisar att det är i det närmaste omöjligt att veta vad elementspänningen är utan att faktiskt ha den fysiska spisen hos sig. Detta är mycket märkligt men så är det.
Ang stift i tomt hål är det inget problem öht.
Ang stift i tomt hål är det inget problem öht.
Kanske missuppfattar nu. Det finns ingen nolla i uttaget det har jag kontrollerat.J jonaserik skrev:
Gällande vad som står på så har förteckning bara 1L 2L 3L Jord.
Ok sjukt att det inte går att läsa från spec.tommib skrev:
Ok gällande stiftet kändes det bara fel att ha en ledare tillbaka friliggande in som skulle vid fel kunna ta med sig nått tillbaka men det är bara hjärnspöken antar jag.
Var ser jag konkret elementspänningen? Spisen är till morsan och är beställd tid. Vill egentligen säkerställa innan den kommer men ändå bra att veta.
Ingen nolla och kontrollerat. Då finns igen genväg. En ren 400 V spis eller ta in en elektriker som drar fram 5 ledare, 3 faser - noll - jord. Är det rör fram, kanske det går att dra om med 5 ledare i det.Balatresi skrev:
Det med ett stift ( noll ) i stickproppen som inte är anslutet har ingen betydelse vid 400 V eller om det går att öppna stickproppen och ta bort det helt.
Yes. Jag är med på det. Vad jag eftesökte var hur jag ser att plattorna går på 400v. Tidigare inlägg förklarade att det inte går att se på spec vilket känns helt hål i huvudet.J jonaserik skrev:Ingen nolla och kontrollerat. Då finns igen genväg. En ren 400 V spis eller ta in en elektriker som drar fram 5 ledare, 3 faser - noll - jord. Är det rör fram, kanske det går att dra om med 5 ledare i det.
Det med ett stift ( noll ) i stickproppen som inte är anslutet har ingen betydelse vid 400 V eller om det går att öppna stickproppen och ta bort det helt.
Enligt din länk så är den spisen med 230 V plattor/keramiska ellement och måste ha en nolla. På luckan för inkopplingen så kan det vara stansat inkopplingen, eller på på baksidan luckan pappersskylt.Balatresi skrev:
Aha men då är det som jag misstänkte. Under all kritik att dom står och gissar vid försäljning.J jonaserik skrev:
Tack så mycket för hjälpen.
Klicka här för att svara