Hej
Köpte en spis med 4 ledare , L1, L2, N, Jord men den gamla spisen var kopplad med 5 ledare L1, L2, L3, N, J och den inkopplad efter jordsfelbrytare hur ska jag kopplar den här spisen? Tack

• Schematisk kopplingsschema för spis med märkningar för L1, L2, L3, PE för både 400V 2-fas och 3-fas anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
På bilden ser man en troligtvis gammal spis som inte använder nolla.

Och välkommen till byggahus!

• Gilla
Harrisson
  • Laddar…
D
Sladden till den spisen som är avbildad kan därför ha 4 ledare: L1, L2, L3, skyddsjord. Men ingen nolla.

• Gilla
Harrisson
  • Laddar…
D datja skrev:

Hej
Ska man koppla den innan jordsfelbrytare?

• Wow
stugan_i_skogen
  • Laddar…
D
H Harrisson skrev:
Hej
Ska man koppla den innan jordsfelbrytare?
Spisen kopplas väl in i köket. Jordfelsbrytare brukar sitta högre upp i anläggningen, oftast i centralen. Förstår inte frågan.

• Gilla
nisse123 och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:

Alltså vi kan inte använda 5 ledare här och dvs att den ska
D datja skrev:
Spisen kopplas väl in i köket. Jordfelsbrytare brukar sitta högre upp i anläggningen, oftast i centralen. Förstår inte frågan.
Jag menar säkringen till spisen eftersom vi har inte nollan dvs att vi kan inte koppla in den efter jfb.

• Wow
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
H Harrisson skrev:
Hej
Köpte en spis med 4 ledare , L1, L2, N, Jord men den gamla spisen var kopplad med 5 ledare L1, L2, L3, N, J och den inkopplad efter jordsfelbrytare hur ska jag kopplar den här spisen? Tack
Ingen som har svarat på min fråga angående JFB?

H Harrisson skrev:
Förstår du hur JFB fungerar? Varför vill du ha spisen utanför

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Förstår du hur JFB fungerar? Varför vill du ha spisen utanför
Hur ska jag kopplar den här spisen till JFB utan nollan?

• Gilla
it-snubben
  • Laddar…
RoTe
Du ska nog inte koppla nånting, el är potentiellt dödligt. Det finns folk som jobbar med sånt här, dom heter elektriker, ring en.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
H Harrisson skrev:
Hur ska jag kopplar den här spisen till JFB utan nollan?
Jfb känner av om det är läckström mellan fas och PE

H Harrisson skrev:
JFBn kräver ingen nolla för att fungera. Du ska koppla in din spis med tre faser och skyddsjord eftersom spisen är 400 V som inte använder någon nolla. JFBn kommer att fungera. Den mäter summaströmmen i alla tre faser och nolla, men det måste inte gå en ström i nollan för att summan av strömmarna ska bli noll. Bry dig inte om de drygskallar som klankar på dig.

• Gilla
Hybro och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
JFBn kräver ingen nolla för att fungera. Du ska koppla in din spis med tre faser och skyddsjord eftersom spisen är 400 V som inte använder någon nolla. JFBn kommer att fungera. Den mäter summaströmmen i alla tre faser och nolla, men det måste inte gå en ström i nollan för att summan av strömmarna ska bli noll. Bry dig inte om de drygskallar som klankar på dig. Kabeln från spisen är en brun , en svart, en blå och en gul och grön och i själva uttaget har jag 5 ledare , 3 faser och nollan och jord , hur ska jag kopplar dem ? Tack för tipsen

H Harrisson skrev:
Hej
Jag hänger inte med på vilken som saknar N?

Bästa svaret

Kabeln från spisen är en brun , en svart, en blå och en gul och grön och i själva uttaget har jag 5 ledare , 3 faser och nollan och jord , hur ska jag kopplar dem ? Tack för tipsen
Anslutningskabeln till spisen kan ha en blå part utan att det är en nolla. Om du granskar hur den är inkopplad på plintarna i spisen så inser du nog att de tre ledarna är inkopplade på varsin "L". Du ska alltså koppla brun, svart och blå till varsin fas i ditt uttag. Ingenting ska kopplas till nollan i ditt uttag.

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.