Vit spis med keramikhäll och vredpanel fotograferad i ett fordon med sikt ut genom sidofönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Electrolux-typskylt med modell EK 7175, serienr. 00501109 och specifikationer som 14044W och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja är den från 00 eller 10?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]

[bild]

Ja är den från 00 eller 10?
Som jag skrev - gissar på 2000
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]

[bild]

Ja är den från 00 eller 10?
Det är en noll nolla den kom till för att M2-spisarna var försenade, vilka började dyka upp runt nollfem.
 
electroluxaren skrev:
Det är en noll nolla den kom till för att M2-spisarna var försenade, vilka började dyka upp runt nollfem.
Ok. Så du tror också på 2000 då?
Vad innebar M2 spisarna? Några förbättringar?
 
Magnus E K
Utseendet på ugnsluckan påminner väldigt mycket om det på mina föräldrars spis och den är från 1999 om jag minns rätt, så jag gissar också på 2000.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok. Så du tror också på 2000 då?
Vad innebar M2 spisarna? Några förbättringar?
M2 spisarn a var helt omgjorda
På gott och ont
Känns enklast igen på den stora glasrutan i ugndluckan
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
M2 spisarn a var helt omgjorda
På gott och ont
Känns enklast igen på den stora glasrutan i ugndluckan
Ahh. Helt nya ugnsserien. De ser ju helt klart annorlunda ut.

Tog 1min rulla ut den gamla och in med den nya.
Har nu använt spisen lite och måste säga att jag är förvånad över hur snabb den är!

Du skrev att bland annat snabbstartsregulatorn har utgått.
Är det samma för den här generationen elux-spisar? Är den unik för dubbellugn eller samma för enkelugn?
En std 60spis med enkelugn och repig häll kan man ju få tag i för några hundralappar.
Kanske vore bra att rensa en sådan på delar och lägga i förrådet...

Vilka andra delar riskerar att bli svåra att få tag på om något skulle paja?

Element och energiregulatorer verkar gå att få tag på..
 
P
till de nya har oxå snabbstarten utgått vilket medför att man skrotar 20tkr spisar efter fem år...
snabbstarten var nog exklusivt för den lilla dubbelugnen
det finns ingen som säger att en "hittad" spis har de grejer du behöver

regulatorer finns
men inte säkert alla elementen, svårt att få en överblick då din spis har reservdelslistan på papper och inte digitalt.
 
electroluxaren skrev:
till de nya har oxå snabbstarten utgått vilket medför att man skrotar 20tkr spisar efter fem år...
snabbstarten var nog exklusivt för den lilla dubbelugnen
det finns ingen som säger att en "hittad" spis har de grejer du behöver

regulatorer finns
men inte säkert alla elementen, svårt att få en överblick då din spis har reservdelslistan på papper och inte digitalt.
Synd, är man inte skyldig att hålla reservdelar i 10år?
Ok... förstår. Den lilla ugnen är ju helt klart både speciell och gammal.
Vad händer om snabbstartregulatorn till den ugnen går sönder då? Tappar man funktionen helt då eller bara snabbstarten? Eller är det från fall till fall?

Finns lite delar här iaf:
https://shop.electrolux.se/search?text=94857230600
 
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Synd, är man inte skyldig att hålla reservdelar i 10år?
Ok... förstår. Den lilla ugnen är ju helt klart både speciell och gammal.
Vad händer om snabbstartregulatorn till den ugnen går sönder då? Tappar man funktionen helt då eller bara snabbstarten? Eller är det från fall till fall?

Finns lite delar här iaf:
[länk]
Du tappar ofta hela ugnen,
Den inre elementslingan har dessutom utgått
 
electroluxaren skrev:
Du tappar ofta hela ugnen,
Den inre elementslingan har dessutom utgått
Tack!!!
Är det denna mystiska klumpen?

Elektriska komponenter och färgkodade kablar inuti en apparat, med fokus på en klumpig del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tack!!!
Är det denna mystiska klumpen?

[bild]
Ja det verkar det vara
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Jag minns nu att om spisen plötsligt löser jfb vid användning av lillugnen så är det snabbstarten på bilden
 
  • Gilla
  • Älska
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Fick jag i en repig, risig kantstött 60cm variant fullt fungerande från Facebook bortskänkes!
0kr så nu är väl mycket framtida reservdelstillgången tryggad :crysmile:

Repig och risig vit 60cm spis med kantstötar och synliga slitage, står utomhus vid mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.