7 556 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Spis 3x400V på 14000W!!!
Hällen har en maxeffekt på 7300W hur mycket är de två ugnarna på?Huddingebo skrev:
Vi hade den typen av spis mellan 2002 och 2021 (kan ha varit samna modell), avsäkrad 3x16A och vi lyckades aldrig dra en säkring. Vi bytte för att den fick jfb att lösa ut när vi satte på ugnen. Jag försökte felsöka men utfallet var okart, så istället för att byta några av ugnselementen, köpte vi en ny spis, och nu med induktion.
tångamperemeter är säkrast, tyvärr är elscheman för dessa spisar summariska och passar väldigt många olika polskbyggda spisar. Jag kan ge dig svar från det schemat som finns utan att garantera riktigheten för den är mer slumpmässig.Huddingebo skrev:
som det så mycket riktigt står här i tråden så är det väl aldrig man grillar i båda ugnarna samtidigt som man steker på alla zonerna?
utan när rätt temperatur infinner sig i respektive del går ugnar och strålelement mha termostaterna och över tid kanske man uppnår halva märkeffekten, 3*10A kan därför räcka. 3*16A är ju vanligast då normalt sett är 2,5mm trådat.
utan när rätt temperatur infinner sig i respektive del går ugnar och strålelement mha termostaterna och över tid kanske man uppnår halva märkeffekten, 3*10A kan därför räcka. 3*16A är ju vanligast då normalt sett är 2,5mm trådat.
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Man skall komma ihåg att säkringarna tål rätt mycket överbelastning om det är kortvarigt. Så även om du kör full uppvärmning i båda ugnarna samtidigt som du kokar upp vatten på hällen, så pågår det stora strömuttaget bara i några minuter. Sedan har temperaturen uppnåtts.
Det gör att man "alltid" kan ha lite klenare säkringar till spisen än vad märkeffekten kräver.
Det gör att man "alltid" kan ha lite klenare säkringar till spisen än vad märkeffekten kräver.
nu lär det ju ta mer än någon minut att värma upp en ugn samt att båda ugnarna utnyttjar ju inte samma faserH hempularen skrev:Man skall komma ihåg att säkringarna tål rätt mycket överbelastning om det är kortvarigt. Så även om du kör full uppvärmning i båda ugnarna samtidigt som du kokar upp vatten på hällen, så pågår det stora strömuttaget bara i några minuter. Sedan har temperaturen uppnåtts.
Det gör att man "alltid" kan ha lite klenare säkringar till spisen än vad märkeffekten kräver.
IOM att det är trefas resestiv belastning belastas ju heller inte alla faserna lika mycket samtidigt
men det är ändå bra att ha ett knippe reservsäkringar hemma då storkoket till släktmiddagen inte är det tillfället man vill upptäcka att affären är stängd...
Det är just det vi definitivt kommer att göra!S sunqan skrev:
Använda båda ugnarna samtidigt, och anledningen till att just den här spisen är intressant.
Så jag skulle ju vilja veta effekten på de och vilka faser de belastar.
electroluxaren skrev:
Tack! Vore jättesnällt.electroluxaren skrev:
Då vi speciell är ute efter att kunna använda båda ugnarna samtidigt så vore det extra intressant.
Står made in Sweden på denna spisen...
Så den kanske är gammal. Men den ser sjukt fräsch ut. Kan inte vara speciellt mycket använd.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 834 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 834 inlägg
Med 3*16A skulle jag säga att det inte kommer bli ett problem alls, men då bör du kolla huvudsäkringarna, eftersom det är större risk att du får problem där. Jag har bara 3*16A i huvudsäkringar och många hus har inte mer än 20A, då kan det bli ett problem att verkligen dra på 14kW om huset ska värmas med någon form av el, diskmaskinen går, och tvätt+tumlare kör för fullt. Särskilt om man inte balanserat faserna noga i förväg, vilket jag gjorde när jag flyttade hit, antagligen därför jag klarat mig med 3*16A. Satte allt på max och mätte med strömtång, samt flyttade runt belastningarna så att jag hamnade inom 2A mellan faserna.
Min spis är för övrigt tillverkad i Finland.
Min spis är för övrigt tillverkad i Finland.
Den spis vi har nu, med järnplattor på.drygt 11kW har någon gång dragit huvudsäkringen. Då varmvattenberedaren varit igång.MultiMan skrev:
Med 3*16A skulle jag säga att det inte kommer bli ett problem alls, men då bör du kolla huvudsäkringarna, eftersom det är större risk att du får problem där. Jag har bara 3*16A i huvudsäkringar och många hus har inte mer än 20A, då kan det bli ett problem att verkligen dra på 14kW om huset ska värmas med någon form av el, diskmaskinen går, och tvätt+tumlare kör för fullt. Särskilt om man inte balanserat faserna noga i förväg, vilket jag gjorde när jag flyttade hit, antagligen därför jag klarat mig med 3*16A. Satte allt på max och mätte med strömtång, samt flyttade runt belastningarna så att jag hamnade inom 2A mellan faserna.
Min spis är för övrigt tillverkad i Finland.![]()
Den fasen är tyvärr ansluten till eluttag i köket för kaffebryggare etc.
Men vi diskar eller tvättar i princip aldrig samtidigt som vi lagar mat.
Och värmer ej med el så...
Funderar att kanske så småningom installera bergvärme men de nyare smartare pannorna har ju effektvakt och anpassar värmeelsförbrukningen efter hur mycket effekt huset i övrigt förbrukar.
Så det borde vara lugnt.
Spis tillverkad i UPOs gamla fabrik kanske
UPO, Cylinda, Asko spis?
Medlem
· Västernorrland
· 12 016 inlägg
avancerad kanske är fel ord men det är ändå en spis med bra effekt på alla funktioner. Idag görs ju många spisar med typ halva den där effekten för att de vet att ingen använder allt samtidigt. men samtidigt kan det bli ett irritationsmoment om man väl ska göra det för då kanske inte möjligheten finns.S sunqan skrev:
Ingen har väl påstått att det är något nytt.A AG A skrev:
Det är ju en "finess" som alla andra och som har funnits ett bra tag.
Problemet är att få tag I en som går på 400V, 70cm bred och två ugnar.
Utbudet är minst sagt minimalt idag.
Då är den före 2012 om den är svensk. Mycket bra köp skulle jag vilja sägaHuddingebo skrev:
