Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag är otroligt less på vår spis. Av olika skäl.
Nog om det.

Har hittat en "ny" som vi tycker skulle vara perfekt.
Blir bara lite brydd över effekten, kan detta verkligen stämma?

[bild]
Hällen har en maxeffekt på 7300W hur mycket är de två ugnarna på?
Vi hade den typen av spis mellan 2002 och 2021 (kan ha varit samna modell), avsäkrad 3x16A och vi lyckades aldrig dra en säkring. Vi bytte för att den fick jfb att lösa ut när vi satte på ugnen. Jag försökte felsöka men utfallet var okart, så istället för att byta några av ugnselementen, köpte vi en ny spis, och nu med induktion.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tack för alla svar!
Känner mig trygg med att det kommer att fungera.

Frågan kvarstår dock var jag kan hitta schema på hur elementen i spisen är kopplad på de olika faserna.
Den minst belastade vill jag koppla mot den högst belastade fasen i huset.

Måste jag koppla in och testa med tångamperemeter?
tångamperemeter är säkrast, tyvärr är elscheman för dessa spisar summariska och passar väldigt många olika polskbyggda spisar. Jag kan ge dig svar från det schemat som finns utan att garantera riktigheten för den är mer slumpmässig.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
som det så mycket riktigt står här i tråden så är det väl aldrig man grillar i båda ugnarna samtidigt som man steker på alla zonerna?
utan när rätt temperatur infinner sig i respektive del går ugnar och strålelement mha termostaterna och över tid kanske man uppnår halva märkeffekten, 3*10A kan därför räcka. 3*16A är ju vanligast då normalt sett är 2,5mm trådat.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Man skall komma ihåg att säkringarna tål rätt mycket överbelastning om det är kortvarigt. Så även om du kör full uppvärmning i båda ugnarna samtidigt som du kokar upp vatten på hällen, så pågår det stora strömuttaget bara i några minuter. Sedan har temperaturen uppnåtts.

Det gör att man "alltid" kan ha lite klenare säkringar till spisen än vad märkeffekten kräver.
 
P
H hempularen skrev:
Man skall komma ihåg att säkringarna tål rätt mycket överbelastning om det är kortvarigt. Så även om du kör full uppvärmning i båda ugnarna samtidigt som du kokar upp vatten på hällen, så pågår det stora strömuttaget bara i några minuter. Sedan har temperaturen uppnåtts.

Det gör att man "alltid" kan ha lite klenare säkringar till spisen än vad märkeffekten kräver.
nu lär det ju ta mer än någon minut att värma upp en ugn samt att båda ugnarna utnyttjar ju inte samma faser

IOM att det är trefas resestiv belastning belastas ju heller inte alla faserna lika mycket samtidigt

men det är ändå bra att ha ett knippe reservsäkringar hemma då storkoket till släktmiddagen inte är det tillfället man vill upptäcka att affären är stängd...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Nu är den där spisen inte speciell avancerad. Det är en gammal modell (vi hade en liknande köpt 2002). Den ena ugnen är liten och den andra normalstor, vi körde aldrig (!) båda samtidigt
Det är just det vi definitivt kommer att göra!
Använda båda ugnarna samtidigt, och anledningen till att just den här spisen är intressant.
Så jag skulle ju vilja veta effekten på de och vilka faser de belastar.
 
electroluxaren skrev:
tångamperemeter är säkrast, tyvärr är elscheman för dessa spisar summariska och passar väldigt många olika polskbyggda spisar. Jag kan ge dig svar från det schemat som finns utan att garantera riktigheten för den är mer slumpmässig.
electroluxaren skrev:
tångamperemeter är säkrast, tyvärr är elscheman för dessa spisar summariska och passar väldigt många olika polskbyggda spisar. Jag kan ge dig svar från det schemat som finns utan att garantera riktigheten för den är mer slumpmässig.
Tack! Vore jättesnällt.
Då vi speciell är ute efter att kunna använda båda ugnarna samtidigt så vore det extra intressant.
Står made in Sweden på denna spisen...
Så den kanske är gammal. Men den ser sjukt fräsch ut. Kan inte vara speciellt mycket använd.
 
MultiMan
Med 3*16A skulle jag säga att det inte kommer bli ett problem alls, men då bör du kolla huvudsäkringarna, eftersom det är större risk att du får problem där. Jag har bara 3*16A i huvudsäkringar och många hus har inte mer än 20A, då kan det bli ett problem att verkligen dra på 14kW om huset ska värmas med någon form av el, diskmaskinen går, och tvätt+tumlare kör för fullt. Särskilt om man inte balanserat faserna noga i förväg, vilket jag gjorde när jag flyttade hit, antagligen därför jag klarat mig med 3*16A. Satte allt på max och mätte med strömtång, samt flyttade runt belastningarna så att jag hamnade inom 2A mellan faserna.

Min spis är för övrigt tillverkad i Finland. :heart:
 
Mycket prat om att spisen har 2 ugnar. Som om det vore något nytt. När jag var liten, i slutet på 70-talet början på 80, hade varenda spis 2 ungnar.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Med 3*16A skulle jag säga att det inte kommer bli ett problem alls, men då bör du kolla huvudsäkringarna, eftersom det är större risk att du får problem där. Jag har bara 3*16A i huvudsäkringar och många hus har inte mer än 20A, då kan det bli ett problem att verkligen dra på 14kW om huset ska värmas med någon form av el, diskmaskinen går, och tvätt+tumlare kör för fullt. Särskilt om man inte balanserat faserna noga i förväg, vilket jag gjorde när jag flyttade hit, antagligen därför jag klarat mig med 3*16A. Satte allt på max och mätte med strömtång, samt flyttade runt belastningarna så att jag hamnade inom 2A mellan faserna.

Min spis är för övrigt tillverkad i Finland. :heart:
Den spis vi har nu, med järnplattor på.drygt 11kW har någon gång dragit huvudsäkringen. Då varmvattenberedaren varit igång.
Den fasen är tyvärr ansluten till eluttag i köket för kaffebryggare etc.

Men vi diskar eller tvättar i princip aldrig samtidigt som vi lagar mat.
Och värmer ej med el så...

Funderar att kanske så småningom installera bergvärme men de nyare smartare pannorna har ju effektvakt och anpassar värmeelsförbrukningen efter hur mycket effekt huset i övrigt förbrukar.
Så det borde vara lugnt.

Spis tillverkad i UPOs gamla fabrik kanske :D
UPO, Cylinda, Asko spis?
 
MultiMan
Cylinda 630, 1998. Kanske det! :thinking:
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Nu är den där spisen inte speciell avancerad. Det är en gammal modell (vi hade en liknande köpt 2002). Den ena ugnen är liten och den andra normalstor, vi körde aldrig (!) båda samtidigt
avancerad kanske är fel ord men det är ändå en spis med bra effekt på alla funktioner. Idag görs ju många spisar med typ halva den där effekten för att de vet att ingen använder allt samtidigt. men samtidigt kan det bli ett irritationsmoment om man väl ska göra det för då kanske inte möjligheten finns.
 
A AG A skrev:
Mycket prat om att spisen har 2 ugnar. Som om det vore något nytt. När jag var liten, i slutet på 70-talet början på 80, hade varenda spis 2 ungnar.
Ingen har väl påstått att det är något nytt.
Det är ju en "finess" som alla andra och som har funnits ett bra tag.

Problemet är att få tag I en som går på 400V, 70cm bred och två ugnar.
Utbudet är minst sagt minimalt idag.
 
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tack! Vore jättesnällt.
Då vi speciell är ute efter att kunna använda båda ugnarna samtidigt så vore det extra intressant.
Står made in Sweden på denna spisen...
Så den kanske är gammal. Men den ser sjukt fräsch ut. Kan inte vara speciellt mycket använd.
Då är den före 2012 om den är svensk. Mycket bra köp skulle jag vilja säga
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Då är den före 2012 om den är svensk. Mycket bra köp skulle jag vilja säga
:p Motala?
Jo jag har ju hört det.
Jqg åker och kollar på den imorgon förmiddag. Får se om den ser så bra ut som den verkar.
Ser närmast ny ut.

Kan man se på serienummer när den är tillverkad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.