Nu har jag låtit medlet (JemFix) verka i cirka 17 timmar. Men, ingen skillnad mot tidigare snabbtest.

Det tar snabbt och enkelt översta lagret, mer verkar inte rå på linoljefärgen(?) under. Efter så lång tid hann medlet torka - så kanske (tveksamt) kan det bli bättre med inplastning.

Men, jag tror jag skippar kemiska medel och går på med värmepistolen.
 
M Magnus_vb skrev:
Men, jag tror jag skippar kemiska medel och går på med värmepistolen.
Jag har dragit samma slutsats vid liknande arbeten. Färgborttagningsmedel fungerade för mig bättre i teorin än i praktiken...
 
Satsuki
Eller fungerar bäst/endast på plastfärger och mindre bra på linoljefärg?
Vilket kan stämma baserat på hur färg ser ut på ”före” bilder i videos”…..
 
Satsuki Satsuki skrev:
Eller fungerar bäst/endast på plastfärger och mindre bra på linoljefärg?
Så kan det mycket väl vara.
 
Jag skulle köra kemiskt för att se vad du får fram. Det kan vara så att du får fram något som bara behöver slipas..
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
För den som eventuellt är intresserad av hur det går 🙄
En dörr är nu klar för målning. Färgen borta och slipande med 80 - 120 - 240.

Jag gjorde en "investering" av en Speedheater Cobra. Uppskattningsvis går det på halva tiden att få bort färgen jämfört med en varmluftspistol (och förhoppningsvis mindre el 😆). Färgborttagning och slipning tog runt 15 timmar på en sida (med Speedheater).

Linoljefärgen som blev kvar efter värmen, var relativt enkel att skrapa (lätt tryck) och slipa bort.

Ytan är len som en nyrakad haka.

Bestämde mig för linolja - nu får vi se hur det går

/ Magnus
Närbild av dörr efter färgborttagning, med rester av gammal färg synlig på träytan; texten "Efter färgborttagning" i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyslipad trädörr med jämn yta redo för målning, efter att ha avlägsnat färg och slipat med olika kornstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SCB och 3 till
  • Laddar…
M Magnus_vb skrev:
För den som eventuellt är intresserad av hur det går 🙄
En dörr är nu klar för målning. Färgen borta och slipande med 80 - 120 - 240.

Jag gjorde en "investering" av en Speedheater Cobra. Uppskattningsvis går det på halva tiden att få bort färgen jämfört med en varmluftspistol (och förhoppningsvis mindre el 😆). Färgborttagning och slipning tog runt 15 timmar på en sida (med Speedheater).

Linoljefärgen som blev kvar efter värmen, var relativt enkel att skrapa (lätt tryck) och slipa bort.

Ytan är len som en nyrakad haka.

Bestämde mig för linolja - nu får vi se hur det går

/ Magnus
[bild][bild]
Bra jobbat! Fortsätt kämpa det brukar löna sig👍
 
Snyggt jobbat men fascinerande hur lång tid det tar. (ingen kritik mot den som gjort det .. bara en reflektion om tiden). Nästan en arbetsvecka för en dörr. Har man ett vanligt jobb osv. kanske man hinner med 2 timmar om dagen , så tar 14 dagar ungefär.
 
  • Gilla
Magnus_vb
  • Laddar…
Alright, efter att målat två lager med linoljefärgen ångrar jag lite mitt val av färgtyp 🙄

Efter att ha låtit första strykningen torka i 1 vecka, var ytan flammig (blank/halvmatt). Nåväl, enligt tillverkaren (Gysinge) borde det lösa sig efter ytterligare strykning. No luck.

Mejlade Gysinge och frågade och fick rekommendationen att måla en gång till och se om det blir bättre efter några veckor (😮).

Just nu har andra strykningen torkat i cirka 3 dygn. Både de blanka och matta partierna klarar "tumtesten", men skrapar jag med nageln på blanka partier får jag med färgen.

Några reflektioner:
- färgen var tjockare i konsistensen än jag trodde att linoljefärg skall vara. Ungefär som "vanlig" färg.
- det är svårt att lägga ett tunt lager - pensel / färgen biter otroligt bra och man får hålla penseln som en huggmejsel😆. Jag använder en linoljepensel från Scandinavian Windowcraft.

Fråga: är det lönt att stryka ett lager till, eller mattslipa och börja om med vanlig färg? 😬

/Magnus
 
Spädde du färgen?

Jag har inte använt specifikt Gysinges men både Engwall och Ottossons tycker jag måste spädas ordentligt för att få ett stringent resultat. Med för tjock färg blir det omöjligt att pensla tunt och jämnt.
 
K KMNelhas skrev:
Spädde du färgen?

Jag har inte använt specifikt Gysinges men både Engwall och Ottossons tycker jag måste spädas ordentligt för att få ett stringent resultat. Med för tjock färg blir det omöjligt att pensla tunt och jämnt.
Japp. Vid första strykningen spädde jag med 5% balsamterpentin. Har jag gjort helt fel? 😂
 
M Magnus_vb skrev:
Japp. Vid första strykningen spädde jag med 5% balsamterpentin. Har jag gjort helt fel? 😂
Jag kan inte svara för Gysinges färg. Men kan trösta dig med att jag hade svårt att hitta min metod. Med Engwalls som jag kör mest har jag märkt att jag föredrar att späda den första strykningen minst 25% och sedan 15-ish och jag späder till och med den sista tredje strykningen ca 10%. Enligt deras instruktioner ska slutstrykningen göras outspädd men jag får verkligen inte till det då.
 
K KMNelhas skrev:
Jag kan inte svara för Gysinges färg. Men kan trösta dig med att jag hade svårt att hitta min metod. Med Engwalls som jag kör mest har jag märkt att jag föredrar att späda den första strykningen minst 25% och sedan 15-ish och jag späder till och med den sista tredje strykningen ca 10%. Enligt deras instruktioner ska slutstrykningen göras outspädd men jag får verkligen inte till det då.
Oj! Det var en betydligt mer utspädd färg än vad jag gjorde.

Den avgörande frågan är nu hur jag "räddar" och åtgärdar den redan målade sidan? Just i denna stund är jag benägen att byta till vanlig färg... 🙄

Dörrarna kommer till 98% stå halvt uppställda, och den nu målade sidan kommer inte direkt att synas. Så kanske går det att låta den vara i 6 månader och sedan mattslipa och måla om... ?

Elände, elände.
 
Det tar ju ett par veckor innan färgen härdat helt och hållet. Borde funka att slipa ner det en aning och sen slutstryka med ny färg.
 
  • Gilla
Magnus_vb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.