2 615 läst ·
58 svar
3k läst
58 svar
Spegeldörrar - slipa trärent eller inte?
Nu har jag låtit medlet (JemFix) verka i cirka 17 timmar. Men, ingen skillnad mot tidigare snabbtest.
Det tar snabbt och enkelt översta lagret, mer verkar inte rå på linoljefärgen(?) under. Efter så lång tid hann medlet torka - så kanske (tveksamt) kan det bli bättre med inplastning.
Men, jag tror jag skippar kemiska medel och går på med värmepistolen.
Det tar snabbt och enkelt översta lagret, mer verkar inte rå på linoljefärgen(?) under. Efter så lång tid hann medlet torka - så kanske (tveksamt) kan det bli bättre med inplastning.
Men, jag tror jag skippar kemiska medel och går på med värmepistolen.
För den som eventuellt är intresserad av hur det går 🙄
En dörr är nu klar för målning. Färgen borta och slipande med 80 - 120 - 240.
Jag gjorde en "investering" av en Speedheater Cobra. Uppskattningsvis går det på halva tiden att få bort färgen jämfört med en varmluftspistol (och förhoppningsvis mindre el 😆). Färgborttagning och slipning tog runt 15 timmar på en sida (med Speedheater).
Linoljefärgen som blev kvar efter värmen, var relativt enkel att skrapa (lätt tryck) och slipa bort.
Ytan är len som en nyrakad haka.
Bestämde mig för linolja - nu får vi se hur det går
/ Magnus
Jag gjorde en "investering" av en Speedheater Cobra. Uppskattningsvis går det på halva tiden att få bort färgen jämfört med en varmluftspistol (och förhoppningsvis mindre el 😆). Färgborttagning och slipning tog runt 15 timmar på en sida (med Speedheater).
Linoljefärgen som blev kvar efter värmen, var relativt enkel att skrapa (lätt tryck) och slipa bort.
/ Magnus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! Fortsätt kämpa det brukar löna sig👍M Magnus_vb skrev:För den som eventuellt är intresserad av hur det går 🙄
/ Magnus
[bild][bild]
Snyggt jobbat men fascinerande hur lång tid det tar. (ingen kritik mot den som gjort det .. bara en reflektion om tiden). Nästan en arbetsvecka för en dörr. Har man ett vanligt jobb osv. kanske man hinner med 2 timmar om dagen , så tar 14 dagar ungefär.
Alright, efter att målat två lager med linoljefärgen ångrar jag lite mitt val av färgtyp 🙄
Efter att ha låtit första strykningen torka i 1 vecka, var ytan flammig (blank/halvmatt). Nåväl, enligt tillverkaren (Gysinge) borde det lösa sig efter ytterligare strykning. No luck.
Mejlade Gysinge och frågade och fick rekommendationen att måla en gång till och se om det blir bättre efter några veckor (😮).
Just nu har andra strykningen torkat i cirka 3 dygn. Både de blanka och matta partierna klarar "tumtesten", men skrapar jag med nageln på blanka partier får jag med färgen.
Några reflektioner:
- färgen var tjockare i konsistensen än jag trodde att linoljefärg skall vara. Ungefär som "vanlig" färg.
- det är svårt att lägga ett tunt lager - pensel / färgen biter otroligt bra och man får hålla penseln som en huggmejsel😆. Jag använder en linoljepensel från Scandinavian Windowcraft.
Fråga: är det lönt att stryka ett lager till, eller mattslipa och börja om med vanlig färg? 😬
/Magnus
Efter att ha låtit första strykningen torka i 1 vecka, var ytan flammig (blank/halvmatt). Nåväl, enligt tillverkaren (Gysinge) borde det lösa sig efter ytterligare strykning. No luck.
Mejlade Gysinge och frågade och fick rekommendationen att måla en gång till och se om det blir bättre efter några veckor (😮).
Just nu har andra strykningen torkat i cirka 3 dygn. Både de blanka och matta partierna klarar "tumtesten", men skrapar jag med nageln på blanka partier får jag med färgen.
Några reflektioner:
- färgen var tjockare i konsistensen än jag trodde att linoljefärg skall vara. Ungefär som "vanlig" färg.
- det är svårt att lägga ett tunt lager - pensel / färgen biter otroligt bra och man får hålla penseln som en huggmejsel😆. Jag använder en linoljepensel från Scandinavian Windowcraft.
Fråga: är det lönt att stryka ett lager till, eller mattslipa och börja om med vanlig färg? 😬
/Magnus
Japp. Vid första strykningen spädde jag med 5% balsamterpentin. Har jag gjort helt fel? 😂K KMNelhas skrev:
Jag kan inte svara för Gysinges färg. Men kan trösta dig med att jag hade svårt att hitta min metod. Med Engwalls som jag kör mest har jag märkt att jag föredrar att späda den första strykningen minst 25% och sedan 15-ish och jag späder till och med den sista tredje strykningen ca 10%. Enligt deras instruktioner ska slutstrykningen göras outspädd men jag får verkligen inte till det då.M Magnus_vb skrev:
Oj! Det var en betydligt mer utspädd färg än vad jag gjorde.K KMNelhas skrev:Jag kan inte svara för Gysinges färg. Men kan trösta dig med att jag hade svårt att hitta min metod. Med Engwalls som jag kör mest har jag märkt att jag föredrar att späda den första strykningen minst 25% och sedan 15-ish och jag späder till och med den sista tredje strykningen ca 10%. Enligt deras instruktioner ska slutstrykningen göras outspädd men jag får verkligen inte till det då.
Den avgörande frågan är nu hur jag "räddar" och åtgärdar den redan målade sidan? Just i denna stund är jag benägen att byta till vanlig färg... 🙄
Dörrarna kommer till 98% stå halvt uppställda, och den nu målade sidan kommer inte direkt att synas. Så kanske går det att låta den vara i 6 månader och sedan mattslipa och måla om... ?
Elände, elände.
Klicka här för att svara