2 616 läst ·
58 svar
3k läst
58 svar
Spegeldörrar - slipa trärent eller inte?
Det är svårt att misslyckas med linoljefärg, men torktiden är minst tre dygn oavsett. Å andra sidan spelar det oftast ingen roll såvida man inte har väldigt bråttom av någon anledning.M Magnus_vb skrev:
felet folk gör (mig inräknat de första gångerna) är att måla för tjockt. Målar man bara tunt så "torkar" färgen ganska fort, men visst, man bör ha en vecka att måla en dörr, en strykning per kväll (max) och ett par dar innan man hänger upp dörren. Och har det runnit nånstans eller samlats färg i en kant så kan det ta veckor innan den är "torr". Men resultatet blir vädligt bra!
Mitt råd är att investera i en speedheater, har bra andrahandsvärde. Och sedan linoljefärg, alla dagar! När du lärt dig tekniken vill du inte måla med modern färg. Tunt tunt tunt. Jag målade väggarna i ett helt kök 3 ggr med en kvarts liter färg, tog inte ens slut.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Med tanke på hur det ser ut under färgen blir det ett stort jobb att få det slätt igen. Blir att bredspackla med snickerispackel.M Magnus_vb skrev:
Äldre trädörrar slår sig lätt också om de hanteras "osymmetriskt".
Avrapportering efter test med färgborttagning.
Jem&Fix: Snabb. Tog inte mer än 20-30 minuter för färgen att krulla sig. Dock endast översta lagret, så man behöver göra det flera gånger (sista bilden är efter två gånger).
Biltema: Händer nästan inget. Efter en timma testa jag med stålspackel. Lite försvinner, men inte alls i nivå med JemFix.
Slutsats: Får bli värmepistol. Tröttnar jag så blir det en Speedheater 😆
/Magnus
Jem&Fix: Snabb. Tog inte mer än 20-30 minuter för färgen att krulla sig. Dock endast översta lagret, så man behöver göra det flera gånger (sista bilden är efter två gånger).
Biltema: Händer nästan inget. Efter en timma testa jag med stålspackel. Lite försvinner, men inte alls i nivå med JemFix.
Slutsats: Får bli värmepistol. Tröttnar jag så blir det en Speedheater 😆
/Magnus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Testa att vänta betydligt längre än en timma. Typ åtminstone ett halvt dygn. Jag säger inte att det hjälper och blir bra, men jag vet att det ibland gör mer skillnad än man kanske tror.M Magnus_vb skrev:
Vore intressant veta vad jem&fix innehåller och om det sen efter en tvätt låter sig målas. jag har förstått att såpa eller målartvätt helst ska undvikas om man sen ska måla med linoljefärg. Frågan är vad man isf ska rengöra med efter färgborttagningen? Jag har också fönster och dörrar som ska strippas från färg, så tycker detta är mkt intressant. Speedheter har jag och det funkar, men det är ett stort jobb och färgborttagning kanske är enklare?
Man kan ju tänka sig att gå över med en slipmaskin efter färgborttagningen också. Men man bör nog "neutralisera" och tvätta ytan först...
Man kan ju tänka sig att gå över med en slipmaskin efter färgborttagningen också. Men man bör nog "neutralisera" och tvätta ytan först...