Förr avslutades möbler, det kanske är nått som skulle kunna fungera på dina dörrar?

F fribygg skrev:
Förr avslutades möbler, det kanske är nått som skulle kunna fungera på dina dörrar?
Bortsett från att lut är rätt otäckt att hantera har jag även här blandade erfarenheter beroende på färgtyp.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bortsett från att lut är rätt otäckt att hantera har jag även här blandade erfarenheter beroende på färgtyp.
Ja, lut bör bita bra på oljefärg men är det plastfärg på.så kan det blockera

J
Frågan är väl (jag har själv inte provat men folk har skrivit) att man kan få problem när man ska måla igen om man har för starka medel att ta bort färgen med...

M Magnus_vb skrev:
Är lite tveksam till linoljefärg. Har läst att det kan ta *väldigt* lång tid att torka om man inte gör det perfekt.
Det är svårt att misslyckas med linoljefärg, men torktiden är minst tre dygn oavsett. Å andra sidan spelar det oftast ingen roll såvida man inte har väldigt bråttom av någon anledning.

Magnus E K
F fribygg skrev:
Elda upp dem?

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
J
felet folk gör (mig inräknat de första gångerna) är att måla för tjockt. Målar man bara tunt så "torkar" färgen ganska fort, men visst, man bör ha en vecka att måla en dörr, en strykning per kväll (max) och ett par dar innan man hänger upp dörren. Och har det runnit nånstans eller samlats färg i en kant så kan det ta veckor innan den är "torr". Men resultatet blir vädligt bra!

Mitt råd är att investera i en speedheater, har bra andrahandsvärde. Och sedan linoljefärg, alla dagar! När du lärt dig tekniken vill du inte måla med modern färg. Tunt tunt tunt. Jag målade väggarna i ett helt kök 3 ggr med en kvarts liter färg, tog inte ens slut.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M Magnus_vb skrev:
Test med varmluftspistol (nästan klart 😆). Värmer man tills färgen bubblar sig behöver man inte skrapa utan mer "dra bort" färgen (jag var lite för hårdhänt i starten).

I morgon blir test med färgborttagningsmedel.

/Magnus
[bild][bild]
Med tanke på hur det ser ut under färgen blir det ett stort jobb att få det slätt igen. Blir att bredspackla med snickerispackel.

Äldre trädörrar slår sig lätt också om de hanteras "osymmetriskt".

C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Med tanke på hur det ser ut under färgen
Det såg nog inte ut så där innan TS gick loss med skrapan...

Avrapportering efter test med färgborttagning.
Jem&Fix: Snabb. Tog inte mer än 20-30 minuter för färgen att krulla sig. Dock endast översta lagret, så man behöver göra det flera gånger (sista bilden är efter två gånger).

Biltema: Händer nästan inget. Efter en timma testa jag med stålspackel. Lite försvinner, men inte alls i nivå med JemFix.

Slutsats: Får bli värmepistol. Tröttnar jag så blir det en Speedheater 😆

/Magnus
Färgborttagningsmedel från Jem&Fix på en yta, delvis krusad färg efter två appliceringar. Tiden 11.30, grön text synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av dörrkant med text "Biltema", visar ett lager färg med lite borttagningseffekt efter kemisk färgborttagning.
Skapa konto
IMG_5811.jpeg
Skapa konto

M Magnus_vb skrev:
Biltema: Händer nästan inget. Efter en timma testa jag med stålspackel. Lite försvinner, men inte alls i nivå med JemFix.
Testa att vänta betydligt längre än en timma. Typ åtminstone ett halvt dygn. Jag säger inte att det hjälper och blir bra, men jag vet att det ibland gör mer skillnad än man kanske tror.

C
Kan också behöva plastas in så det inte torkar innan det hunnit verka på djupet.
Men färgborttagning låter generellt betydligt effektivare än vad det är enligt min erfarenhet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Satsuki
Kan ju också vara så att Jem&Fix färgborttagning bara tar den tjocka vita färgen, och inte den evt linoljefärgen under?

J
Vore intressant veta vad jem&fix innehåller och om det sen efter en tvätt låter sig målas. jag har förstått att såpa eller målartvätt helst ska undvikas om man sen ska måla med linoljefärg. Frågan är vad man isf ska rengöra med efter färgborttagningen? Jag har också fönster och dörrar som ska strippas från färg, så tycker detta är mkt intressant. Speedheter har jag och det funkar, men det är ett stort jobb och färgborttagning kanske är enklare?

Man kan ju tänka sig att gå över med en slipmaskin efter färgborttagningen också. Men man bör nog "neutralisera" och tvätta ytan först...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.