Jag har sjukan att alltid vilja göra det ordentligt när det gäller sådana här saker. Sen mitt i processen inser jag hur lång tid det tar och hur mycket arbete som återstår.

Jag tycker att du ska testa att skrapa trärent och sen måla med linoljefärg. Men! Gör det bara på en dörr som inte behövs så mycket så att du inte behöver stressa över att det drar ut på tiden. Först när du gjort hela processen en gång så vet du hur du vill/kan angripa nästa dörr eller fönster.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Är det ett byggnadsvårdsprojekt eller bara ommålning?. Enklare variant: tvätta med målartvätt, skrapa loss det som flagnat, grundmåla (fyller ojämnheter något), spackla, slipa, spackla, ev. ett till lager grundfärg, måla med lackfärg två lager med ev. lätt mellanslipning om ytan ska bli extra slät. Måla med modern färg om det inte är i ett museum.
Linoljefärg, javisst. Den användes då det inte fanns något annat. Alla ommålningar är gjorda med alkydoljefärg så länge den fanns. Idag är det vattenburet, som jag tycker är sämre men den har blivit mycket bättre än när den först kom.
Runt speglarna kommer färgen att spricka hur noggrannt man än gör det eftersom speglarna ligger löst och ändrar storlek efter luftens fukt.

Ska all färg bort, använd värme så att färgen blir mjukare än träprofilerna. Värm försiktigt. Skrapa försiktigt.
Det blir mycket jobb att få ytan slät igen men blir som nytt om man är noggrann.

J
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det ett byggnadsvårdsprojekt eller bara ommålning?. Enklare variant: tvätta med målartvätt, skrapa loss det som flagnat, grundmåla (fyller ojämnheter något), spackla, slipa, spackla, ev. ett till lager grundfärg, måla med lackfärg två lager med ev. lätt mellanslipning om ytan ska bli extra slät. Måla med modern färg om det inte är i ett museum.
Linoljefärg, javisst. Den användes då det inte fanns något annat. Alla ommålningar är gjorda med alkydoljefärg så länge den fanns. Idag är det vattenburet, som jag tycker är sämre men den har blivit mycket bättre än när den först kom.
Runt speglarna kommer färgen att spricka hur noggrannt man än gör det eftersom speglarna ligger löst och ändrar storlek efter luftens fukt.

Ska all färg bort, använd värme så att färgen blir mjukare än träprofilerna. Värm försiktigt. Skrapa försiktigt.
Det blir mycket jobb att få ytan slät igen men blir som nytt om man är noggrann.
Bra råd. Enda invändningen - med renskrapning och linoljefärg är färgen så tunn att sprickor kring speglar syns betydligt mindre än med tjock modern färg. Och man riskerar inte att "måla fast" speglarna.

Det viktiga är att man gör reversible åtgärder och givetvis kan man lika gärna skrapa ett extra lager modern färg när det blir aktuellt.

Är det däremot INTE redan målat med modern färg vill jag starkt avråda från det och istället gå på linoljefärg - på alla sorts ytor - då det dramatiskt minskar "skrap behovet" i framtiden.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Tack för alla kloka råd! 🙂
Det är inget byggnadsvårdsprojekt - men jag vill behålla så mycket av det gamla som möjligt och man skall förstå/känna att huset är 100 år.

Än så länge lutar det mot trärent. Jag måste bearbeta mentalt att inhandla en Speedheater för 5000 kr 😳. Kollade med Ramirent och dom tar nästan 290 kr per dygn - på en vecka har jag "betalat" nästan en halv Speedheater... Och blir det bra, så har jag många fler dörrar...

Har inte bestämt mig för linolja eller alkyd (om jag kan hitta en sådan) ännu.

M Magnus_vb skrev:
Jag måste bearbeta mentalt att inhandla en Speedheater för 5000 kr 😳.
Inte för att sabba dina inköpsplaner men en varmluftspistol kan räcka långt när vi pratar om en dörr.

M Magnus_vb skrev:
Jag måste bearbeta mentalt att inhandla en Speedheater för 5000 kr
Det funkar väl med en varmluftspistol för ett par hundra?

• Gilla
Magnus_vb
  • Laddar…
J
Varmluftpicka går nog bra om det bara är en dörr. Men man kan ju tänka att man gör ena sidan genom att köra varmluft / renskrapning och den andra sidan genom att bara måla dörren och sen hänga på den och känna efter om extrajobbet är värt det.

Jag säger att måla med linoljefärg alla dagar i veckan. Det tar ett par strykningar med en dag mellan varje, men jag tycker det är värt det!

Att tänka på med linoljefärg är att följa tillverkarens råd. Och det behövs minst tre tunna strykningar. Målar man för tjockt eller innan undre strykningen torkat helt så torkar det "aldrig". Torktiden är mycket beroende på omgivningen. Kallt och fuktigt så kan det ta veckor per strykning om det dessutom ingår rå linolja i receptet.

Har själv skrapat ett antal spegeldörrar. Om man är positiv kan man säga att det är meditativt och det blir fint när det är klart. Annars kan man säga att det är ett evighetsjobb med att pilla ur färg ur profilerna, 1 kvadratcentimeter i taget osv.

Men har någon provat färgborttagningsmedel? Ovanligt i sverige men betydligt vanligare i t.ex. usa och england. Man kletar på medlet, slår in i plast och väntar. Sen är det bara att peta bort den upplösta färgen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag börjar med varmluftspistolen - och kanske sparar lite pengar.

Är lite tveksam till linoljefärg. Har läst att det kan ta *väldigt* lång tid att torka om man inte gör det perfekt. 🙃 Men, jag behöver inte bestämma det ännu - först skall färgen bort.

Men man kan ju tänka att man gör ena sidan genom att köra varmluft / renskrapning och den andra sidan genom att bara måla dörren och sen hänga på den och känna efter om extrajobbet är värt det.
Bra tanke om att testa trärent på en sida. Dörrarna står alltid öppna, så jag startat med den "synliga sidan"

/Magnus

• Gilla
gaia
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Men har någon provat färgborttagningsmedel? Ovanligt i sverige men betydligt vanligare i t.ex. usa och england. Man kletar på medlet, slår in i plast och väntar. Sen är det bara att peta bort den upplösta färgen.
En tanke som har slagit mig också (efter att ha sett 1 miljon YouTube-filmer om möbelrenovering 🤪)
Tänkte testa med det medel som Jem&fix har...

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
C
M Magnus_vb skrev:
Har sovit på problemet, men kan inte bestämma mig. Har nu testat - och min lekmannamässiga bedömning är att profilerna blir lite "skarpare".
Du kanske är med på det, men du måste gå väldigt mycket försiktigare fram om du inte skall skapa dig ett evighetsjobb med att bygga upp profilerna igen.

M Magnus_vb skrev:
En tanke som har slagit mig också (efter att ha sett 1 miljon YouTube-filmer om möbelrenovering 🤪)
Tänkte testa med det medel som Jem&fix har...
Gör det och rapportera hur det gick :) Jag har ett antal dörrar som behöver fixas här hemma. Man skulle spara många dagar på det.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Test med varmluftspistol (nästan klart 😆). Värmer man tills färgen bubblar sig behöver man inte skrapa utan mer "dra bort" färgen (jag var lite för hårdhänt i starten).

I morgon blir test med färgborttagningsmedel.

/Magnus
Färgborttagning med varmluftspistol på träram, delvis avlägsnad färg visar träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlägsnad färg från träyta med varmluftspistol, där den gamla färgen har lossnat och visar träet under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

il_duce il_duce skrev:
Men har någon provat färgborttagningsmedel? Ovanligt i sverige men betydligt vanligare i t.ex. usa och england.
Jag har provat några varianter och det verkar bero väldigt mycket på vilken färgtyp man försöker ta bort. Vissa löses upp väldigt bra medan andra är nästintill opåverkade. Jag vågar inte ha någon uppfattning om för vilka färger det fungerar respektive inte fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.