S hjulia skrev:
När jag var tillsammans med en målare var detta en av de saker som både han och hans kollegor tyckte var lite ironiskt; man lägger massor med pengar på att bygga nytt och gör inget praktiskt själv för att det är svårt/krävande/tar för lång tid men när man väl kommer till det som verkligen syns och som alla ser då ska man plötsligt spara pengar på att göra det själv. Deras erfarenhet var dessutom att vill man får det riktigt bra så är det för de flesta mycket enklare och bättre att göra vissa snickarjobb än att försöka sig på att måla ett helt hus, än mer så om det ska sparmålas mycket eller bredspacklas. Men det förutsätter så klart att man får tag i en som verkligen kan sitt jobb och inte någon som bara jobbar ackord för att tjäna pengar.

Jag gör alltid allt själv och jag lärde mig mycket kring måleri av honom så jag har nu blivit riktigt bra på det. Men efter att ha sett honom måla ett rum så är det bara att konstatera att det är klasskillnad och det blir så jäkla bra när en duktig målare gör jobbet så målningen är definitivt det första jag skulle ta in hjälp med om jag skulle vilja ta hjälp.
Håller med. Tiden och kvaliteten som en seriös målare ger är mycket bättre än att göra det själv. Framför allt invändig målning. Fasad är lättare.

E Elinor Svärd skrev:
Är bra input och vi tänker att vi ska vara transparenta med den entreprenören vi väljer innan vi bestämmer oss att gå vidare, så vi alla är överens om hur vi går vidare. Vill att det ska vara ett så bra samarbete som möjligt och då behöver ju även vi leverera på vad vi kommunicerar så alla vet vad vi har oss att förvänta oss av varandra :).
Om ni inte har projektledare eller totalentreprenad (eller föresten fastän ni har det ) så
-Viktigt att ni har koll på att kommunikationen förs (varje dag), stäm av samt att leveranser är på G när de skall vara det.
Inga ändringar!
Ändringar = merkostnad
Om ni ändrar kom ihåg att meddela ALLA
snickare, elektriker, arkitekt, konstruktör, röris etc.

E Elinor Svärd skrev:
Jag och min man ska bygga hus, vi har ett arkitektritat hus och har precis fått beviljat bygglov med nästa steg tekniskt samråd.

Vi vill hålla nere kostnaderna så mycket vi kan, men ingen av oss är särskilt händiga så vi skulle vilja ha alla tips och trix till hur vi håller kostnaderna nere. Det vi har tänkt på är t.ex städa undan på helgerna efter hantverkarna för att undvika den timkostnaden och montera Ikea-möbler själva.

Har ni fler tips på hur vi kan reducera kostnaderna utan att tumma på kvaliteten av själva huset? Material som går att hitta till en billigare peng som t.ex grus eller utfyllnad? All tips mottages gladeligen, stora och små :)!
Om ni inte har en bakgrund inom branschen då är det bästa att hitta så bra priser som möjligt på byggmaterial. Nu kanske ni har hunnit köpa allt som behövs men om ni behöver något mer kan ni kolla på byggöverskott.se eller komma förbi butiken om ni bor i Göteborg.

Vi köper in överskott och begagnat och säljer det för 20-70% under marknadspris så jag kan nog påstå att vi har billigast byggmaterial i hela Sverige, om ni har en större inköpslista hör av er så kan vi nog ordna något ännu bättre. Lycka till med bygget!😄

Redigerat:
B byggkillen8264 skrev:
Om ni inte har en bakgrund inom branschen då är det bästa att hitta så bra priser som möjligt på byggmaterial. Nu kanske ni har hunnit köpa allt som behövs men om ni behöver något mer kan ni kolla på byggöverskott.se eller komma förbi butiken om ni bor i Göteborg.

Vi köper in överskott och begagnat och säljer det för 20-70% under marknadspris så jag kan nog påstå att vi har billigast byggmaterial i hela Sverige, om ni har en större inköpslista hör av er så kan vi nog ordna något ännu bättre. Lycka till med bygget!😄
Det funkar säkert bra om man är självbyggare, har gott om tid och kan tänka sig att vara flexibel med materialval. Ska man anlita snickare är det nästan ett måste med en bygghandel som har heltäckande sortiment.

Observera kravställningar på forumet när man företräder ett företag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.