Sätta gips är faktiskt ingen raketforskning. Ska du dessutom spackla och måla själv kanske det är lika bra att gipsa också så får kan du göra det supernoga. Ska man hårddra det så, sätta isoleringen är väl heller inga problem att göra själv. Bästa är väl att få till dialogen med byggaren att du vill göra saker själv så han lägger en avslutande timme på fredagen på genomgång av vad du kan göra över helgen
 
  • Gilla
Elinor Svärd och 3 till
  • Laddar…
Vet inte hur petigt det är med slutbesiktning numera, men vi lämnade delar av huset oinrett. Bastu, en toalett, ett rum etc och sen slutförde vi det senare när vi hade sparat ihop mer pengar. Det blev inte billigare så, men behövde inte ta nya lån när budgeten sprack. För övrigt gjorde vi en hel del själva. Man lär sig allteftersom. Gipsa är ex.vis inte så svårt, bara tråkigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
S hjulia skrev:
När jag var tillsammans med en målare var detta en av de saker som både han och hans kollegor tyckte var lite ironiskt; man lägger massor med pengar på att bygga nytt och gör inget praktiskt själv för att det är svårt/krävande/tar för lång tid men när man väl kommer till det som verkligen syns och som alla ser då ska man plötsligt spara pengar på att göra det själv. Deras erfarenhet var dessutom att vill man får det riktigt bra så är det för de flesta mycket enklare och bättre att göra vissa snickarjobb än att försöka sig på att måla ett helt hus, än mer så om det ska sparmålas mycket eller bredspacklas. Men det förutsätter så klart att man får tag i en som verkligen kan sitt jobb och inte någon som bara jobbar ackord för att tjäna pengar.

Jag gör alltid allt själv och jag lärde mig mycket kring måleri av honom så jag har nu blivit riktigt bra på det. Men efter att ha sett honom måla ett rum så är det bara att konstatera att det är klasskillnad och det blir så jäkla bra när en duktig målare gör jobbet så målningen är definitivt det första jag skulle ta in hjälp med om jag skulle vilja ta hjälp.
Nu är det ju ganska så välkänt att en hempulare som försöker göra ett bra jobb, i stort sett alltid får ett betydligt bättre slutresultat än en yrkesmålare som bara utför sitt jobb.
 
  • Gilla
  • Wow
sin och 4 till
  • Laddar…
E Elinor Svärd skrev:
Vi kommer köra generalentreprenad
Ni har koll på byggherre och arbetsmiljöansvar?

//
 
  • Gilla
arktos och 1 till
  • Laddar…
AXS
Mitt bästa tips är att ha koll på vad för moment som görs nu och vad som ska göras sen. Gå igenom det med alla inblandade så att alla kan jobba så effektivt som möjligt.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Kör ni på löpande? Då kan det vara en bra ide att klocka hantverkare. Nu får jag säkert skit för det men det är min erfarenhet.
Avtala ett maximalt påslag på material som byggaren får ta utöver priset i detaljhandel.
Materialval kan vara mycket kostsamt. Stora klinkerplattor är dyrare att köpa och att montera. Likaså glaserat taktegel.
Att själv koordinera de olika byggmoment skulle inte jag klara av. Jag skulle välja en generalentreprenad eller anlita en byggsamordnare.
Kan någonting vänta? Färdigställandet av sista rummet, delar av markentreprenad, isolering och skivning av garaget? Om fem år kan du göra det med fullt rutavdrag.
Skaffa ett släp eller köp en gammal flakbil så kan du hantera avfallet. I många kommuner måste näringsidkare betala för sopinlämning och det får du på fakturan. Tänk på att allt byggavfall är ditt så ta tillvara på kopparrör och överblivet virke.
Montera ihop ett IKEAkök kan du göra själv men om du är ovan tar det dig 3 ggr så mycket tid som för en van snickare. Har också sett att det finns privatpersoner som monterar IKEA till billig peng.
Va inte dumsnål och sätt ett värde på din egen fritid.
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Elinor Svärd och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När exemplet du gav var montera ihop dina egna IKEA-möbler så får du förlåta att man antar att spartipsen inte handlar om att hantera containrar.
En IBC är en plasttank på 1 kubik, den är strax över 1x1x1 meter så de är inga jätte grejer.

Jag föredrar dock platspåsar och högar beroende på avfall, enklare att få på släpet eller skåpbilen om man inte har maskin att lyfta med. Hellre fler än tungt då
 
  • Gilla
Elinor Svärd och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle tänka till både
E Elinor Svärd skrev:
Vi kommer köra generalentreprenad så blir vi som samordnar om inte vi väljer en entreprenör som har kompletterande lösningar, vi har t.ex fått rekommenderade entreprenörer som har egna föredragna företag för markarbete som sannolikt kommer offerera både snickeri och markarbete.

Vi är i läget att skicka ut offertförfrågningar nu och tänkte då passa på att se över vad som offereras för att kunna ha en dialog om vad vi kan ta på oss själva :)
Det här visar på en stor risk, en generalentreprenad innebär att ni har en entreprenör som ni pratar med och samordnar allt. Men det du beskriver att ni tänkt handla upp är en delad entreprenad. Vill inte låta hård men kan man inte hålla isär begreppen bör man inte ge sig in i en delad entreprenad, det kräver ganska mycket av er som beställare och man bör alla fall ha grundläggande förkunskaper.

Jag skulle råda er till att gå på en generalentreprenad, alternativt ta in en projektledare som stödjer er. Det kan snabbt bli väldigt kostsamt om det blir fel och man ska inte bara förvänta sig att man kan låta entreprenörerna byta nummer så kommer dom lösa all samordning. I bästa fall blir det kostnader för stillestånd om något inte är klart när någon annan ska börja i värsta fall behöver man riva upp.

Att gå in och göra småjobb under entreprenaden brukar inte heller så många byggföretag vara imponerade av utan tror som ovan förslag. Sikta på att att hantera soporna, det spar en del. Jag skulle också överväga att tex göra trädgården eller en carport i ett senare skede själv om man vill spara.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle tänka till både

Det här visar på en stor risk, en generalentreprenad innebär att ni har en entreprenör som ni pratar med och samordnar allt. Men det du beskriver att ni tänkt handla upp är en delad entreprenad. Vill inte låta hård men kan man inte hålla isär begreppen bör man inte ge sig in i en delad entreprenad, det kräver ganska mycket av er som beställare och man bör alla fall ha grundläggande förkunskaper.

Jag skulle råda er till att gå på en generalentreprenad, alternativt ta in en projektledare som stödjer er. Det kan snabbt bli väldigt kostsamt om det blir fel och man ska inte bara förvänta sig att man kan låta entreprenörerna byta nummer så kommer dom lösa all samordning. I bästa fall blir det kostnader för stillestånd om något inte är klart när någon annan ska börja i värsta fall behöver man riva upp.

Att gå in och göra småjobb under entreprenaden brukar inte heller så många byggföretag vara imponerade av utan tror som ovan förslag. Sikta på att att hantera soporna, det spar en del. Jag skulle också överväga att tex göra trädgården eller en carport i ett senare skede själv om man vill spara.
Jag stödjar Liljeros bidrag till fullo!
 
  • Gilla
Elinor Svärd
  • Laddar…
Varför är inte ”att bygga” ett alternativ för att spara pengar när man vill spara pengar i ett husbygge?

Läs på här på forumet, kolla youtube, kolla tillverkarens ansvisningar, lär er steg för steg.

Sätta luftspalt, plast, gles, gips, dra ventilation, takpapp, läkt, pannor, fönster, inner och ytterdörrar, badrumsinredning, kök, foder, golv.

Ofta är det inte raketforskning, bara tidskrävande.

Jag vet att ni kan, var inte rädda.
 
  • Gilla
sin och 4 till
  • Laddar…
När vi byggde vårt hus sparade vi på väldigt många olika sätt, många bäckar små, men en del saker kostar i tid istället då.

* Köpte bygg-el-skåp istället för att hyra ett, sålde det för ett par hundralappar mindre än vi köpte det för.
* Körde alla byggsopor till tippen å sorterade själva genom att köpa en släpvagn som vi sen hade massa nytta av.
* Köpte in en del byggmaterial själva, tex alla blandare i huset
* Vi ritade själva å skickade ritningen till massa olika företag, ställ företagen mot varandra så man vet att det blir rätt pris, svårt att pruta ner priset som resp företag ger men det går att förhandla till sig gratis tillägg 😀dock inte alltid som det går att jämföra rakt av.
* Att välja stort välkänt husföretag som byggde vårt hus gjorde det billigare då de kunde pressa priserna väldigt mycket mot hantverkarna som utförde jobbet. (inte en chans att man kunde fått i närheten av samma fasta pris om man frågat hantverkarna själv)
* Billiga ytskikt, satsa istället pengarna på sånt som är svårt att ändra i efterhand (teknisk infrastruktur, uppbyggnad av väggar och bjälklag mm) istället för att bränna massa pengar på tapeter osv som är lätt att ändra efteråt. Vi valde att låta målaren måla med kulörer, sen har jag satt upp tapeter själv i en del rum några år senare. Ikeagarderober och ikeakök som vi monterade själva istället för husfirmans lyxmärken.
* Går att göra mycket själv, först tar man reda på hur man gör sen gör man 👍 lite nervöst ibland dock och allt tar alltid jättemycket längre tid än man tror.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Varför är inte ”att bygga” ett alternativ för att spara pengar när man vill spara pengar i ett husbygge?

Läs på här på forumet, kolla youtube, kolla tillverkarens ansvisningar, lär er steg för steg.

Sätta luftspalt, plast, gles, gips, dra ventilation, takpapp, läkt, pannor, fönster, inner och ytterdörrar, badrumsinredning, kök, foder, golv.

Ofta är det inte raketforskning, bara tidskrävande.

Jag vet att ni kan, var inte rädda.
För att det blir väldigt svårt med garantier om man går in och gör vissa delar själv. Man behöver ha en tydlig avslutning/gränsdragning från byggaren. Om det är stomrest hus och göra all komplettering själv skulle jag avråda om man inte gjort det själv innan. Har man gjort en del renovering och bygg själv tidigare ja, men räkna med att behöva ta tjänstledigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Spackla och måla själva. Jag hade aldrig spacklat, och knappt målat med roller, innan vi byggde vårt. Men det gick fint. Det är väl spacklingen som är utmaningen, och slipandet sen är ju ett jävla slitsamt jobb, eftersom du/ni inte lär kunna få tillräckligt med erfarenhet för att använda en giraff på ett bra sätt, alltså får ni slipa för hand, men det är ju inte svårt, bara sjukt drygt.

Om ni spacklar själv, så börja med rum där det syns mest/där ni bryr er minst - typ tvättstugan. Så har ni lite lärotimmar där :D.
 
  • Gilla
Elinor Svärd
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
När vi byggde vårt hus sparade vi på väldigt många olika sätt, många bäckar små, men en del saker kostar i tid istället då.

* Köpte bygg-el-skåp istället för att hyra ett, sålde det för ett par hundralappar mindre än vi köpte det för.
* Körde alla byggsopor till tippen å sorterade själva genom att köpa en släpvagn som vi sen hade massa nytta av.
* Köpte in en del byggmaterial själva, tex alla blandare i huset
* Vi ritade själva å skickade ritningen till massa olika företag, ställ företagen mot varandra så man vet att det blir rätt pris, svårt att pruta ner priset som resp företag ger men det går att förhandla till sig gratis tillägg 😀dock inte alltid som det går att jämföra rakt av.
* Att välja stort välkänt husföretag som byggde vårt hus gjorde det billigare då de kunde pressa priserna väldigt mycket mot hantverkarna som utförde jobbet. (inte en chans att man kunde fått i närheten av samma fasta pris om man frågat hantverkarna själv)
* Billiga ytskikt, satsa istället pengarna på sånt som är svårt att ändra i efterhand (teknisk infrastruktur, uppbyggnad av väggar och bjälklag mm) istället för att bränna massa pengar på tapeter osv som är lätt att ändra efteråt. Vi valde att låta målaren måla med kulörer, sen har jag satt upp tapeter själv i en del rum några år senare. Ikeagarderober och ikeakök som vi monterade själva istället för husfirmans lyxmärken.
* Går att göra mycket själv, först tar man reda på hur man gör sen gör man 👍 lite nervöst ibland dock och allt tar alltid jättemycket längre tid än man tror.
Kunde varit jag som skrivit detta inlägget..
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Elinor Svärd skrev:
Vi vill hålla nere kostnaderna så mycket vi kan, men ingen av oss är särskilt händiga så vi skulle vilja ha alla tips och trix till hur vi håller kostnaderna nere.
Känner ni några hantverkare/snickare som ni litar på?
När vi byggde, iofs 2005, så anställde vi 2 snickare som gjorde "allt" utom byggstädning, den gjorde vi själva.
Genom att anställa snickarna så sparade vi momsen på dem.
Det här var dessutom 2 stjärnor till snickare som också agerade beställarombud mot de få entreprenörer vi var tvugna att ta in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.