Jag och min man ska bygga hus, vi har ett arkitektritat hus och har precis fått beviljat bygglov med nästa steg tekniskt samråd.

Vi vill hålla nere kostnaderna så mycket vi kan, men ingen av oss är särskilt händiga så vi skulle vilja ha alla tips och trix till hur vi håller kostnaderna nere. Det vi har tänkt på är t.ex städa undan på helgerna efter hantverkarna för att undvika den timkostnaden och montera Ikea-möbler själva.

Har ni fler tips på hur vi kan reducera kostnaderna utan att tumma på kvaliteten av själva huset? Material som går att hitta till en billigare peng som t.ex grus eller utfyllnad? All tips mottages gladeligen, stora och små :)!

• Gilla
jesperel
  • Laddar…
Farstatjej90
Det har aldrig slagit mig att man kan göra något annat än att montera en IKEA-möbel själv.
Att städa efter hantverkarna kommer inte spara mycket eller några pengar. Det skulle faktiskt kunna innebära en större kostnad om ni städar bort nåt ni inte borde.

Pengarna sparas i förhandlingarna och offerttagandet innan arbetet börjar tror jag, när det väl är igång kommer inte sådant som att sopa efter hantverkarna spara några pengar...

• Gilla
MöIIer och 6 till
  • Laddar…
Vem samordnar bygget? Vilken entreprenadform har ni? Hur långt har ni kommit med projekteringen?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vem samordnar bygget? Vilken entreprenadform har ni? Hur långt har ni kommit med projekteringen?
Vi kommer köra generalentreprenad så blir vi som samordnar om inte vi väljer en entreprenör som har kompletterande lösningar, vi har t.ex fått rekommenderade entreprenörer som har egna föredragna företag för markarbete som sannolikt kommer offerera både snickeri och markarbete.

Vi är i läget att skicka ut offertförfrågningar nu och tänkte då passa på att se över vad som offereras för att kunna ha en dialog om vad vi kan ta på oss själva :)

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det har aldrig slagit mig att man kan göra något annat än att montera en IKEA-möbel själv.
Att städa efter hantverkarna kommer inte spara mycket eller några pengar. Det skulle faktiskt kunna innebära en större kostnad om ni städar bort nåt ni inte borde.

Pengarna sparas i förhandlingarna och offerttagandet innan arbetet börjar tror jag, när det väl är igång kommer inte sådant som att sopa efter hantverkarna spara några pengar...
Städa sparade en hel del för oss. Upplever vi hade bra timpenning på det även om timmar sprang iväg.

Behövde ingen container eller lägga tid på att två snickare skulle åka redan kl 14 för att ägna 3 mantimmar och tippavgift till något jag gör lika snabbt själv.

De bara lade i högar inne och ute. Tog hem gratis IBC från jobbet jag öppnade toppen på för brännbart mm. Så kom jag mer eller mindre varje kväll och fyllde stora kåpvagnen.

Allt virke som inte var värt att spara fick bli 30cm ved.

Varje kväll så fyllde man på med dricka i kyl och kakor mm samt tog det grova skräpet när de åkt.

Fick väldigt bra koll på bygget då, sen gjorde vi en del själv i bygget så klart.

Samt att jag hade 5 minuter till nya huset och hade stort släp redan.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90
P Pligg85 skrev:
Städa sparade en hel del för oss. Upplever vi hade bra timpenning på det även om timmar sprang iväg.

Behövde ingen container eller lägga tid på att två snickare skulle åka redan kl 14 för att ägna 3 mantimmar och tippavgift till något jag gör lika snabbt själv.

De bara lade i högar inne och ute. Tog hem gratis IBC från jobbet jag öppnade toppen på för brännbart mm. Så kom jag mer eller mindre varje kväll och fyllde stora kåpvagnen.

Allt virke som inte var värt att spara fick bli 30cm ved.

Varje kväll så fyllde man på med dricka i kyl och kakor mm samt tog det grova skräpet när de åkt.

Fick väldigt bra koll på bygget då, sen gjorde vi en del själv i bygget så klart.

Samt att jag hade 5 minuter till nya huset och hade stort släp redan.
Det låter ju inte som att "städa undan" som TS skrev utan som att du har gjort all avfallshantering. Du har redan haft rätt utrustning och du har bott fem minuter därifrån. När nån skriver "städa undan" ser man inte framför sig att man ordnar med containrar och släpvagnar. TS får nog vara mer specifik.

Jag tror fortfarande det är tveksamt ekonomiskt men visst, har man som du optimala förutsättningar kanske det är värt det..

• Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Tänk igenom alla detaljer från början.
(Kanske framförallt cementera perspektivet 'den här målbilden blir tillräckligt bra', trots att något annat kanske är 5% bättre)

Att ändra sig under resans gång med ätor bygger snabbt på slutfakturan.

• Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det låter ju inte som att "städa undan" som TS skrev utan som att du har gjort all avfallshantering. Du har redan haft rätt utrustning och du har bott fem minuter därifrån. När nån skriver "städa undan" ser man inte framför sig att man ordnar med containrar och släpvagnar. TS får nog vara mer specifik.

Jag tror fortfarande det är tveksamt ekonomiskt men visst, har man som du optimala förutsättningar kanske det är värt det..
Hade jag kunnat vara specifik i vad vi kan göra för att spara pengar så hade jag inte skrivit inlägget till att börja med och den feedbacken som jag fick gav mig en förståelse för vilken typ av städning som kommer ha en effekt samt vilken typ av utrustning som behövs.

Vi har 15min till tomten samt att jag jobbar på ett företag där det är mer än rimligt att kunna få tag på IBC eller liknande behållare för skräpet. Så istället för att anta att jag inte har tillgång till något och att allt behöver vara optimalt så uppskattas konkreta ”detta kan göras och du behöver ”xyz” för att göra det” sen är det upp till oss :)

• Gilla
Artemisia och 12 till
  • Laddar…
Det finns mycket pengar att spara på att:

Hitta rätt entreprenörer
Inte ha bråttom
Få alla att kommunicera med varandra (börja med ett uppstartsmöte där alla byter telefonnummer och identifiera beroenden dem emellan)

Sedan brukar även målning vara något som de flesta klarar av, förutom byggstäd/avfallshantering.

Fråga var och en av de inblandade entreprenörerna vad de tycker ni kan bidra med.

Lycka till med bygget 🙂

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Det finns mycket pengar att spara på att:

Hitta rätt entreprenörer
Inte ha bråttom
Få alla att kommunicera med varandra (börja med ett uppstartsmöte där alla byter telefonnummer och identifiera beroenden dem emellan)

Sedan brukar även målning vara något som de flesta klarar av, förutom byggstäd/avfallshantering.

Fråga var och en av de inblandade entreprenörerna vad de tycker ni kan bidra med.

Lycka till med bygget 🙂
Tack för bra förslag!
☺️

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Det mesta ligger tyvärr i arkitektens lösningar. Dem kan vara briljanta eller extremt kostnadsdrivande.

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
P
E Elinor Svärd skrev:
Jag och min man ska bygga hus, vi har ett arkitektritat hus och har precis fått beviljat bygglov med nästa steg tekniskt samråd.

Vi vill hålla nere kostnaderna så mycket vi kan, men ingen av oss är särskilt händiga så vi skulle vilja ha alla tips och trix till hur vi håller kostnaderna nere. Det vi har tänkt på är t.ex städa undan på helgerna efter hantverkarna för att undvika den timkostnaden och montera Ikea-möbler själva.

Har ni fler tips på hur vi kan reducera kostnaderna utan att tumma på kvaliteten av själva huset? Material som går att hitta till en billigare peng som t.ex grus eller utfyllnad? All tips mottages gladeligen, stora och små :)!
Var 100% säkra på alla lösningar och val av inredning och liknande innan ni skriver på beställningen.
Ändrar ni någonting, kallas ÄTA (Ändringar, Tillägg och Avgående arbeten), kostar det oftast VÄLDIGT MYCKET pengar, ofta absurt mycket pengar i onödan.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
När jag var tillsammans med en målare var detta en av de saker som både han och hans kollegor tyckte var lite ironiskt; man lägger massor med pengar på att bygga nytt och gör inget praktiskt själv för att det är svårt/krävande/tar för lång tid men när man väl kommer till det som verkligen syns och som alla ser då ska man plötsligt spara pengar på att göra det själv. Deras erfarenhet var dessutom att vill man får det riktigt bra så är det för de flesta mycket enklare och bättre att göra vissa snickarjobb än att försöka sig på att måla ett helt hus, än mer så om det ska sparmålas mycket eller bredspacklas. Men det förutsätter så klart att man får tag i en som verkligen kan sitt jobb och inte någon som bara jobbar ackord för att tjäna pengar.

Jag gör alltid allt själv och jag lärde mig mycket kring måleri av honom så jag har nu blivit riktigt bra på det. Men efter att ha sett honom måla ett rum så är det bara att konstatera att det är klasskillnad och det blir så jäkla bra när en duktig målare gör jobbet så målningen är definitivt det första jag skulle ta in hjälp med om jag skulle vilja ta hjälp.

• Gilla
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E Elinor Svärd skrev:
Hade jag kunnat vara specifik i vad vi kan göra för att spara pengar så hade jag inte skrivit inlägget till att börja med och den feedbacken som jag fick gav mig en förståelse för vilken typ av städning som kommer ha en effekt samt vilken typ av utrustning som behövs.

Vi har 15min till tomten samt att jag jobbar på ett företag där det är mer än rimligt att kunna få tag på IBC eller liknande behållare för skräpet. Så istället för att anta att jag inte har tillgång till något och att allt behöver vara optimalt så uppskattas konkreta ”detta kan göras och du behöver ”xyz” för att göra det” sen är det upp till oss :)
När exemplet du gav var montera ihop dina egna IKEA-möbler så får du förlåta att man antar att spartipsen inte handlar om att hantera containrar.

• Gilla
andyv och 7 till
  • Laddar…
Av egen erfarenhet så skulle jag säga att det finns annat man kan göra för att indirekt spara pengar utan att vara delaktig. Man kommer långt med att bli lite tjenis med hantverkarna. Se till så det finns lite dricka och fika på bygget, dra fram en grill nångång ibland och svarva ihop ett par burgare, styr upp en taklagsfest, ge beröm och visa uppskattning. Det skapar en effektivitet som indirekt sparar manstimmar. Är det en oskön arbetsplats med jobbig kund är det väldigt lätt att gå och hasa fötterna och låtsasjobba mellan kl. 14-16 och ändå skriva 8 timmar.

• Gilla
Erik Salhammar och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.