9 482 läst ·
78 svar
9k läst
78 svar
Sparråd i nyhusbygge
Haha, man kan ha väldigt olika erfarenheter, bästa saken att inte göra själv enligt min erfarenhet, målningen kostade typ bara lite mer än materialkostnaden (om vi köpt in materialet själv) då husfirman prutade så galet bra på målningen åt oss och vi inte valde några tillval på målningen typ (utöver brytningskostnad öfr kulörer som var väldigt billigt), sen hade vi 4½m takhöjd vid nock så galet jobbigt att göra spacklingen av taket 😆 själva.F Fresafres skrev:Spackla och måla själva. Jag hade aldrig spacklat, och knappt målat med roller, innan vi byggde vårt. Men det gick fint. Det är väl spacklingen som är utmaningen, och slipandet sen är ju ett jävla slitsamt jobb, eftersom du/ni inte lär kunna få tillräckligt med erfarenhet för att använda en giraff på ett bra sätt, alltså får ni slipa för hand, men det är ju inte svårt, bara sjukt drygt.
Om ni spacklar själv, så börja med rum där det syns mest/där ni bryr er minst - typ tvättstugan. Så har ni lite lärotimmar där.
Om du anställer snickarna så får du ett ganska långtgående ansvar gällande arbetsmiljö men även övriga åtaganden gällande pension och försäkring. Kan knappast vara helt enkelt om man inte känner 2 snickare väldigt väl...L LaT skrev:Känner ni några hantverkare/snickare som ni litar på?
När vi byggde, iofs 2005, så anställde vi 2 snickare som gjorde "allt" utom byggstädning, den gjorde vi själva.
Genom att anställa snickarna så sparade vi momsen på dem.
Det här var dessutom 2 stjärnor till snickare som också agerade beställarombud mot de få entreprenörer vi var tvugna att ta in.
Vet inte hur det är nu, men då anställde jag dem på timme och gick med i LRF för då fick/kunde man köpa en billig försäkring. LRF kunde man gå med i utan att vara jordbrukare.L Liljeros skrev:
Hyrde en bokföringsbyrå som skötte löneutbetalningar & skatter.
Betalade enligt avtalet + traktamente.
Gör en plan för tomten och låt markarbetarna göra även finplanering av resten av tomten? När maskinerna står där är det bara timmar som tillkommer. Sen så görs de största besparingarna innan kontraktet skrivs på och handlar mer om yta och materialval och grad v komplexitet än vilket egna arbete ni kan bistå med. Vi gjorde utvändig målning själva och det sparade år 2015 över 50000. Men det var sjukt jobbigtE Elinor Svärd skrev:Jag och min man ska bygga hus, vi har ett arkitektritat hus och har precis fått beviljat bygglov med nästa steg tekniskt samråd.
Vi vill hålla nere kostnaderna så mycket vi kan, men ingen av oss är särskilt händiga så vi skulle vilja ha alla tips och trix till hur vi håller kostnaderna nere. Det vi har tänkt på är t.ex städa undan på helgerna efter hantverkarna för att undvika den timkostnaden och montera Ikea-möbler själva.
Har ni fler tips på hur vi kan reducera kostnaderna utan att tumma på kvaliteten av själva huset? Material som går att hitta till en billigare peng som t.ex grus eller utfyllnad? All tips mottages gladeligen, stora och små!
Tycker vi haft en bra dialog och vi har vänt på ritningen och gjort justeringar just med budgeten i åtanke, första förslaget blev vi förälskade i men där var det mer komplexa lösningar och vi har istället landat i ett enklare L-format enplanshus som passar oss jättefint!E erikjakan skrev:
Arkitekterna har även byggnadsingenjör som kollar så att bygget går att genomföra samt att de är med på hela byggresan och supportar att tolka offerter och liknande
Lösningarna känner vi oss trygga i men rumsbeskrivningen behöver vi jobba igenom en del till! Vi tänkte börja ha en dialog med entreprenörer baserat på byggunderlaget för att få en känsla på vilka vi vill jobba med + grov offert och sen komplettera med rumsbeskrivningen.P Peter787 skrev:
Tack för bra input! Är själv ganska fyrkantig och snöar lätt in mig på det praktiska, så det här va en bra påminnelse. Något till synes så ”litet” gör himla mycket med motivationen hos ett arbetslag + att det blir mycket trevligare för oss alla inblandadeP pbh.e skrev:Av egen erfarenhet så skulle jag säga att det finns annat man kan göra för att indirekt spara pengar utan att vara delaktig. Man kommer långt med att bli lite tjenis med hantverkarna. Se till så det finns lite dricka och fika på bygget, dra fram en grill nångång ibland och svarva ihop ett par burgare, styr upp en taklagsfest, ge beröm och visa uppskattning. Det skapar en effektivitet som indirekt sparar manstimmar. Är det en oskön arbetsplats med jobbig kund är det väldigt lätt att gå och hasa fötterna och låtsasjobba mellan kl. 14-16 och ändå skriva 8 timmar.
Värt att kolla om vi kommer till den punkten att budgeten inte håller! Tråkigt och tidskrävande har vi inga problem med och fler har föreslagit gipsa så får plugga på lite och se vad som krävs! Tack för input!B Backspegel skrev:Vet inte hur petigt det är med slutbesiktning numera, men vi lämnade delar av huset oinrett. Bastu, en toalett, ett rum etc och sen slutförde vi det senare när vi hade sparat ihop mer pengar. Det blev inte billigare så, men behövde inte ta nya lån när budgeten sprack. För övrigt gjorde vi en hel del själva. Man lär sig allteftersom. Gipsa är ex.vis inte så svårt, bara tråkigt.
Tack för förslagen! Är jag som har dålig koll på vilka delar i bygget som är förlåtande och vad som är kritiskt, ska kolla upp samtliga vad som krävs av oss!O olofh skrev:Sätta gips är faktiskt ingen raketforskning. Ska du dessutom spackla och måla själv kanske det är lika bra att gipsa också så får kan du göra det supernoga. Ska man hårddra det så, sätta isoleringen är väl heller inga problem att göra själv. Bästa är väl att få till dialogen med byggaren att du vill göra saker själv så han lägger en avslutande timme på fredagen på genomgång av vad du kan göra över helgen
Toppen förslag, då kan vi ta den dialogen redan nu medan vi väljer entreprenör
Tack för väldigt bra input!T Thomas_Blekinge skrev:Kör ni på löpande? Då kan det vara en bra ide att klocka hantverkare. Nu får jag säkert skit för det men det är min erfarenhet.
Avtala ett maximalt påslag på material som byggaren får ta utöver priset i detaljhandel.
Materialval kan vara mycket kostsamt. Stora klinkerplattor är dyrare att köpa och att montera. Likaså glaserat taktegel.
Att själv koordinera de olika byggmoment skulle inte jag klara av. Jag skulle välja en generalentreprenad eller anlita en byggsamordnare.
Kan någonting vänta? Färdigställandet av sista rummet, delar av markentreprenad, isolering och skivning av garaget? Om fem år kan du göra det med fullt rutavdrag.
Skaffa ett släp eller köp en gammal flakbil så kan du hantera avfallet. I många kommuner måste näringsidkare betala för sopinlämning och det får du på fakturan. Tänk på att allt byggavfall är ditt så ta tillvara på kopparrör och överblivet virke.
Montera ihop ett IKEAkök kan du göra själv men om du är ovan tar det dig 3 ggr så mycket tid som för en van snickare. Har också sett att det finns privatpersoner som monterar IKEA till billig peng.
Va inte dumsnål och sätt ett värde på din egen fritid.
Lycka till!
offerter offerter offerter . Ta in flera offerter på allt , låt företag motivera själva varför dem är dyrare eller billigare .
Vi har gjort så på alla stora poster bygg/mark/vvs/kök/ etc . Tog någon vecka så hade vi fått ner totalpriset med 10-20% utan problem (vilket är många hundratusen kronor) .
Vi har gjort så på alla stora poster bygg/mark/vvs/kök/ etc . Tog någon vecka så hade vi fått ner totalpriset med 10-20% utan problem (vilket är många hundratusen kronor) .
Haha aa erfarenheter skiljer sig åt, så är det ju. Vi byggde "själva", så bara själva materialet kostade nog 15-20k. Sen hade målarnas timkostnad kommit på det, så i mitt fall blev jag ju motiverad av det. Sen får man ju värdera sin egen tid också men ja.rickardg skrev:
Haha, man kan ha väldigt olika erfarenheter, bästa saken att inte göra själv enligt min erfarenhet, målningen kostade typ bara lite mer än materialkostnaden (om vi köpt in materialet själv) då husfirman prutade så galet bra på målningen åt oss och vi inte valde några tillval på målningen typ (utöver brytningskostnad öfr kulörer som var väldigt billigt), sen hade vi 4½m takhöjd vid nock så galet jobbigt att göra spacklingen av taket 😆 själva.
Snickare här som har byggt sitt eget hus.Farstatjej90 skrev:
Det har aldrig slagit mig att man kan göra något annat än att montera en IKEA-möbel själv.
Att städa efter hantverkarna kommer inte spara mycket eller några pengar. Det skulle faktiskt kunna innebära en större kostnad om ni städar bort nåt ni inte borde.
Pengarna sparas i förhandlingarna och offerttagandet innan arbetet börjar tror jag, när det väl är igång kommer inte sådant som att sopa efter hantverkarna spara några pengar...
Det produceras extremt stora mängder "skräp". Att ha två snickare som städar för 1000-1500kr per dag är ganska meningslöst, typ den dyraste stäshjälpen du kan få. Samma gäller typ snöröjning. Att ladda batterier och få lite fika är alltid uppskattat.
Ett varningens MEN. Få kunder förstår vad de ger sig in på när de säger att de kan städa. Mängderna det blir.
Ska ni ta på er att städa så behöver ni typ göra det varje kväll eller i alla fall varannan helg. Att köra bort skräp själva är billigare än container/deponi. Men då ska ni ha släp och sortera allt i fraktioner.
En grej ni kan göra är att bära in material, typ gips/osb/plywood/reglar. Det uppskattas nog och det spar tid. Men gör det i samråd så det hamnar på rätt plats.
Att leta billigaste pris är kanske inte något som borgar för kvalité. Det mesta är nog rätt pressat redan. Hitta en firma som verkar seriös och som har goda referenser. Förmågan att diskutera och lösa problem ihop är A och O. Att hamna i bråk eller ha en hantverkare som slaviskt följer en ritning är jobbigt. Du betalar ju för deras erfarenhet och kunskap.
Sen är kostnaderna för tid och material typ lika stora delar. Tegel är billigare på taket än klickfals plåt, men tar mycket längre tid att lägga.
Att varje dag känna sig missnöjd över dålig kvalité för att ni valde det lite billigare alternativet är inte kul.
Ni ska bo i huset länge. Gör det genomtänkt, stressa inte. En seriös firma bör kunna hjälpa er med detta. Ändringar är det dyraste. Håll er till en plan hela vägen.
nu har jag inte läst alla inlägg
för några år sedan byggde vi nytt
i den processen valde vi bort en hel del gips och satte träpanel från tex Baseco/Norrlandsträ
träpanelen är ganska enkel att arbeta med och med en spikpistol går det ganska snabbt, samt en bra kap/gersåg.
om ni inte sätter gips, spacklar och målar så spar ni en del pengar på detta.
för några år sedan byggde vi nytt
i den processen valde vi bort en hel del gips och satte träpanel från tex Baseco/Norrlandsträ
träpanelen är ganska enkel att arbeta med och med en spikpistol går det ganska snabbt, samt en bra kap/gersåg.
om ni inte sätter gips, spacklar och målar så spar ni en del pengar på detta.