9 053 läst ·
76 svar
9k läst
76 svar
Sparråd i nyhusbygge
Mellanstruken panel kostar typ 5-6kr mer per meter, finns det någon som står och handmålar det idag? Det är ju i princip materialkostnaden för färgen så besparingen blir kanske max någon tusenlapp. Resultatet blir lite bättre om man handmålar men det är marginellt.M mats.3 skrev:
Att däremot måla huset är ju definitivt en besparing, tar man panelen mellanstruken är det inte heller så bråttom.
Många kan göra mer men har man noll kunskap då ska dom bara göra enkla sysslor för en amatör kan göra mer skada än nytta.L Liljeros skrev:Mellanstruken panel kostar typ 5-6kr mer per meter, finns det någon som står och handmålar det idag? Det är ju i princip materialkostnaden för färgen så besparingen blir kanske max någon tusenlapp. Resultatet blir lite bättre om man handmålar men det är marginellt.
Att däremot måla huset är ju definitivt en besparing, tar man panelen mellanstruken är det inte heller så bråttom.
Som timmerman är min erfarenhet att kunderna kan spara mycket på att städa efter och bära fram material.
Det gäller bara att göra det i gott samarbete och samråd med byggarna. Så rätt saker städas. Att städa fel saker är värre än att inte städa alls.
Att få ned priset genom att förhandla hårt är ett effektivt sätt att bli av med kompetenta byggare och få okunniga fuskare i stället.
Det gäller bara att göra det i gott samarbete och samråd med byggarna. Så rätt saker städas. Att städa fel saker är värre än att inte städa alls.
Att få ned priset genom att förhandla hårt är ett effektivt sätt att bli av med kompetenta byggare och få okunniga fuskare i stället.
Färdigmålad panel är målad med en färg med så usla tekniska egenskaper att det faktiskt är hållbarare att låta huset stå omålat.L Liljeros skrev:Mellanstruken panel kostar typ 5-6kr mer per meter, finns det någon som står och handmålar det idag? Det är ju i princip materialkostnaden för färgen så besparingen blir kanske max någon tusenlapp. Resultatet blir lite bättre om man handmålar men det är marginellt.
Vill man ha det hållbart skall det målas på plats. Då vinner kunden mycket på att måla själv.
Jag tror största besparingen på sopor är att tillhandahålla sophantering, köp hem ett större parti BigBags och märk upp dom med fraktioner så det blir lätt för entreprenören att sortera rätt. Det är en stor besparing, då går det lätt för er att slänga dom också. Tror inte man ska vara och plocka i brädhögarna för byggaren utan se till att det finns pirrsäckar utspridda i huset att kasta i istället.
Att gå ett varv med grovdammsugaren på helgen tror jag också uppskattas.
Att gå ett varv med grovdammsugaren på helgen tror jag också uppskattas.
Ska man ha panel till ett helt hus så tar man kanske inte från Byggmax eller Bauhaus, lite mer erkända tillverkare av panel har ganska hög kvalitet på sina målningssystem. Men det bygger att man kan tänka sig vattenbaserad Alkyd akrylat. Men det är väl ändå det mest vedertagna idag. Är kanske en separat diskussion vilken färg som är bäst långsiktigt.H heimlaga skrev:
Jag hörde att byggmax har samma virke som K - bygg men jag kan ha fel för jag handlar inte på byggmax men jag har bara hört bra om deras virke, men det kanske endast bara är på lokalnivå.L Liljeros skrev:Ska man ha panel till ett helt hus så tar man kanske inte från Byggmax eller Bauhaus, lite mer erkända tillverkare av panel har ganska hög kvalitet på sina målningssystem. Men det bygger att man kan tänka sig vattenbaserad Alkyd akrylat. Men det är väl ändå det mest vedertagna idag. Är kanske en separat diskussion vilken färg som är bäst långsiktigt.
Är väldigt blandat på byggmax och Bauhaus.M mats.3 skrev:
Vet att exempelvis Moelven har lite vassare målning. Detta är kanske inget som lagerförs utan man får efterfråga/ta offert för dessa produkter. Har själv köpt från Valbo och är nöjd med utförandet. Att löpmeterpriset blev lägre än omålat från byggmax skadade inte.
Kul att ni ska bygga hus!
1 hitta en hantverkare ni litar på med bra referenser. En lite högre timlön är helt klart värt pengarna mot en snickare ni inte litar på.
2 Köp in materialet själva. Mitt främsta tips är att köpa limträ/ takstolar/ mellanbjälklag direkt från tillverkare ( jag köpte allt limträ från setra och sparade 50% mot bygghandelns offerter).
Ta in olika offerter från olika bygghandlare. Mängdning anser jag inte behövs så tidigt utan be om pris på olika reglar/skivor/skruv som du senare kan använda som grund för fakturor.
3 köp klinker på internet det är oftast minst 50% billigare. Även blandare och golv finns till mycket bra priser på internet.
4 gör så mycket ni kan själva men minst städning/miljöhantering och målning.
5 spåra inte ur med tillval. Alla extra/speciallösningar är dyra. Det kan vara väldigt frästande i stunden men när bygget är klart så brukar det fastlås att det kostat mer än det smakar.
Lycka till med husbygget // AG
1 hitta en hantverkare ni litar på med bra referenser. En lite högre timlön är helt klart värt pengarna mot en snickare ni inte litar på.
2 Köp in materialet själva. Mitt främsta tips är att köpa limträ/ takstolar/ mellanbjälklag direkt från tillverkare ( jag köpte allt limträ från setra och sparade 50% mot bygghandelns offerter).
Ta in olika offerter från olika bygghandlare. Mängdning anser jag inte behövs så tidigt utan be om pris på olika reglar/skivor/skruv som du senare kan använda som grund för fakturor.
3 köp klinker på internet det är oftast minst 50% billigare. Även blandare och golv finns till mycket bra priser på internet.
4 gör så mycket ni kan själva men minst städning/miljöhantering och målning.
5 spåra inte ur med tillval. Alla extra/speciallösningar är dyra. Det kan vara väldigt frästande i stunden men när bygget är klart så brukar det fastlås att det kostat mer än det smakar.
Lycka till med husbygget // AG
Ett annan sak som är bra att tänka på:
Se till att hålla utrymme för förseningar. Ni vill inte att elektrikern måste bli klar på fredag därför att snickaren måste bli klar med väggarna efter helgen, därför att målaren bara har möjlighet onsdagen efteråt. Osv. Allt sånt är fruktansvärt. När vi byggde ut c:a 120 m² under sammanlagt ett års tid hade vi flera månader då inget hände. Aktivt val av oss + omständigheter. Snickarna jobbade några veckor i sträck. Sen drog jag el med elektrikern någon vecka. Se till att minimera antalet olika firmor. En markfirma. En röris. En elektriker. Och sen att byggnadssnickaren kan göra allt resterande. Målaren kan ni planera att han kommer flera månader efter tänkt färdigställning.
Se till att hålla utrymme för förseningar. Ni vill inte att elektrikern måste bli klar på fredag därför att snickaren måste bli klar med väggarna efter helgen, därför att målaren bara har möjlighet onsdagen efteråt. Osv. Allt sånt är fruktansvärt. När vi byggde ut c:a 120 m² under sammanlagt ett års tid hade vi flera månader då inget hände. Aktivt val av oss + omständigheter. Snickarna jobbade några veckor i sträck. Sen drog jag el med elektrikern någon vecka. Se till att minimera antalet olika firmor. En markfirma. En röris. En elektriker. Och sen att byggnadssnickaren kan göra allt resterande. Målaren kan ni planera att han kommer flera månader efter tänkt färdigställning.
Tack för bra input!H Herrvestlin skrev:Snickare här som har byggt sitt eget hus.
Det produceras extremt stora mängder "skräp". Att ha två snickare som städar för 1000-1500kr per dag är ganska meningslöst, typ den dyraste stäshjälpen du kan få. Samma gäller typ snöröjning. Att ladda batterier och få lite fika är alltid uppskattat.
Ett varningens MEN. Få kunder förstår vad de ger sig in på när de säger att de kan städa. Mängderna det blir.
Ska ni ta på er att städa så behöver ni typ göra det varje kväll eller i alla fall varannan helg. Att köra bort skräp själva är billigare än container/deponi. Men då ska ni ha släp och sortera allt i fraktioner.
En grej ni kan göra är att bära in material, typ gips/osb/plywood/reglar. Det uppskattas nog och det spar tid. Men gör det i samråd så det hamnar på rätt plats.
Att leta billigaste pris är kanske inte något som borgar för kvalité. Det mesta är nog rätt pressat redan. Hitta en firma som verkar seriös och som har goda referenser. Förmågan att diskutera och lösa problem ihop är A och O. Att hamna i bråk eller ha en hantverkare som slaviskt följer en ritning är jobbigt. Du betalar ju för deras erfarenhet och kunskap.
Sen är kostnaderna för tid och material typ lika stora delar. Tegel är billigare på taket än klickfals plåt, men tar mycket längre tid att lägga.
Att varje dag känna sig missnöjd över dålig kvalité för att ni valde det lite billigare alternativet är inte kul.
Ni ska bo i huset länge. Gör det genomtänkt, stressa inte. En seriös firma bör kunna hjälpa er med detta. Ändringar är det dyraste. Håll er till en plan hela vägen.
Ja, vi får gå in med att det är husbygget som får styra fritiden under den perioden, känns som att det är värt den ”uppoffringen” med vad man kan spara, påverka och få bra koll på hur det fortskrider för det är ju under en begränsad tid
Intressant, ska kolla upp det! Tack!PeterFalun skrev:
nu har jag inte läst alla inlägg
för några år sedan byggde vi nytt
i den processen valde vi bort en hel del gips och satte träpanel från tex Baseco/Norrlandsträ
träpanelen är ganska enkel att arbeta med och med en spikpistol går det ganska snabbt, samt en bra kap/gersåg.
om ni inte sätter gips, spacklar och målar så spar ni en del pengar på detta.
Tack för input! Det är planen, slipat betonggolv med värmeslingor!G GOTGULD skrev:Nu har redan valt byggteknik eftersom ni har bygglov. Annars hade jag sagt:
Gjuten platta, värmeslingor och slipat betonggolv. Eliminerar många timmar för snickare/golvläggare m.fl.
Väggar av isolersten som putsas på in och utsida. Ingen målning på utsida och ni slipper regla, gips, slipning och målning på insidan
Sen givetvis de saker ni är inne på själva det vill säga hålla rent efter snickare, hämta en del material själva, inte låta hantverkare ta heja rabatten på mtrlinköp, hålla en liggare där hantverkare löpande för in sina timmar.
Isolersten ska jag kolla upp!
Är bra input och vi tänker att vi ska vara transparenta med den entreprenören vi väljer innan vi bestämmer oss att gå vidare, så vi alla är överens om hur vi går vidare. Vill att det ska vara ett så bra samarbete som möjligt och då behöver ju även vi leverera på vad vi kommunicerar så alla vet vad vi har oss att förvänta oss av varandrarickardg skrev:
En detalj angående att göra saker själv som många förespråkar är att byggarna måste vara vänligt inställda till det. I kontraktet vi skrev med vår snickare krävde han att vi inte hade tillträde till bygget egentligen, men vi inredde bottenvåningen (suterräng/källare) mestadels själva så då blev det mer uppdelat fysiskt, men kan tänka mig att det skulle varit svårare om uppdelningen varit mer att bygga på samma delar ihop.
Antar att det både är att de inte vill ha massa folk och grejjer ivägen sen även ansvar för säkerhet och kvalité blir bökigare. Troligen hade de bränt sig förr på att byggherren stör och är ivägen osv, gäller väl de flesta jobb att man inte vill ha folk springanda omkring hursomhelst 😆
Verkar inte helt ovanligt att folk får begränsad tillgång till huset under bygget vad jag förstått på forumet.
I slutändan blev jag lite kompis med hantverkarna under bygget då de tyckte det var kul att jag var där å byggde å fick massa bra tips från dem. Jag kunde även fånga upp en del saker som var på väg att bli fel som jag såg när de byggde tokigt innan det hann gå för långt.
Tack för bra input, har inte reflekterat över det perspektivet men kommer absolut tas i hänsyn vid beslutsfattandet!N Nisse Hult64 skrev:Du har fått flera goda råd, så har inte så väldigt mycket att tilföra förutom kapitalkostnaden. Tänk på tiden från att du betalat pengar, till du kan flytta in. Dels ränteskillnaden på byggkreditiv om du har sådana, dels troliga kostnader för annat boende. Hur du än räknar har du en reell kostnad för kapitalet eller i alla fall en utebliven intäkt på kapitalet. Även om du lyckas förhandla med dina entrprenörer om senare betalning, garanterar jag att de har en räntepost i sina kalkyler. Att du själv ska gå om spackla och måla i slutfasen och därigenom fördröja slutbesked och inflyttning kan alltså kosta betydligt mer än du sparar på en snabb och effektiv proffsmålare.