6 145 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Spänning i vägguttag trots bruten ström
Det är därför jag trivs med min Fluke T150, och dessutom brukar rent förorda att den som arbetar med starkström helst bör ha något av denna typ.K KenNo skrev:
Och förutom att man kan tillfälligt koppla in en större belastning av mätobjektet vid mätning så har dessa spänningsprovare som regel en lägre ingångsimpedans från början, vilket varenda dag borgar för mindre förvirring när man mäter.
T150 har t.ex. 0,2Mohm, (och 7kohm vid intryckta belastningsknappar), jämfört med multimetrar som brukar ligga i häraden 20 Mohm.
Och man behöver inte köpa en Fluke, det finns gott om både billigare och dyrare alternativ.
T.ex. Elma
Biltema
Clas ohlson
Clas Ohlson sålde en som jag köpte flera av och använde länge vid enklare jobb, den hade lysdioder och belastade kretsen lagom mycket vid snabbar mätningar. Dessutom väldigt billig så inget man var rätt om och man kunde byta den när den tagit för mycket stryk. Säljs nu vid namn Elma 1000A IEC 61010-1 KAT III och kostar uppemot 400:- men på Clas Ohlson var priset 179:- vilket verkligen var ett pang pris för CAT III 690V vilket jag vill minnas att den var klassad till. Pratat med företaget som tillverkar dem (hdt-electronic) och dom säljs för $7 per styck. Minimum kvantiteten som måste beställa är dock tyvärr 1000 st,Mikael_L skrev:
Det är därför jag trivs med min Fluke T150, och dessutom brukar rent förorda att den som arbetar med starkström helst bör ha något av denna typ.
Och förutom att man kan tillfälligt koppla in en större belastning av mätobjektet vid mätning så har dessa spänningsprovare som regel en lägre ingångsimpedans från början, vilket varenda dag borgar för mindre förvirring när man mäter.
T150 har t.ex. 0,2Mohm, (och 7kohm vid intryckta belastningsknappar), jämfört med multimetrar som brukar ligga i häraden 20 Mohm.
Och man behöver inte köpa en Fluke, det finns gott om både billigare och dyrare alternativ.
T.ex. Elma
Biltema
Clas ohlson
En liten tanke i trådens tema kan vara att det i princip alltid är kapacitiv koppling som ger fenomenen många liknande trådar här handlar om. Induktiv koppling kan man om man kisar lite helt utesluta i dessa fall.
Håller helt med, anledningen att jag benade ut det är att det väldigt ofta används i fel sammanhang. Väldigt många säger inducerad spänning medan det egentligen är en kapacitiv koppling det handlar om.GK100 skrev:
Kalla mig jobbig men jag ser helst att rätt uttryck används eftersom att dessa två fenomen behandlas olika i störningssammanhang. Vill man bli kvitt e-fält och kapacitiva störningar så räcker det oftast med en jordad skärm eller chassi så kommer man ganska långt. Dom magnetiska B-fälten, när dom uppstår är betydligt mer problematiska, jag brukar rekommendera att man jordar skärmen i båda ändarna på dom kablar som har skärm, under förutsättning att anläggningen inte har diffande jordpotentialer och det är endast signalkablar som man bör jorda skärmen i båda ändar. I extrema fall där jordpotentialer är problematiska men man ändå måste göra detta tilltag så jordas kabelns skärm i matande ända och dess skräm kopplas till jord via en kondensator i destinationsändan. Jordar man skärmen på strömförsörjningskablar i båda ändarna så brukar problemen bli värre. Datakablar typ CAT6e är ett typexempel där kablar jordas i båda ändarna, om gruppledningar har skärm bör dom jordas endast i matande ände.
De mest dramatiska tilltagen jag varit med om när det kommer till att hantera magnetiska fält var rör av my-metall, troligtvis dom dyraste kanalerna som någonsin köps och man fick inte tappa dem då dem tydligen skulle mista sina egenskaper.
Redigerat:
Går det ingen ström i kretsen så blir det inte heller någon induktivt inducerad spänning, så enkelt är det ju.GK100 skrev:
Och i bostäder brukar ju strömmar ute i anläggningen ofta vara rätt beskedliga, och särskilt om man har släckt lampor, tagit ur säkringar osv, så brukar det inte bli så mycket kvar som kan inducera upp spänning i andra kablar.
Men oavsett, så kan det dock väl hända, när månen och stjärnorna står rätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden