Vi flyttade in i vårt nuvarande hus i höstas och jag håller nu på att renovera ett sovrum till grabben. Villan är byggd -72 och visst har vi hittat ett och annat som väckt frågor hos undertecknad.
Jag är lite novis när det gäller el men har har utan problem redan bytt ett uttag och en tryckknapp i det aktuella rummet. Nu skulle bara sista originaluttaget av de två bytas ut. Men, trots bruten ström till rummet har jag fortfarande spänning på just detta uttaget. Och det konstiga är att jag med uteslutningsmetoden kollat ALLA säkringar. Spänningen kvarstår. Och det gör den tills jag stänger huvudströmmen i huset.
Vad är problemet?? 🥹 Varför bryts inte spänningen på just detta uttaget när det andra gick hur bra som helst?
/ Daniel
Jag är lite novis när det gäller el men har har utan problem redan bytt ett uttag och en tryckknapp i det aktuella rummet. Nu skulle bara sista originaluttaget av de två bytas ut. Men, trots bruten ström till rummet har jag fortfarande spänning på just detta uttaget. Och det konstiga är att jag med uteslutningsmetoden kollat ALLA säkringar. Spänningen kvarstår. Och det gör den tills jag stänger huvudströmmen i huset.
Vad är problemet?? 🥹 Varför bryts inte spänningen på just detta uttaget när det andra gick hur bra som helst?
/ Daniel
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 121 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 121 inlägg
Hur hög spänning har Du och hur har Du mått
I gamla hus så är det stor möjlighet att någon har kopplat på ett olämpligt sätt
Lyser en lampa om Du ansluter den i uttaget så skulle jag rekommendera att en elektriker går igenom allt då det kan finnas flera tokigheter
I gamla hus så är det stor möjlighet att någon har kopplat på ett olämpligt sätt
Lyser en lampa om Du ansluter den i uttaget så skulle jag rekommendera att en elektriker går igenom allt då det kan finnas flera tokigheter
Finns det mer än en elcentral i huset? Om någon har kompletterat i efterhand finns det en möjlighet att det dragits från en annan central än övriga uttag i rummet. Vad än problemet är så syns det inte på bilden. Vad har du för mätinstrument? Du har inte råkat missa att det stod mV och inte V?
Hej! Nä det finns bara en central och jag vet att bilden egentligen inte säger något. Ville bara visa hur det ser ut. 🥹A Avemo skrev:
Jag har inte mätt spänningen utan hittills bara kollat med Fluke faspenna.
Nä jag har ej mätt spänningen än, bara indikerat spänning med faspenna. Ska kolla med lampa…. 😱🙈😄hsd skrev:
Jag kan näst intill garantera att du kommer mäta runt 40V i uttaget. Men det kommer bli noll, om du kopplar en last (ex. en lampa) på uttaget. Det hela kallas kapacitiv spänning, och beror på att kablarna till ditt uttag går genom samma rör, eller kopplingsdosa som en spänningssatt ledare. Magnetfältet från den spänningssatta ledaren ger alltså en mätbar spänning i ditt uttag. Men det är alltså egentligen bara ett magnetfält, som är helt ofarligt.Applerydh78 skrev:
Den ligger på grillen nu dessvärre.J jonte0 skrev:
Tack för informationen. 🙏🙂 Jag ska mäta och kolla detta.A AG A skrev:Jag kan näst intill garantera att du kommer mäta runt 40V i uttaget. Men det kommer bli noll, om du kopplar en last (ex. en lampa) på uttaget. Det hela kallas kapacitiv spänning, och beror på att kablarna till ditt uttag går genom samma rör, eller kopplingsdosa som en spänningssatt ledare. Magnetfältet från den spänningssatta ledaren ger alltså en mätbar spänning i ditt uttag. Men det är alltså egentligen bara ett magnetfält, som är helt ofarligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Och som sagt, faspennan skall du ALDRIG använda för att kolla att strömmen är bruten, den kan lika gärna visa att det är strömlöst, och så får du en stöt när du börjar skruva med uttaget.
En sådan kan vara användbar för snabb felsökning. Typ matar ström från en dosa A till en dosa B (ingen ström i B), med 5 dosor, uttag osv på vägen. Var, hur långt hittar jag spänning, vid vilket uttag verkar verkar det vara fel.
En sådan kan vara användbar för snabb felsökning. Typ matar ström från en dosa A till en dosa B (ingen ström i B), med 5 dosor, uttag osv på vägen. Var, hur långt hittar jag spänning, vid vilket uttag verkar verkar det vara fel.
HejA AG A skrev:Jag kan näst intill garantera att du kommer mäta runt 40V i uttaget. Men det kommer bli noll, om du kopplar en last (ex. en lampa) på uttaget. Det hela kallas kapacitiv spänning, och beror på att kablarna till ditt uttag går genom samma rör, eller kopplingsdosa som en spänningssatt ledare. Magnetfältet från den spänningssatta ledaren ger alltså en mätbar spänning i ditt uttag. Men det är alltså egentligen bara ett magnetfält, som är helt ofarligt.
Det är inte magnetfält som kopplar mellan ledningarna utan det är det elektriska fältet (genom kapacitiv koppling) som du inledde med som ger en mätbar spänning med ett högohmigt instrument