6 144 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Spänning i vägguttag trots bruten ström
Nej, för två parallella ledare så är det den induktiva kopplingen som ger mest bidrag om det flyter ström i en ledare.
Men om strömmen minskar till noll så blir det ingen induktiv koppling, utan det är den kapacitiva som tar över, men den driver oerhört låga strömmar i de 230V som vi har här hemma, så det blir inte lika stora utslag på ett högohmigt mätinstrument.
Men om strömmen minskar till noll så blir det ingen induktiv koppling, utan det är den kapacitiva som tar över, men den driver oerhört låga strömmar i de 230V som vi har här hemma, så det blir inte lika stora utslag på ett högohmigt mätinstrument.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Nej, för två parallella ledare så är det den induktiva kopplingen som ger mest bidrag om det flyter ström i en ledare.
Men i detta fall uppfattade jag att det inte gick ström i ledningarna
Inlägget jag svarade på talade inledningsvis om kapacitiv spänning och då är det kapacitansen mellan ledarna som gäller
Går det ström ledare då uppstår magnetfält på liknande sätt som sker i en transformator
Men i konventionell transformator då är kopplingen mellan lindningarna god eftersom där finns flera varv och en järnkärna
Kopplingen i luften för magnetfältet är flera hundra gånger sämre dessutom är det bara ett lindningsvarv i ”lufttransformatorn” bildad av två ledare bredvid varandra
Redigerat:
Hej
Idag är de flesta hus och byggnader elektrifierade
Vi omges därför av elektriska 50 Hz fält som, bland annat, påverkar teknik vi använder.
Detta märker vi ibland till exempel genom brum vid användning av mikrofoner samt vid mätning av EKG och EEG inom sjukvården.
Om ni här, i en annan tråd, tittar på inlägg #61 så har jag beskrivit hur detta elektriska fält kapacitivt kopplas till människokroppen och att kroppen då får en potential gentemot tex byggnadsdetaljer (huskroppen).
Detta kan till exempel påverka den teknik vi använder men även om vi vill mäta med en ”Fluke faspenna”
Idag är de flesta hus och byggnader elektrifierade
Vi omges därför av elektriska 50 Hz fält som, bland annat, påverkar teknik vi använder.
Detta märker vi ibland till exempel genom brum vid användning av mikrofoner samt vid mätning av EKG och EEG inom sjukvården.
Om ni här, i en annan tråd, tittar på inlägg #61 så har jag beskrivit hur detta elektriska fält kapacitivt kopplas till människokroppen och att kroppen då får en potential gentemot tex byggnadsdetaljer (huskroppen).
Detta kan till exempel påverka den teknik vi använder men även om vi vill mäta med en ”Fluke faspenna”
Redigerat:
Det är vanligt att varje rum har mer än en grupp (säkring) så kolla det först av allt.Applerydh78 skrev:
Vi flyttade in i vårt nuvarande hus i höstas och jag håller nu på att renovera ett sovrum till grabben. Villan är byggd -72 och visst har vi hittat ett och annat som väckt frågor hos undertecknad.
Jag är lite novis när det gäller el men har har utan problem redan bytt ett uttag och en tryckknapp i det aktuella rummet. Nu skulle bara sista originaluttaget av de två bytas ut. Men, trots bruten ström till rummet har jag fortfarande spänning på just detta uttaget. Och det konstiga är att jag med uteslutningsmetoden kollat ALLA säkringar. Spänningen kvarstår. Och det gör den tills jag stänger huvudströmmen i huset.
Vad är problemet?? 🥹 Varför bryts inte spänningen på just detta uttaget när det andra gick hur bra som helst?
/ Daniel
Moderator
· Stockholm
· 57 749 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 749 inlägg
Jo men samtidigt behöver man ju kolla vad det är för spänning. Det skulle ju rent hypotetiskt kunna vara någon extrem fulkoppling med uttag som är kopplat före gruppsäkringarna.
Ja naturligtvis ska man mäta innan man pillar med uttag, och för att kunna mäta måste man ha ett mätinstrument av rätt typ tex en spänningsprovare. Tyvärr är det allt för många som tror att en "faspenna" är ett mätinstrument.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
HejE elmont skrev:
Under mina första år som industrielektriker så användes spänningsprovare av fabrikat Duspol.
https://www.tradera.com/item/301803...-spanningsprovare-benning-tyskland-1960-talet
Dessa lastade ledningen, så att kapacitivt spänningssatta kablar inte lurade elektrikern.
När senare mer högohmiga spänningsprovare kom så ville många fortfarande använda den gamla Duspol:en då den upplevdes säkrare.
Detta instrument ”Multimeter digital True RMS UNI-T UT161D” har som första läge ett speciellt ”LoZ” mätområde för att inte luras av kapacitiva spänningar. Har dock inte själv testat instrumentet.
https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-digital-True-RMS-UNI-T-UT161D-/p/36-8255
Se sid 14 i manualen här;
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/h0b/h1f/67886627160094.pdf
Redigerat:
Jag föredrar att ha lite olika instrument/verktyg för olika "arbeten" det är så mycket enklare att hantera, inte minst för "hempulare". Tex en spänningsprovare kan man svårligen förstöra genom ett "felgrepp" vilket är mycket enkelt med en multimeter.
Oftast är multiverktyg ett betydligt sämre val än "verktyg" som är dedikerade för en viss uppgift.
Naturligtvis förstår jag att en amatör inte kan ha en fullständig uppsättning men just en spänningsprovare kostar inte många kronor och är svår att misslyckas med.
Däremot har jag sett mer än en multimeter som blivit uppbränd.
Oftast är multiverktyg ett betydligt sämre val än "verktyg" som är dedikerade för en viss uppgift.
Naturligtvis förstår jag att en amatör inte kan ha en fullständig uppsättning men just en spänningsprovare kostar inte många kronor och är svår att misslyckas med.
Däremot har jag sett mer än en multimeter som blivit uppbränd.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är så otroligt lätt och snabbt gjort att glömma testkablarna i strömuttaget.
Jag har gjort det en gång, det räckte med ny säkring, och testpinnarna fick sig lite svetsmärken.
Och jag hade absolut tillräckligt med kännedom för det jag skulle göra, jag var bara så där lagom ouppmärksam som alla kan vara.
Ska man köra med multimeter som elektriker är det bästa att man aldrig mäter ström med den, så risken att råka ha mätsladdarna fel försvinner.
Men då är det ju samtidigt bättre att direkt köpa ett bättre verktyg, där man inte har denna funktion, men gärna ett annat sätt att mäta ström.
Visa bilaga O1CN01elD0Uj1lwv9iiIBwM_!!6000000004884-0-yinhe.webp
Jag har gjort det en gång, det räckte med ny säkring, och testpinnarna fick sig lite svetsmärken.
Och jag hade absolut tillräckligt med kännedom för det jag skulle göra, jag var bara så där lagom ouppmärksam som alla kan vara.
Ska man köra med multimeter som elektriker är det bästa att man aldrig mäter ström med den, så risken att råka ha mätsladdarna fel försvinner.
Men då är det ju samtidigt bättre att direkt köpa ett bättre verktyg, där man inte har denna funktion, men gärna ett annat sätt att mäta ström.
Visa bilaga O1CN01elD0Uj1lwv9iiIBwM_!!6000000004884-0-yinhe.webp
Ok så man ska som hempulare köpa på sig mätverktyg för flera tusen bara för att man kan råka vara ouppmärksam en gång? Det är dessutom något som är väldigt dåligt att vara då man grejar med el. Dom få gångerna jag hempulat har jag använt multimeter och lyckats hålla mig så vaken att inget dåligt hände.
Flera tusen?
Nu tar du i så du skiter på dig.
För 600 får man denna utmärkta tångamperemeter/multimeter
https://www.clasohlson.com/se/Digital-tangamperemeter-UNI-T,-UT203R/p/36-8126
Och skippar man möjligheten att mäta likström, så borde det gå att hitta något för ungefär halva priset.
Nu tar du i så du skiter på dig.
För 600 får man denna utmärkta tångamperemeter/multimeter
https://www.clasohlson.com/se/Digital-tangamperemeter-UNI-T,-UT203R/p/36-8126
Och skippar man möjligheten att mäta likström, så borde det gå att hitta något för ungefär halva priset.