Yes, men visst är det så att man söker strandskyddsdispens för varje åtgärd, typ uppföra ett hus? Dvs man kan få strandskydd för en åtgärd, men så fort man vill göra något annat, t.ex. lägga en bastuflotte vid bryggan eller mura en liten utegrill, så måste man söka ny strandskyddsdispens? Det räcker inte med att man har fått en tomtplatsavgränsning.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
S slugger75 skrev:
Yes, men visst är det så att man söker strandskyddsdispens för varje åtgärd, typ uppföra ett hus? Dvs man kan få strandskydd för en åtgärd, men så fort man vill göra något annat, t.ex. lägga en bastuflotte vid bryggan eller mura en liten utegrill, så måste man söka ny strandskyddsdispens? Det räcker inte med att man har fått en tomtplatsavgränsning.
Vi har fått svaret att inom tomtplatsavgränsningen så får vi renovera befintliga byggnader(vi river nu en mindre del av vår totalyta så räknas som en renovering), altantak mm, allt som det finns strandskyddsdispens på sedan innan. Vi får lov att använda marken som ligger inom tomtplatsavgränsningen som vår tomt alltså ställa ut pallkragar, bygga trädäck, så och klippa gräs, anordna rabatter, ställa ut grill och möbler, ställa ut badtunna är ok men skulle vi bygga tak och väggar runt den så måste vi söka dispens, det ska vi inte. Och om vi skulle bygga en till byggnad, tex attefall, så måste vi söka strandskydd.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Idag hände det! Vi har efter 25 månaders kamp el! Hejdå 1800-tal, välkommen nutid :D:D:D
Självklart var det in i det sista en del spänningsmoment, då vår ”host” fantastiska nätägare såklart gjorde det lite extra spännande. I deras system så var vi igångsatta, att vi ej var det i verkligheten spelade inte så stor roll då de hade antecknat aktivt :rolleyes:. Men efter att både vi och elinstallatören gjorde en gemensam drive och ringde samtidigt till nätägaren så lyckades vi komma till rätt personer. Tog bara från 9-tiden fram till sen kväll ( jourpersonal är kanon :D)
Bildbevis :cool:

[bild]

Mvh


PS, Får snart byta namn på tråden till stugan utan nästan allt ;)
Haha, ja är ni inkopplade så måste de ju acceptera ett anmält strömavbrott...
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Vilket läge! Det där är den ultimata drömmen! En eld och vy över vattnet så är man hemma!

Mitt tips som ultraminimalist och anti-bekvämligheter-ala-moderna-samhället röstar för en stuga utan vatten, avlopp och andra bekvämligheter som gör att du connectar mer med platsen. =)

Kul med badtunna, står på mitt schema också men längre fram. Givetvis fylld av regnvatten och eldad med ved.


Men åter igen... vilket läge! Grattis!
 
  • Älska
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Vilket läge! Det där är den ultimata drömmen! En eld och vy över vattnet så är man hemma!

Mitt tips som ultraminimalist och anti-bekvämligheter-ala-moderna-samhället röstar för en stuga utan vatten, avlopp och andra bekvämligheter som gör att du connectar mer med platsen. =)

Kul med badtunna, står på mitt schema också men längre fram. Givetvis fylld av regnvatten och eldad med ved.


Men åter igen... vilket läge! Grattis!
Min tunna kommer jag att fylla med tempererat vatten (oftast) från sjön med en pump, som jag med kamin värmer upp det som behövs. Sedan en fjärrstyrd zigbeeventil nere vid pumpen som jag kan öppna för att tömma tillbaka allt vatten när det är färdigbadat. Inga kemikalier o alltid relativt fräsch vatten i baljan.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Alltså så fint det blir.

Men jag måste säga att tråden stjäls av de gölliga katterna ❤️
 
  • Älska
  • Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Det är blandade känslor att se sin lilla ursprungsstuga förvandlas till en jordig grop.
Denna stuga har vi lappat och lagat och ja den luktade som den gjorde och mössen hade 100-tals vägar in men det var ju trots allt vår lilla idyll. Samtidigt är det väldigt fräckt att se hur grävmaskinen tar tugga för tugga och stugan bara försvinner som det vore ett plockepinn. Både jag och bättre hälften tog semester för att vara med om detta speciella tillfälle.
[bild][bild][bild][bild][bild]
Tänk vad ni slet med allt det materialet...
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vi har fått svaret att inom tomtplatsavgränsningen så får vi renovera befintliga byggnader(vi river nu en mindre del av vår totalyta så räknas som en renovering), altantak mm, allt som det finns strandskyddsdispens på sedan innan. Vi får lov att använda marken som ligger inom tomtplatsavgränsningen som vår tomt alltså ställa ut pallkragar, bygga trädäck, så och klippa gräs, anordna rabatter, ställa ut grill och möbler, ställa ut badtunna är ok men skulle vi bygga tak och väggar runt den så måste vi söka dispens, det ska vi inte. Och om vi skulle bygga en till byggnad, tex attefall, så måste vi söka strandskydd.
Altan fick ni väl bygga redan innan någon dispens?
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
K karlmb skrev:
Min tunna kommer jag att fylla med tempererat vatten (oftast) från sjön med en pump, som jag med kamin värmer upp det som behövs. Sedan en fjärrstyrd zigbeeventil nere vid pumpen som jag kan öppna för att tömma tillbaka allt vatten när det är färdigbadat. Inga kemikalier o alltid relativt fräsch vatten i baljan.
Vi tänker också att vi fyller upp och tömmer efter varje bad, så ingen rening eller kemikalier. Dock blir det från brunnen vintertid och sjövatten sommartid då vår pump för sjövattnet står utomhus. I och försig så kan man ju bygga ett litet pumphus och köra sjövatten året runt, kanske bättre? 🤔
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
H
K karlmb skrev:
Tänk vad ni slet med allt det materialet...
Ja, våra ryggar och knän känner fortfarande av cementen, virket och fönsterna över sjön. Så det var litet sorgligt att se det förvandlas till en hög av bråte.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maritha Karlsson och 1 till
  • Laddar…
H
K karlmb skrev:
Altan fick ni väl bygga redan innan någon dispens?
Vår tomt har stora höjdskillnader så på vissa ställen på huset så är altanerna över 2 meter från marken därav att de ville ha in även delar av altanen i strandskyddsdispens ansökan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H
K Kurt-olsson skrev:
Vilket läge! Det där är den ultimata drömmen! En eld och vy över vattnet så är man hemma!

Mitt tips som ultraminimalist och anti-bekvämligheter-ala-moderna-samhället röstar för en stuga utan vatten, avlopp och andra bekvämligheter som gör att du connectar mer med platsen. =)

Kul med badtunna, står på mitt schema också men längre fram. Givetvis fylld av regnvatten och eldad med ved.


Men åter igen... vilket läge! Grattis!
Tack!

Vi har en liten timrad friggebod på tomten, en liten tanke som vi leker med är att sätta in den sparade Jötul kaminen i den, även en mängd fotogenlampor är sparade samt gamla möbler. Och då göra denna friggebod till vårt sällskapsspel ställe. Här ska all modern teknologi samt elektricitet vara förbjudet. Frågan är bara om man använder det eller om det bara blir ett outnyttjat ställe 🤔
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vi tänker också att vi fyller upp och tömmer efter varje bad, så ingen rening eller kemikalier. Dock blir det från brunnen vintertid och sjövatten sommartid då vår pump för sjövattnet står utomhus. I och försig så kan man ju bygga ett litet pumphus och köra sjövatten året runt, kanske bättre? 🤔
Väldigt kallt vatten från brunnen, dessutom tar det längre tid att pumpa, en snabb pump i sjön behöver heller inte ha något filter som fylls med järn som vi har här (och nästan alla djupborrade vid sjöar). Jag ska försöka gräva ner en isolerad låda för pumpen i strandkanten, ev med elvärme i. Eller kanske automatisk tömning som ifall det ändå skulle bli för kallt. Allt som krävs är en extra automatstyrd ventil.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vi tänker också att vi fyller upp och tömmer efter varje bad, så ingen rening eller kemikalier. Dock blir det från brunnen vintertid och sjövatten sommartid då vår pump för sjövattnet står utomhus. I och försig så kan man ju bygga ett litet pumphus och köra sjövatten året runt, kanske bättre? 🤔
Jag tänker att det är stor risk att brunnen blir tömd innan tunnan är fylld. Så skulle det vara för mig på mitt landställe.

--Anders
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersY skrev:
Jag tänker att det är stor risk att brunnen blir tömd innan tunnan är fylld. Så skulle det vara för mig på mitt landställe.

--Anders
Också en aspekt, iaf på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.