Några tankar om trappräcke behövs eller om ledstång är tillräckligt?

T
Nu ska jag vara lite "motvalls" och säga att trägolv är bättre i köket. Bättre med lite mindre hårt golv där man står längre perioder och dessutom där man kan tappa porslin, glas eller annat.

I en hall skulle jag absolut ha stengolv.

Beträffande frågan om trappräcke, så ja. Det behövs räcke.

M mvs skrev:
Glasvägg tills trappan blir lägre än halvmetern?

Set definitivt ut som någon sorts fallskydd är bra. Speciellt om det någon gång kommer mindre barn.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T
redarn redarn skrev:

Set definitivt ut som någon sorts fallskydd är bra. Speciellt om det någon gång kommer mindre barn.
Även större barn (äldre tonåringar) och gamla personer kan behöva fallskydd eller två ledstänger. 😁

• Gilla
mvs
  • Laddar…
redarn redarn skrev:

Det blir ingen glasvägg. Antingen ledstång eller räcke. Inte både och. Men håller med om att det känns farligt utan räcke. Men är så klart snyggt och luftigt med bara ledstång 😉

Hur var det med matplats utomhus? Om den är i direkt anslutning till köket så skulle jag ha samma stenbeläggning där så att man knyter ihop ytorna och får det att kännas som samma rum, Överlag skulle jag lägga stor omsorg på utomhusytan också nu när ni planerar huset, därnere kommer ni säkert vara utomhus minst lika mycket om inte mer än inne.

TRJBerg
M mvs skrev:
Om trappan kommer användas av små barn, gamla, de som har minsta rörelsehinder/balansproblem eller berusade skulle jag starkt rekommendera räcke. Även om risken är liten - du vill inte att någon skadar sig allvarligt.

• Gilla
mvs
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur var det med matplats utomhus? Om den är i direkt anslutning till köket så skulle jag ha samma stenbeläggning där så att man knyter ihop ytorna och får det att kännas som samma rum, Överlag skulle jag lägga stor omsorg på utomhusytan också nu när ni planerar huset, därnere kommer ni säkert vara utomhus minst lika mycket om inte mer än inne.
Ja, precis så är det. Samma sten i matsal/kök som utomhus. På bilden nedan ser du hur uteplatsen kommer se ut. Köket befinner sig strax bakom det vänstra fönstret och matbordet som du ser på interiörbilden precis bakom den helglasade terrassdörren. Lägger upp båda bilderna här så att man kan se dem bredvid varandra:

Husfasad med blå fönsterluckor, helglasad terrassdörr, liten uteplats med bord och stolar samt lavendelväxter på stenplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av vardagsrum och kök, med en grå soffa, trägolv och trappa. Matsalen syns i bakgrunden med ett träbord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M mvs skrev:
Ja, precis så är det. Samma sten i matsal/kök som utomhus. På bilden nedan ser du hur uteplatsen kommer se ut. Köket befinner sig strax bakom det vänstra fönstret och matbordet som du ser på interiörbilden precis bakom den helglasade terrassdörren. Lägger upp båda bilderna här så att man kan se dem bredvid varandra:

[bild][bild]
Då blir det ju perfekt med samma sten inne och ute. Har du någon planskiss för bottenvån och trädgård?

• Gilla
mvs
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Då blir det ju perfekt med samma sten inne och ute. Har du någon planskiss för bottenvån och trädgård?
Tyvärr har jag ingen skiss som visar både och.

M mvs skrev:
Ja, lite så tänker jag också. Själv lutar jag mot att sätta in en källartrappa medan min hustru tycker att WC på bottenplan är viktigare. Vi hoppas ju kunna använda stället även på äldre dar så kanske hon ändå har rätt.

Ska bli intressant och se om andra här på forumet har ytterligare funderingar kring detta.
Hellre en toa för mycket än för lite! Det är väl bara att hänvisa till toan en trappa upp om man har gäster och det känns obekvämt. Det kan ju avgöras från fall till fall vilken toa man vill använda.

M Marielisan skrev:
Hellre en toa för mycket än för lite! Det är väl bara att hänvisa till toan en trappa upp om man har gäster och det känns obekvämt. Det kan ju avgöras från fall till fall vilken toa man vill använda.
Den frågan är redan avgjord 😉Rör, vatten osv. är redan draget. Det blir en källartrappa. Ett badrum med toa uppe och ett badrum med toa nere. Funkar bra för oss.

• Gilla
masa13
  • Laddar…
En liten parantes - se till att ha en vattenkran utomhus. Är alltid välkommet till att fylla vattenkanna eller till slang för att kunna spola av uteplatsen.

D Dublin skrev:
En liten parantes - se till att ha en vattenkran utomhus. Är alltid välkommet till att fylla vattenkanna eller till slang för att kunna spola av uteplatsen.
Japp, blir en kran för vattenslang, en kran för ett fast handfat, samt en dusch längst bort i hörnet 👍🙂

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
God afton. Projektet går framåt. Fasaden är i princip klar, vatten och el är draget. Ventilationsrör är också på plats. Stommen till trappan har också installerats.

Startade idag en separat tråd angående el-golvvärme och ångspärr: https://www.byggahus.se/forum/threads/el-golvvarme-angsparr-i-innertak.571756/

Det brådskar lite, så om ni har några funderingar kring detta, kommentera gärna direkt i den tråden.

Hoppas återkomma snart med lite nya bilder.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.