Hej,

Har blivit med sommarhus. Kommer inte vara där speciellt mycket på vintern men tänker mig följa rekommendation kring viss uppvärmning, ca 15 grader. Dock, huset har tvåglasfönster samt endast 70mm isolering yttervägg, 150mm i tak och 150mm i golv. Min fråga: Är det ens värt att överväga luftvärmepump eller kommer det i praktiken vara att ”elda för kråkorna?”. Finns det alternativ? Mvh

Går säkert bra påden svalare årstiden. Men betänk vintertid som innebär att en lägre temp helt plötsligt ska ökas radikalt och då med effektaxa, kommer peekarna direkt och kostnaden med det. Ingen kommer undan effektaxa, oavsett hur snål man är. Allt räknas från noll.

Det är väl snarast så att ju sämre isolering desto större anledning att använda luftvärmepump, om du nu har bestämt dig för att värma upp huset. Luftvärmepump är standard där jag bor (gammalt sommarstugeområde). Av mina grannar är det i princip bara jag som är dum i huvudet och fortfarande kör på direktverkande el 😅

Beroende på var i landet ditt sommarhus ligger kommer det att bli dyrt att hålla 15 grader, luftvärmepump eller inte, men så vitt jag förstår blir det alltid billigare med luftvärmepump. Ju dyrare att hålla värmen, dvs ju sämre isolering, desto snabbare kan du räkna hem investeringen i luftvärmepump.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det är väl snarast så att ju sämre isolering desto större anledning att använda luftvärmepump, om du nu har bestämt dig för att värma upp huset. Luftvärmepump är standard där jag bor (gammalt sommarstugeområde). Av mina grannar är det i princip bara jag som är dum i huvudet och fortfarande kör på direktverkande el 😅

Beroende på var i landet ditt sommarhus ligger kommer det att bli dyrt att hålla 15 grader, luftvärmepump eller inte, men så vitt jag förstår blir det alltid billigare med luftvärmepump. Ju dyrare att hålla värmen, dvs ju sämre isolering, desto snabbare kan du räkna hem investeringen i luftvärmepump.
Tack för bra svar! Huset ligger i södra Sverige på ostkusten så ganska milda vintrar. Just 15 grader har jag googlat mig till - många tillverkare av pumpar har ju underhållsvärme på 10 grader. Jag vill hålla fukt och ”sommarstuga” lukt/känsla till ett minimum. Just nu direktverkande el. Hur kommer det sig att du har hållit dig till elen och vilken temp kör du? Mvh

R Robert N skrev:
Tack för bra svar! Huset ligger i södra Sverige på ostkusten så ganska milda vintrar. Just 15 grader har jag googlat mig till - många tillverkare av pumpar har ju underhållsvärme på 10 grader. Jag vill hålla fukt och ”sommarstuga” lukt/känsla till ett minimum. Just nu direktverkande el. Hur kommer det sig att du har hållit dig till elen och vilken temp kör du? Mvh
Jag bor permanent (i ett hus snarlikt ditt sommarhus) så jag brukar hålla drygt 20 grader. Luftvärmepumpar är fula och väsnas och så har jag lite svårt att komma till skott. Kan inte bestämma mig för golv- eller väggmodell.

Fulheten slipper du inte på sommaren när du är där men däremot behöver den ju inte vara på och väsnas lika mycket så den är perfekt för att hålla värmen på vintern. Å andra sidan kommer du nog uppskatta att använda den för kylning. Den bonusen med luftvärmepump ska man inte underskatta. Om jag installerar luftvärmepump kommer det att vara lika mycket för kylningen som uppvärmningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Frågan känns lite fel ställd. Att hålla 15º där när du inte är där själv kan ju tyckas vara att elda för kråkorna. Men om du redan bestämt dig för att värma så kommer en luftvärmepump att göra det billigare än direktel. I synnerhet när det är dåligt isolerat. Jag tror att försäkringsbolag garderar sig genom att säga att man bör hålla så högt som 15º.Man måste säkerställa att vattenledningar inte fryser. För det räcker det med en lägre temperatur.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med Avemo men det finns då ytterligare en aspekt, enligt min erfarenhet av mitt hus innan det blev permanentboende, nämligen tiden för uppvärmning till dräglig temperatur. Jag kommer ihåg hur det var att komma ut på landet till ett hus som höll 5-6 grader. Med mina element tog det i det närmaste en hel dag innan temperaturen var uppe på 20 grader. Med luftvärmepump kan du ofta höja värmen hemifrån, dagen innan du åker ut, och därmed mötas av en behagligt varm stuga. (Det kan även gå med direktverkande el men det är mindre vanligt med sådan fjärrstyrning där.)

A Avemo skrev:
Frågan känns lite fel ställd. Att hålla 15º där när du inte är där själv kan ju tyckas vara att elda för kråkorna. Men om du redan bestämt dig för att värma så kommer en luftvärmepump att göra det billigare än direktel. I synnerhet när det är dåligt isolerat. Jag tror att försäkringsbolag garderar sig genom att säga att man bör hålla så högt som 15º.Man måste säkerställa att vattenledningar inte fryser. För det räcker det med en lägre temperatur.
Tack! Bra inspel. Jag har som sagt endast sett vad de rekommenderar. Kommer inte att vara på plats under månader under vintern. Frysaspekten förstår jag men man borde ju kunna gå ner en bra bit. Har du någon uppfattning kring vilken temp kan anses vara lämplig när det kommer till fukt och när textilier och annat blir mindre roligt att handskas med?

W Weimik skrev:
Jag håller med Avemo men det finns då ytterligare en aspekt, enligt min erfarenhet av mitt hus innan det blev permanentboende, nämligen tiden för uppvärmning till dräglig temperatur. Jag kommer ihåg hur det var att komma ut på landet till ett hus som höll 5-6 grader. Med mina element tog det i det närmaste en hel dag innan temperaturen var uppe på 20 grader. Med luftvärmepump kan du ofta höja värmen hemifrån, dagen innan du åker ut, och därmed mötas av en behagligt varm stuga. (Det kan även gå med direktverkande el men det är mindre vanligt med sådan fjärrstyrning där.)
Tack! Låter vettigt, som jag precis skrev till Avemo. Egentligen letar jag efter den gyllene mellanvägen när man inte är där. Jag tycker av erfarenhet att lukt och annat smyger sig på mer när tempen går ner.

R Robert N skrev:
Tack! Låter vettigt, som jag precis skrev till Avemo. Egentligen letar jag efter den gyllene mellanvägen när man inte är där. Jag tycker av erfarenhet att lukt och annat smyger sig på mer när tempen går ner.
Undrar om inte lukten som uppstår av fukt/kyla mestadels försvinner när det blir torrare/varmare igen? Med andra ord, du kanske till och med kan kallställa när du inte är där ifall du kan sätta på värmen i god tid innan du åker dit. Att hålla varmt halvårsvis utan att du är där är onekligen att elda för kråkorna.

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
Jag har ett timrat 1800-talshus som vi inte permanentbor i. Isolering? Nja, de tidigare ägarna jobbade inte riktigt så. Det är cirka 10 cm sågspån på vinden ovanför det ena sovrummet på övervåningen, det andra är helt oisolerat.
Satte in LLVP för ett antal år sedan, tidigare höll vi frostfritt i rum med vattenledningar mha direkt-el under vintern. I samband med installationen av värmepumpen drog vi på 16 grader som stadig temperatur. Elförbrukningen halverades till cirka 500 kWh per vintermånad!
Vi hade säkert kunnat spara lite till på att dra ner till 10 grader, men det är det inte värt. Det är betydligt goare att komma in i huset när det är 16 grader inne, vrida upp värmepumpen och sätta igång och elda - och på ett litet kick blir det 20 grader. Krukväxterna mår bra, och huset i övrigt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Tack! Bra inspel. Jag har som sagt endast sett vad de rekommenderar. Kommer inte att vara på plats under månader under vintern. Frysaspekten förstår jag men man borde ju kunna gå ner en bra bit. Har du någon uppfattning kring vilken temp kan anses vara lämplig när det kommer till fukt och när textilier och annat blir mindre roligt att handskas med?
Jag tror att det skiljer mellan olika hus. Vissa hus utan el får inte stuglukt. Andra hus med underhållsvärme får det. När det är några grader varmare inne än ute bör det vara riskfritt. Så jag tänker mig att hösten är den värsta perioden för husets interiör.

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
R Robert N skrev:
+10 °C räcker bra som underhållsvärme i en äldre sommarstuga med enklare isolering. Inga problem med fukt etc på vintern. Det är ganska stor skillnad på energiförbrukningen mellan 10 och 15 grader ser man när man gör energikalkyler. Diagrammet ser ut som en upp-och-ner-vänd triangel där energiåtgången motsvarar den delen av triangelns yta från spetsen och upp. Energiförbrukningen ökar alltså väldigt snabbt när man går uppåt i innetemperatur.

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Luftvärmepump på underhållsvärme, 10°C och vedeldning vid behov när du är i sommarhuset om du inte vill köra pumpen är mitt förslag.
Strålningsvärmen från en vedeldad eldstad är i mitt tycke mycket trevligare än både värmepump och elradiatorer.

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Undrar om inte lukten som uppstår av fukt/kyla mestadels försvinner när det blir torrare/varmare igen? Med andra ord, du kanske till och med kan kallställa när du inte är där ifall du kan sätta på värmen i god tid innan du åker dit. Att hålla varmt halvårsvis utan att du är där är onekligen att elda för kråkorna.
Huset är nytt för mig så har inte haft tillfälle att testa 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.