Vi renoverar ett hus i Kroatien (projekttråden finner ni här: https://www.byggahus.se/forum/threads/sommarhus-i-kroatien-renoveringsprojekt.509243/)

Vi kommer lägga el-golvvärme (vattenburen golvvärme lämpar sig inte av diverse anledningar).

Så här är det tänkt:

Schema för husets våningar i renoveringsprojekt: vind, ovanplan, bottenplan, och källare. Visar material som golvvärme och isolering.

El-golvvärmen kommer från denna leverantör: https://termofol.ie/underfloor-heating-film-far-infrared/

Vi har några frågor:

(1) Bör man inte ha ångspärr även underifrån, dvs mellan gipsplatta och isolering?

(2) En ångspärr är väl egentligen bara ett tunt lager plast. Om plasten då ligger över el-golvvärmen, fastnar inte ångan du i isoleringen som ligger under?

Tacksam för alla kommentarer och förslag.

T
1. Nej, fukt måste kunna ta vägen någonstans annars får du mögel
2. Nja, den ska skydda parketten så den inte slår sig eller får fuktskador.

Det här borde stå i installationsanvisningarna?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ångspärr har man bara mot kallare utrymmen. Aldrig i ett mellanbjälklag mellan uppvärmda våningar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
1. Nej, fukt måste kunna ta vägen någonstans annars får du mögel
2. Nja, den ska skydda parketten så den inte slår sig eller får fuktskador.

Det här borde stå i installationsanvisningarna?
2. Så ångan/fukten droppar inte ner och pajar underliggande isoleringsplatta, OSB, glasfiberull och träbalkar alltså?

Har inte funnit någon installationsanvisning för hur det ska göras mellan våningsplan. Bara hur det ska göras om det läggs på platta.

useless useless skrev:
Ångspärr har man bara mot kallare utrymmen. Aldrig i ett mellanbjälklag mellan uppvärmda våningar.
Ok, tack. Men jag behöver ångspärren som ligger precis under ekparketten, eller?

M mvs skrev:
Ok, tack. Men jag behöver ångspärren som ligger precis under ekparketten, eller?
Nej, inte vad jag kan se.

useless useless skrev:
Nej, inte vad jag kan se.
Ok, tack. Bottenplan och ovanplan kommer ju båda garanterat vara uppvärmda så antar det då inte behövs någon ångspärr alls i bjälklaget mellan dessa båda våningar. Golvvärmen i källaren installerar vi bara som ett "nice-to-have", men är osäker på om vi kommer använda den regelbundet. Om vi antar att källaren INTE är uppvärmd, anser du då att ångspärr behövs under ekparketten på bottenplan?

M mvs skrev:
Ok, tack. Bottenplan och ovanplan kommer ju båda garanterat vara uppvärmda så antar det då inte behövs någon ångspärr alls i bjälklaget mellan dessa båda våningar. Golvvärmen i källaren installerar vi bara som ett "nice-to-have", men är osäker på om vi kommer använda den regelbundet. Om vi antar att källaren INTE är uppvärmd, anser du då att ångspärr behövs under ekparketten på bottenplan?
Hittade dock detta citat, vilket kanske talar för att ångspärr alltid bör användas under trägolv; även om underliggande våning är uppvärmd: "Ångspärren förhindrar att den varma, torra luften från golvvärmen drar ur för mycket fukt ur träet underifrån, vilket annars kan leda till sprickbildning och kupning."

Jag skulle inte haft ngn ångspärr.
Däremot måste du förstås begränsa värmen i elslingan eftersom du har trägolv (max 27 grader tror jag de flesta system är utrustade med som säkerhetsspärr)
Att det "torkar ut luften" låter konstigt som argument - det skall ju inte vara någon luft att tala om under parketten eller luftvandring heller?

Polarpumpen skriver såhär:
"skydda trägolvet mot fukt från underlaget", men det är förstås mest om du har det på bottenvåningen.

https://www.polarpumpen.se/kunskaps...material/golvvarme-och-tragolv-eller-parkett/

• Gilla
mvs
  • Laddar…
M mvs skrev:
Om vi antar att källaren INTE är uppvärmd, anser du då att ångspärr behövs under ekparketten på bottenplan?
Nej. I alla fall i Svenska förhållanden brukar man inte ha någon ångspärr mellan en uppvärmd våning och en sval källare. Jag gissar att det är jämförbara förhållanden i Kroatien.

En ångspärr används där varm och fuktig luft riskerar att kylas ner så att det blir kondens.

useless useless skrev:
Nej. I alla fall i Svenska förhållanden brukar man inte ha någon ångspärr mellan en uppvärmd våning och en sval källare. Jag gissar att det är jämförbara förhållanden i Kroatien.

En ångspärr används där varm och fuktig luft riskerar att kylas ner så att det blir kondens.
Ok, tack. Så i princip bara om det läggs på t.ex. en kall betongplatta? Har jag förstått rätt?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, ska du ha isolering på en kall betongplatta behövs någon form av fuktspärr.

• Gilla
mvs
  • Laddar…
...Och ångspärren har inget med eventuell golvvärme att göra, utan det är bara om man har isolering mot en kall yta den behövs.

useless useless skrev:
...Och ångspärren har inget med eventuell golvvärme att göra, utan det är bara om man har isolering mot en kall yta den behövs.
Bra att veta. Stort tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.