30 522 läst ·
134 svar
31k läst
134 svar
Sommarhus i Kroatien - Renoveringsprojekt
Skulle föredragit målat trä på dörrar. Men det är lite för att jag uppskattar materialval efter funktion. Det är traditionellt målat där för att skydda träet från sol & salt. Och lite för jag föredrar att hålla ned antalet färger & material.M mvs skrev:Så här ser framsidan ut just nu:
[bild]
Lyckades plocka bort det mesta med ChatGPT. Långt ifrån perfekt, men tillräckligt bra för att kunna färgsätta.
Själv tycker jag att det blir för intensivt om vi också målar dörrarna blått:
[bild]
Känns nästan mer naturligt och avslappnat med bruna dörrar:
[bild]
Vad tycker ni?
Men helt OK med träfärgat om ni gillar det bättre.
Målat trä i samma blå kulör menar du då?redarn skrev:
Jag uppfattade det också som en fråga om att måla täckande kontra laserande då en täckande färg målas tjockare och skyddar bättre.
Jag tyckte att den första bruna färgen var snyggare. Dels lite varmare nyans (rödare inslag) dels att det mörka gav lite "tyngd" till den nedre delen av huset.
Jag tyckte att den första bruna färgen var snyggare. Dels lite varmare nyans (rödare inslag) dels att det mörka gav lite "tyngd" till den nedre delen av huset.
Ja, vi är lite oense här hemma om vilken nyans som är bättre. Min hustru röstar för den ljusare och menar att det behövs eftersom detta egentligen är en ganska mörk gränd som vätter mot norr (se originalbild ovan). Jag kan nog ge henne rätt i det. Sedan är frågan om betsad kommer hålla lika bra som täckande färg? När det är betsat, slipper man då skrapa och slipa - räcker det att betsa om typ vartannat år? Vill helst slippa en massa jobbigt underhåll när jag är där. Tänker att täckande färg kanske skyddar bäst. Och andra sidan är det väldigt mycket jobb med att skrapa och slipa en dörr som är målad med täckande färg.T Testarn skrev:
Fler beslut måste snart fattas.
Nedan en illustration som ger en idé hur det kommer se ut på bottenplan. Tyvärr får jag inte till trappan - den blir alldeles för lång på bilden. Den är i verkligheten mycket brantare och har bara 13 trappsteg. Hursomhelt är bildeerna ändå ganska nära verkligheten på detta plan. Trappan kommer också ha ekparkett, vilket inte framgår så tydligt på bilderna.
Frågan nu är om vi ska göra parkett på hela bottenplan eller halva natursten + halva parkett. Det blir samma natursten i trädgården så tanken var att det blir mer harmoniskt om även matsal/kök har samma natursten. Man spenderar ju nästan all tid där. Sedan är ju också sten betydligt tåligare än trä.
Huset också väldigt långsmalt så att lägga ekplankor hela vägen kanske gör att det känns ännu smalare. Enhetligt golv är ju å andra sidan väldigt snyggt, men kanske ger lite lägenhetskänsla? Tycker det är svårt att välja? Några tankar från er?
Här med trägolv:
Här med natursten och trägolv:
Nedan en illustration som ger en idé hur det kommer se ut på bottenplan. Tyvärr får jag inte till trappan - den blir alldeles för lång på bilden. Den är i verkligheten mycket brantare och har bara 13 trappsteg. Hursomhelt är bildeerna ändå ganska nära verkligheten på detta plan. Trappan kommer också ha ekparkett, vilket inte framgår så tydligt på bilderna.
Frågan nu är om vi ska göra parkett på hela bottenplan eller halva natursten + halva parkett. Det blir samma natursten i trädgården så tanken var att det blir mer harmoniskt om även matsal/kök har samma natursten. Man spenderar ju nästan all tid där. Sedan är ju också sten betydligt tåligare än trä.
Huset också väldigt långsmalt så att lägga ekplankor hela vägen kanske gör att det känns ännu smalare. Enhetligt golv är ju å andra sidan väldigt snyggt, men kanske ger lite lägenhetskänsla? Tycker det är svårt att välja? Några tankar från er?
Här med trägolv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här med natursten och trägolv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder