S sjoelund skrev:
Det kan man få mycket billigare om man nöjer sig med 1 timme backup. Med UPS behöver man inte ha ö-drift
Beror väl på vad man vill driva i en timme?
Tveksam till att en UPS med samma mäng batteri blir billigare.

Nån som funderar på att skippa solcellerna och bara satsa på ett stort batteri? Jag tänker med smart styrning kanske man kan ladda det när det är som billigast (självklart då med köpt el) och sedan använda den när den blir dyrare att köpa än ett gränsvärde man satt upp. Jag fattar att man inte kan komma runt skatt mm på den inköpta elen men man kanske kan styra det så att man även kan kapa effekttopparna i den egna förbrukningen. Kalkyl på det??

K krambriw skrev:
Nån som funderar på att skippa solcellerna och bara satsa på ett stort batteri? Jag tänker med smart styrning kanske man kan ladda det när det är som billigast (självklart då med köpt el) och sedan använda den när den blir dyrare att köpa än ett gränsvärde man satt upp. Jag fattar att man inte kan komma runt skatt mm på den inköpta elen men man kanske kan styra det så att man även kan kapa effekttopparna i den egna förbrukningen. Kalkyl på det??
Det blir nog inte så lönsamt.

T
S sjoelund skrev:
Det kan man få mycket billigare om man nöjer sig med 1 timme backup. Med UPS behöver man inte ha ö-drift
UPS var mest en positiv bi-effekt i diskussionen..

K krambriw skrev:
Nån som funderar på att skippa solcellerna och bara satsa på ett stort batteri?
Om du inte har solceller får du väl inte använda det gröna avdraget för batteriet? Kostar alltså dubbelt så mycket för både batteriet och växelriktare... Köper du 1 panel solceller tillsammans med batterier lär det bli billigare.

T
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag gissar att det inte blev ett tydligt ja/nej på frågan om batteri under 2025..

Mina solceller ger ca 7.2kWp, jag har 32% egenutnyttjande och köper ca 7500kWh el per år.
Egenutnyttjandet kanske blir med batterier:
  • Batteri 5 kWh → självanvändning ≈ 48 % (upp från 32 %)
  • Batteri 10 kWh → självanvändning ≈ 63 %
  • Batteri 15 kWh → självanvändning ≈ 79 %
Då batterierna blir dyrare med storlek och så verkar besparingen och batteripriset vara linjärt så återbetalningstiden blir direkt proportionell mot batterikostnaden i kr/kWh med de siffor jag använt.

Battreipris: 3 500 / 4 500 / 8 000 kr/kWh — efter ev. skattereduktion/avdrag är en utgångspunkt.
Elpris snitt ink. allt på 2,30 kr/kWh
  • 5 kWh: kostnad 17 500 / 22 500 / 40 000 kr → payback ≈ 8,8 / 11,3 / 20,1 år.
  • 10 kWh: kostnad 35 000 / 45 000 / 80 000 kr → payback ≈ 8,8 / 11,3 / 20,1 år.
  • 15 kWh: kostnad 52 500 / 67 500 / 120 000 kr → payback ≈ 8,8 / 11,3 / 20,1 år
Så med dessa gissa-siffror så tänker jag att offerten får avgöra. Jag kommer inte köpa med payback tid på mer än 10 år så jag betalax max 3500+ / kWh installerat batteri. Där har jag gränsen.

Tekniken kommer gå framåt men batteri är nu grundforskning och ett komersiellt batteri som är betydligt bättre för hemmabruk kommer ta många år, så 10 år känns rimligt för mig.

Att nytta support-tjänster eller kapa effekttoppar har jag inte funderat på så med plannering och framförhållning kanske kalkylen kan bli bättre. Som någon skrev tidigare i tråden är det nog i princip omöjligt att prediktera..
Brandrisk/platsutnyttjande/prylar_som_kan_gå_sönder osv får gå på negativa sidan, men det känns lite som en försäkring mot märkliga energibeslut som effekttaxor osv.
Kan man få UPS så datorsystem some homeassistant osv inte kraschar vid elavbrott är det toppen.
Någon som har kommentarer om den generella posten och inte detaljer som positiva bieffekter som UPS osv?
Tror ni antagande håller som elpris-schablon osv?

Problemet är väl i så fall att det inte blir så värst lönsamt med solceller heller?

Lönsamheten blir kanske bättre framöver om grejorna blir billigare och när effektavgifterna smäller till. Effektavgiften kommer sätta rejält avtryck på räkningen, fråga mig, vi har haft det i snart 25 år, dock endast vardagar 07:00 - 19:00 och trots det märks den tydligt särskilt på vinterhalvåret

Jag personligen är nog inne på att man borde hitta en batterilösning som hjälper till att kapa effekttoppar. För närvarande finns det väl lite för liten erfarenhet av vad effektavgiften kommer att innebära för dom allra flesta men den kommer kosta, var så säkra. Så ja, jag tror på batteri om man skulle kunna få till nått sånt till vettig kostnad. Om det blir 2025 eller senare, ja...

Redigerat:
D
K krambriw skrev:
Problemet är väl i så fall att det inte blir så värst lönsamt med solceller heller?

Lönsamheten blir kanske bättre framöver om grejorna blir billigare och när effektavgifterna smäller till. Effektavgiften kommer sätta rejält avtryck på räkningen, fråga mig, vi har haft det i snart 25 år, dock endast vardagar 07:00 - 19:00 och trots det märks den tydligt särskilt på vinterhalvåret

Jag personligen är nog inne på att man borde hitta en batterilösning som hjälper till att kapa effekttoppar. För närvarande finns det väl lite för liten erfarenhet av vad effektavgiften kommer att innebära för dom allra flesta men den kommer kosta, var så säkra. Så ja, jag tror på batteri om man skulle kunna få till nått sånt till vettig kostnad. Om det blir 2025 eller senare, ja...
Ladda batterier från elnät kostar väl ca 1kr + elkostnad, från solceller 0 kr, det är alltid en bra affär att använda egen el.

S sjoelund skrev:
Om du inte har solceller får du väl inte använda det gröna avdraget för batteriet? Kostar alltså dubbelt så mycket för både batteriet och växelriktare... Köper du 1 panel solceller tillsammans med batterier lär det bli billigare.
Oftas behövs det 4 stk solceller, så man uppnå inverterns minsta spänning.

Har fått en offert av Zoe nordic. Undrar om det är någon som har hört talas om Hiconics eller till och med har det installerat? Midea är ägaren bakom Hiconics. Hittar inga omdömen om Zoe nordic online.

Har även fått offerter från Takkraft (Sigenergy) och Cleansun (Solis/pylontech/huawei med flera) är det någon som har erfarenhet av dessa firmor? Takkraft verkar vara störst och säkraste kortet av alla.

Mvh

D Dortmunder DAB skrev:
Har fått en offert av Zoe nordic. Undrar om det är någon som har hört talas om Hiconics eller till och med har det installerat? Midea är ägaren bakom Hiconics. Hittar inga omdömen om Zoe nordic online.

Har även fått offerter från Takkraft (Sigenergy) och Cleansun (Solis/pylontech/huawei med flera) är det någon som har erfarenhet av dessa firmor? Takkraft verkar vara störst och säkraste kortet av alla.

Mvh
Intressant, hur var offerterna? Vad skulle din installation landa på?

Zoe var potentiellt intressantast, men säljaren är en aning överentusiastisk och kombinationen med att inga omdömen finns känns det lite shaky. Däremot har de ett etablerat samarbete med en stor proffskedja som säljer deras produkter så det verkar vara mycket bra prylar.

Takkraft kändes tryggast (och hade den minst attraktiva offerten) och har överlägset flest omdömen online.

Cleansun är något mindre men de har en perfekt omdömesbild online och ligger prismässigt mitt emellan de båda andra.

Alla har offererat ca 15kw VR och ca 15kwh batteri.

Samtidigt så ser man sånt här och blir sugen:

https://www.nkon.nl/en/hina-powergem-plus-51-2v-14-3kwh-thuisbatterij.html

https://www.nkon.nl/en/nkon-ess-pro-51-2v-32kwh-thuisbatterij.html

Behövs väl ”bara” en Victron VR och lite sladdar så är saken biff? 😇

D Dortmunder DAB skrev:
Zoe var potentiellt intressantast, men säljaren är en aning överentusiastisk och kombinationen med att inga omdömen finns känns det lite shaky. Däremot har de ett etablerat samarbete med en stor proffskedja som säljer deras produkter så det verkar vara mycket bra prylar.

Takkraft kändes tryggast (och hade den minst attraktiva offerten) och har överlägset flest omdömen online.

Cleansun är något mindre men de har en perfekt omdömesbild online och ligger prismässigt mitt emellan de båda andra.

Alla har offererat ca 15kw VR och ca 15kwh batteri.

Samtidigt så ser man sånt här och blir sugen:

[länk]

[länk]

Behövs väl ”bara” en Victron VR och lite sladdar så är saken biff? 😇
Om du försöker pressa pris så är det Deye < Victron.

S Sir Duke skrev:
Intressant, hur var offerterna? Vad skulle din installation landa på?
Sorry, glömde priserna;

Zoe Midea/Hiconics 55’ installerat!

Cleansun erbjöd Solis/Pylontech för 45’ eller Huawei Luna2000 för 55’ - installation tillkommer med 10-15’?

Takkraft Sigenergy 70’ - standard installation ingick.

X xLnT skrev:
Om du försöker pressa pris så är det Deye < Victron.
Men Victron är överlägsen? Eller iallafall bättre framtidssäkrad? Har sett att du föredrar Victron och det säger väl allt?

Problemet är att jag inte har kunskapen när det gäller att koppla ihop dessa prylar men respekt för att inte pilla med prylar som potentiellt kan bränna ner kåken… 😎

Skulle egentligen bara behöva bygga en liten ventilerad bod med lite värme upphängd på utsidan av källarväggen… 🧐

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.