J J Vos skrev:
Jag har läst på lite och kommit fram till att jag hade fel. Det gäller särskilde regler för mikroproduktion av el på bostäder. Du behöver inte betala moms på den egna förbrukningen, men får inte heller tillbaka moms på investeringar.
Men ovanstående är för dig ända inte aktuellt eftersom du inte hamnar över 80000. Din sambos inkomster är skattemässigt hennes och inte dina.
Gött med en till som läser och försöker förstå sig på dessa konstigheter.

Jag blir inte klok på detta.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska du betala moms på såld el får du rimligen dra av momsen på installationen också, så det tar ju några år innan det börjar bli en minusaffär.

Att redovisa moms är inte svårt. Kan din sambo sköta sin bokföring idag lär hon klara av den för elproduktionen också. I så liten verksamhet räcker det att sammanställa det en gång om året och betala in/begära tillbaka nettot.

Huruvida det är rättvist eller inte kan man ju diskutera. Här krockar två förenklingsregelverk som gör att ni hamnar över gränsvärdet för det ena. Och någonstans måste ju gränsen dras, för att säga att det är till ingen nytta är lite närsynt. Momsen är trots allt en av det offentligas största inkomstkällor.
Förklara gärna hur du tänker. Vad är det som blir orättvist? Vad är det som gör att vi kommer förlora/behöva betala pengar som vi annars hade fått?

Asså jag fattar verkligen inte detta. Innebär det att om vi säljer el för 10'000 kr så ska vi betala in moms på 2000 kr? Bara för att vi inte blir momsbefriade?

Är det inte de som köper elen som ska betala momsen? Dvs momsen ska läggas uppepå de där 10'000 kr? Och då blir det 12500 kronor varav 2500 i moms?

Kan någon som fattar göra ett exempel? Jag förstår verkligen inte..

Nu har jag talat med Vattenfall och fick tag på en kvinna som kunde detta.

Jag beskrev problemet att vi kommer över gränsen på 80'000 och måste registrera oss för moms. Hon svarade att det inte är något problem och att de bara lägger på momsen på det pris de löper in elen för.

Jag får alltså utbetalt spotpris + moms av elhandelsbolaget.
Denna moms ska jag sedan betala in till Skatteverket.

I vanliga fall får man utbetalt spotpris exkl. Moms.

Så det hela var inte så komplicerat ändå. Och det enda som behöver göras är en momsdeklaration i slutet av året.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Hej igen.

Fick nu svar från Skatteverket på frågan om bara den ena parten kan stå för elavtalet och elförsäljningen. Och det visar sig att det går bra. Om jag som inte har någon enskild firma står för elförsäljningen, el-abbonemanget och elavtalet så påverkas inte jag.

Såhär såg konversationen ut:

Fråga 9. Varför måste jag momsregistrera mig för att min sambo har en enskild firma?
Om vi drar det till ytterligheter: jag samäger ett sommarboende med 15 kusiner. Vi ska ha sol-el där. En av kusinerna har en enskild firma. Ska alla övriga 14 kusiner momsregistrera sig för den sakens skull?
Borde finnas någon smidigare lösning..

Kan exempelvis en person (en av kusinerna) stå för installationen, kontraktet, elavtalet, rotavdraget, elförsäljningen utan att man blandar in de övriga?

Svar från SKV:
En väsentlig del för svaret av denna fråga är vem som står på elavtalet?

Är det din sambo som står för elavtalet så är de uppgifter som tidigare har lämnats i denna konversation korrekt och hon ska momsregistrera sig för att redovisa moms på försäljning av överskottsel om den försäljningen tillsammans med konstverken uppgår till mer än 80 000 kr.

Är det du som står för elavtalet så påverkas inte beräkningen av 80 000 kr av vilken verksamhet andra ägare till fastigheten har.
Svaret på dina kompletterande frågor besvaras alltså också av vem som står som avtalspart till det elhandelsföretag som köper överskottsel.

Synd att de inte upplyste mig om detta tidigare. Hade ju sparat en hel del tid och energi..

Problemet är alltså löst: jag står som avtalspart på elavtalet, el-abbonemanget och elförsäljningen.

Svensk byråkrati i ett nötskal.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Pragmatisk och kundtillvänd, men med handläggare som inte är skarpa nog att på eget initiativ förslå bästa och enklaste lösningen menar du?

Jag är ingen stor statskramare, men jag tycker att TS har fått väldigt mycket hjälp, om än reaktiv.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Hade jag fått önska så kunde de ju redan i fråga 1 sagt att det räknas på den som står för elavtalet.. Men nu fick jag ställa 9 frågor för att komma fram till det istället.

Hur som helst så har SkV varit väldigt hjälpsamma och svarat snabbt på alla mina frågor.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
P
S StevieGee skrev:
Hade jag fått önska så kunde de ju redan i fråga 1 sagt att det räknas på den som står för elavtalet.. Men nu fick jag ställa 9 frågor för att komma fram till det istället.

Hur som helst så har SkV varit väldigt hjälpsamma och svarat snabbt på alla mina frågor.
Vad hjälper det att de är hjälpsamma och svarar snabbt när 8 av 9 svar var fel?

mnils skrev:
Vad hjälper det att de är hjälpsamma och svarar snabbt när 8 av 9 svar var fel?
Hehe. Inget var ju direkt fel. Men hade de varit tydligare så hade det ju gått smidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.