4 464 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
Solceller - skatteregler
Ok, jag fattar, det blir en ond cirkel av skiten. Tyvärr har ingen myndighetsperson/statligt anställd tänkt på detta så svennebanan hamnar i kläm som vanligt...S StevieGee skrev:
Väldigt intressant diskussion, men ni kanske kunde föra den i en egen tråd?
Här ser jag gärna att vi fortsätter diskutera "moms-problematiken" med att sälja sol-el och samtidigt ha en enskild firma.
Såhär skriver Skatteverket på min fråga om det de svarat tidigare verkligen stämmer:
6. Ja, se tidigare bifogad länk, Omsättning av konstverk är skattepliktig. Skatteverket anser därför att försäljning av konstverk ska räknas in vid beräkningen av omsättningsgränsen för skattebefrielse även om konstnären inte är skattskyldig för försäljningen på grund av att beskattningsunderlaget understiger 300 000 kronor för beskattningsåret. Det innebär att om konstnären förutom försäljning av konstverk har en annan skattepliktig försäljning så ska all försäljning beaktas vid beräkningen av omsättningsgränsen.
(med annan skattepliktig försäljning avses bl.a försäljning av el från privatbostad, att konstnärs verksamheten inte bedrivs från hemmet påverkar inte hur vida elen kommer att beskattas eller ej, oavsett inkomstslag).
Är det någon som vet vad en momsdeklaration är och hur det går till så beskrivs gärna. Jag är helt nollad på detta.
Kommer detta att påverka mig ekonomiskt eller är det bara lite tid som ska läggas ned?
Här ser jag gärna att vi fortsätter diskutera "moms-problematiken" med att sälja sol-el och samtidigt ha en enskild firma.
Såhär skriver Skatteverket på min fråga om det de svarat tidigare verkligen stämmer:
6. Ja, se tidigare bifogad länk, Omsättning av konstverk är skattepliktig. Skatteverket anser därför att försäljning av konstverk ska räknas in vid beräkningen av omsättningsgränsen för skattebefrielse även om konstnären inte är skattskyldig för försäljningen på grund av att beskattningsunderlaget understiger 300 000 kronor för beskattningsåret. Det innebär att om konstnären förutom försäljning av konstverk har en annan skattepliktig försäljning så ska all försäljning beaktas vid beräkningen av omsättningsgränsen.
(med annan skattepliktig försäljning avses bl.a försäljning av el från privatbostad, att konstnärs verksamheten inte bedrivs från hemmet påverkar inte hur vida elen kommer att beskattas eller ej, oavsett inkomstslag).
Är det någon som vet vad en momsdeklaration är och hur det går till så beskrivs gärna. Jag är helt nollad på detta.
Kommer detta att påverka mig ekonomiskt eller är det bara lite tid som ska läggas ned?
Angående att dra av moms så ska jag fråga Skatteverket! Bra idé!Logad skrev:
Nog med off topic. För att tilläga angående momsplikt i TS fall borde man rimligen få dra av momsen från inköpt el att kvitta mot moms för såld sådan. Sedan kan man undra vad som händer om summan av konstförsäljning plus el överskrider konstnärens gräns för momsfrihet, blir det moms på konstförsäljningen då?
Gällande om konstförsäljningen kommer över gränsen på 336'000 kr så blir det som du skriver. Dvs moms på allt.
Elen är exkluderad i detta fall. Detta har jag fått svar på ifrån Skatteverket.
Momsdeklaration är inte så svårt. Du behöver fylla i ett formulär där du anger hur mycket du har betalat i moms och hur mycket du har fått in. Skillnaden betalar du in eller får du tillbaka. Eftersom konstverksamheten är fråntagen från moms kan du bara få tillbaka moms från kostnaderna som härledas till elproduktionen. Alltså även inköpet av anläggningen. Jag tycker dock att det hela känns lite krångligt och du måste betala moms över den delen av elen ni använder själv. Detta endast för att du säljer lite konst. Jag vet inte om det kanske kan bli billigare för er att sälja konst lite billigare.S StevieGee skrev:Väldigt intressant diskussion, men ni kanske kunde föra den i en egen tråd?
Måste ni äga elproduktionen tillsammans eller kan ni nöja er med att den som inte säljer konst säljer elen? På vems namn står elabbonemanget? Lån på anläggningen?
Det krävs nog lite räkenkunskaper för att räkna vad som är mest lämpligt för er. Tar man in en revisor då kan det bli dyrt snabbt.
Jag skulle satsa på att låta den som inte säljer konst äga elproduktionsanläggningen. Jag vet inte, men jag gissar att det inte handlar om tillräckligt mycket pengar i försäljning för att ha besväret med momsredovisning och betala moms över sin egen förbrukning.
Du kan inte dra av moms från inköpt el till privatbruk. Du kan bara dra moms över kostnader som härledas till verksamheten (elproduktionen)S StevieGee skrev:
Hej. Ja, det där är en tanke som jag tänkt. Och som jag även skickat och frågat Skatteverket om det går att göra så. Alltså att jag äger hela anläggningen, står på kontraktet, står för el-abbonemanget och elavtalet. Inga lån på anläggningen.J J Vos skrev:Momsdeklaration är inte så svårt. Du behöver fylla i ett formulär där du anger hur mycket du har betalat i moms och hur mycket du har fått in. Skillnaden betalar du in eller får du tillbaka. Eftersom konstverksamheten är fråntagen från moms kan du bara få tillbaka moms från kostnaderna som härledas till elproduktionen. Alltså även inköpet av anläggningen. Jag tycker dock att det hela känns lite krångligt och du måste betala moms över den delen av elen ni använder själv. Detta endast för att du säljer lite konst. Jag vet inte om det kanske kan bli billigare för er att sälja konst lite billigare.
Måste ni äga elproduktionen tillsammans eller kan ni nöja er med att den som inte säljer konst säljer elen? På vems namn står elabbonemanget? Lån på anläggningen?
Det krävs nog lite räkenkunskaper för att räkna vad som är mest lämpligt för er. Tar man in en revisor då kan det bli dyrt snabbt.
Jag skulle satsa på att låta den som inte säljer konst äga elproduktionsanläggningen. Jag vet inte, men jag gissar att det inte handlar om tillräckligt mycket pengar i försäljning för att ha besväret med momsredovisning och betala moms över sin egen förbrukning.
Funkar det?
Och varför blir det dyrt? Ursäkta om jag inte förstår, men om jag måste sälja med moms, hur blir det då dyrare? Jag säljer ju elen till elbolaget inklusive moms. Då får jag ju in momsen och denna ska sedan skeppas vidare till Skatteverket. Var ligger kostnaden? Jag fattar nada.
Ja, men då behöver du inte bry dig om moms om inte du också säljer annat över 80000.S StevieGee skrev:Hej. Ja, det där är en tanke som jag tänkt. Och som jag även skickat och frågat Skatteverket om det går att göra så. Alltså att jag äger hela anläggningen, står på kontraktet, står för el-abbonemanget och elavtalet.
Funkar det?
Och varför blir det dyrt? Ursäkta om jag inte förstår, men om jag måste sälja med moms, hur blir det då dyrare? Vari ligger konstaden?
Dyrt är kanske relativt, men om sambon skulle äga "elproduktionsverksamheten" då måste ni betala moms till Skatteverket för elen ni producerar och förbrukar själv och det är sura pengar.
What! Det var ny info. Måste vi betala moms för den el vi använder själva också. Det har jag inte hittat någonstans.. kan det verkligen stämma? Var hittar jag info om det?J J Vos skrev:
Hur kan det ens vara möjligt då det aldrig har skett någon transaktion? Vilket elpris ska momsen baseras på då? Det där låter väldigt skumt..
Men det stämmer väl som jag säger att den el som vi säljer ut på nätet säljs med moms, dvs vi får elpris + moms av den som köper det. Och den moms som kommer in ska betalas till Skatteverket.
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag har flyttat off topic till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-eller-ej-allmaen-diskussion.464787/
/Moderator
/Moderator
S StevieGee skrev:What! Det var ny info. Måste vi betala moms för den el vi använder själva också. Det har jag inte hittat någonstans.. kan det verkligen stämma? Var hittar jag info om det?
Hur kan det ens vara möjligt då det aldrig har skett någon transaktion? Vilket elpris ska momsen baseras på då? Det där låter väldigt skumt..
Men det stämmer väl som jag säger att den el som vi säljer ut på nätet säljs med moms, dvs vi får elpris + moms av den som köper det. Och den moms som kommer in ska betalas till Skatteverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elproduktionen drivs av en enskild firma och du kan väl inte dra moms för kostnader utan att betala moms över intäkter
Jag har inte tänkt att dra av någon moms. Bara sälja med moms. Då får jag väl en summa moms som jag ska betala in till Skatteverket?
Som jag förstått det så är det ingen firma som säljer elen utan vi privat, men att vi måste vara momsregistrerade. Knepigt det här.
Som jag förstått det så är det ingen firma som säljer elen utan vi privat, men att vi måste vara momsregistrerade. Knepigt det här.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 187 inlägg
Ska du betala moms på såld el får du rimligen dra av momsen på installationen också, så det tar ju några år innan det börjar bli en minusaffär.
Att redovisa moms är inte svårt. Kan din sambo sköta sin bokföring idag lär hon klara av den för elproduktionen också. I så liten verksamhet räcker det att sammanställa det en gång om året och betala in/begära tillbaka nettot.
Huruvida det är rättvist eller inte kan man ju diskutera. Här krockar två förenklingsregelverk som gör att ni hamnar över gränsvärdet för det ena. Och någonstans måste ju gränsen dras, för att säga att det är till ingen nytta är lite närsynt. Momsen är trots allt en av det offentligas största inkomstkällor.
Att redovisa moms är inte svårt. Kan din sambo sköta sin bokföring idag lär hon klara av den för elproduktionen också. I så liten verksamhet räcker det att sammanställa det en gång om året och betala in/begära tillbaka nettot.
Huruvida det är rättvist eller inte kan man ju diskutera. Här krockar två förenklingsregelverk som gör att ni hamnar över gränsvärdet för det ena. Och någonstans måste ju gränsen dras, för att säga att det är till ingen nytta är lite närsynt. Momsen är trots allt en av det offentligas största inkomstkällor.
Jag har läst på lite och kommit fram till att jag hade fel. Det gäller särskilde regler för mikroproduktion av el på bostäder. Du behöver inte betala moms på den egna förbrukningen, men får inte heller tillbaka moms på investeringar.S StevieGee skrev:What! Det var ny info. Måste vi betala moms för den el vi använder själva också. Det har jag inte hittat någonstans.. kan det verkligen stämma? Var hittar jag info om det?
Men ovanstående är för dig ända inte aktuellt eftersom du inte hamnar över 80000. Din sambos inkomster är skattemässigt hennes och inte dina.