Byggahus.se

Solceller - priser, fakta och fabrikat på solcellsmarknaden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Utbudet av solcellspaneler och solcellstillbehör växer kraftigt i Sverige – och kvaliteten och priset på produkterna varierar. Byggahus har tittat närmare på solcellsmarknaden och ger råd om vad du bör tänka på vid en installation.

Du kan läsa artikeln här: Solceller - priser, fakta och fabrikat på solcellsmarknaden

2. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Stion gick i konkurs för snart 2 år sedan.

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Ok. Vad jag kan se finns det i alla fall exemplar kvar i webshopar att köpa, märkta "utgående modeller".

Redigerat 9 mar 16:38
  4. R
    Då är det lämpligt att tala om att om tillverkaren konkursat finns inga garantier annat än återförsäljarens.

5. F
    Medlem · Nivå 11
    Garantier på solpaneler ska man nog ta med en väldigt stor nypa salt. De flesta lovar 25åriga garantier, men vem tror att nån av tillverkarna kommer att leva upp till det?
    De flesta av de tusentals tillverkarna som finns idag kommer knappast ens att finnas kvar om 25 år. Kvar blir 3-4 stora drakar som köpt upp alla andra och kör kartellen fullt ut och förstör konkurrensen. Som det gått med ungefär 100% av alla andra branscher där det krävs lite mera avancerad teknologi vid tillverkningen. Kapitalismens baksida.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jag fick tag på Lars Bärtås och han säger att det var en miss att ta med dem så jag har raderat dem nu. Tack för att du sa till.

7. R
    Har läst igenom igen och det är några siffror jag skulle kolla på igen om jag var författaren. Ex effekten på paneler. Det är rätt stor skillnad på en 1,6 och en 2m2 i effekt och det blir allt vanligare med över 350W på 60-cells.

Priser på växelriktare behöver dubbelkollas. En bekant fick ex en Huawei 20kW monterad för 27 ink moms och arbete. Listpriserna i webshop är inget riktmärke då man sällan köper en växelriktare löst. Den ingår i anläggningarna eller som en del av montage paketet. Ex så köper man en SMA 5kW för under 15 000.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja, effekten borde anges per kvadratmeter så att man kan jämföra och relatera till något.

9. O
    Medlem Nivå 1
    Kör på ETC-EL ett nonprofit företag och har en anläggning på 10.2KW på tegeltak för ca 90k före bidrag
    De har en demoanläggning i Katrineholm och hemsida etcel.se

10. B
    Medlem · Nivå 3
    Det läggs mycket fokus på verkningsgrad på solceller men det är oftast inte så viktigt för konsumenten. Den som köper en 300 watt solpanel får en toppeffekt på 300 watt oansett om panelen levererar 15% eller 22% verkningsgrad. Det är bara storleken på panelen som skiljer.

Har man en begränsad yta att montera på så får man naturligtvis mer watt på samma yta med paneler med hög verkningsgrad. Men vill man hålla ner investeringskostnaden och korta ner återbetalningstiden finns det ingen anledning att inte välja polykristallina paneler då dessa ger mer watt per krona och fås med samma garantier som andra paneler.

11. R
    Nja. Det går lika mycket material och montagetid att montera en som är på 15 och 20% så jag skulle säga att kostnad per installerad W är det som är intressant.
    Poly är dessutom fula...