b_hasse skrev:
Jag kan inte se att TS har möjlighet att få nettodebitering, inte ens på månadsbasis:
Jag baserade det enbart på vad som stog i tråden:

"Jag är också med bland EgenEls 100 testkunder som får nettomätning på årsbasis, dvs jag kan producera hela årsbehovet på sommaren om jag vill så kvittas det mot förbrukningen på vintern, så all effekt är välkommen, även en sommardag när man knappt gör av med nån energi. Vad som händer efter testperioden får vi se men dom hävdar att avsikten är att det ska permanenteras. Annars kanske nån annan erbjuder nettomätning. I värsta fall får man sälja elen."

Jag har inte gjort några ytterligare efterforskningar.

Redigerat:
Vet att det är en gråzon med nettodebitering, vissa bolag ser det som en energieffektivisering så som att byta fönster och det betalar man ingen extra skatt på. Jag kan inte lämna mer info om hur dessa bolag resonerar så fråga mig inte.

Jag tror däremot att nettodebitering kommer inom de närmaste åren, skatteverket kan ju inte hindra utvecklingen av teknik och närproducerad miljövänlig energi, det hoppas jag inte i varjefall.

Är själv inte speciellt intresserad av hurvida installationen är ekonomiskt lönsamt eller ej, är mest intresserad av tekniken.

Länken till elforumet var riktigt intressant, en kille som var påläst där.

själv sitter jag och funderar på hur jag skall fästa upp panelerna på taket, har inte lust att lägga 10-20' på lite aluminiumvinklar, tänkte göra fästjärn som går ut under takpannan och en ram i tryckt virke som panelerna skall fästas i.

Tips på bra och prisvärda 3-fas invertrar mottages, gärna av någon som har sådana.

Danp skrev:
Jag tror däremot att nettodebitering kommer inom de närmaste åren, skatteverket kan ju inte hindra utvecklingen av teknik och närproducerad miljövänlig energi, det hoppas jag inte i varjefall.
Jag tror också vi kommer få nettodebitering, men inte över längre tid än en månad,

Nettodebitering på årsbasis skulle få märkliga konsekvenser. Till att börja med skulle jag vilja veta vilken motpart som skulle köpa min el på sommaren och sälja tillbaka den för samma pris på vintern? Det vore naturligtvis bra för de som investerar i solceller, men det är inte sunt. För att "bättra på" kalkylen kan man i så fall dra en "fulkabel" till grannen och köpa el av honom på sommaren. Den elen matar man ut på nätet, och på vintern kan man "ta tillbaka" den. El på vintern till sommarpris!

Kanske dom som har ubderskott på sommaren dvs i syd europa är intresserade av att köpa strömm på sommaren. Världen är betydligt större än lilla Sverige ;)

Det sunda med årsdebitering vore att mikroproducenterna får lagringsproblemet löst. I princip hamnar den producerade elen i vattenmagasinen i Norrland.

Det är ju heller inget som hindrar att man har varierande priser under året och ändå gör en avräkning före skatt en gång per år.

Personligen tycker jag att samhällsintresset för detta borde vara så stort att det skulle gå att lösa, men det är upp till lagstiftarna, inte Skatteverket.

Är det verkligen nått större sammhällsinteresse med microproducenter av el? Så vitt ja kan utläsa av statistiken produceras den el vi behöver och en del går på export. Och att producera el med dom statliga bidrag som behövs för att göra export möjlig tycker jag inte är en allt för strålande affärs ide. Det är ungefär lika korkat som att ge bidrag till jordbruket så att det genererar överskott som får brännas.
Tycker man däremot att det är intressant och har det som "hobby" är det helt ok men att lägga en massa skattepengar för att stödja hobbyverksamhet är väl knappast OK, i alla fall inte i min tankevärld.

AXS
Men det förstärker robustheten och minskar krav på överföringskapacitet mellan olika regioner.

Det är alltså inte mängden producerat el, utan var den är producerad som spelar roll.

Sedan får man som glad amatör vara glad att staten har en "plan" .. Jag kan väl också tycka att det har låg verkan för miljön, men rent privat gillar jag att staten gav (får man väl säga) bidrag för detta :)
Jag kommer ju inte tjäna pengar på detta

Zeus_axel: det är ju också en tanke, tror du det påverkar nått i det stora hela?

AXS
Nätägaren betalar dig för att de får minskad påfrestning, så någon nytta lär det ha.

Speciellt tror jag det kommer till nytta när elnäten blir smartare.

I tex Tyskland har den nu (2011) installerade solcelleffekten på 25 GW bla gett den effekten att elbolagen tvingats höja debiteringen för lågtarifftid för att inte tappa för mycket intäkter. Den typiska profilen för momentana elpriset med tydliga toppar dagtid har blivit mycket tydligt utjämnad. Så visst kan såna här saker ha stor betydelse, men då måste man gynna inkoppling genom enkla entydiga tekniska regler och någon form av nettodebitering osv.

Här i Sverige har vi ju ofta närmast omvända förhållandet med mycket hämmande regler för att bara kunna ansluta någon mindre produktion, för att sen inte tala om att få något betalt för energin.

Ett litet tips är nog att avvakta vad din nätleverantör säger innan du går vidare. För att kunna bli elproducent måste de bland annat sätta in en energimätare som kan mäta förbrukning åt bägge hållen. Låt en elinstallatör skriva en komplett föranmälan som hen skickar in till nätleverantören. Sen får du se vad de säger om din lösning.

Risken är annars att du lägger ner en massa tid och kostnader på något du ändå inte får koppla in.

Om någon är intresserad fick jag nyss denna info av elnätschefen hos min nätägare:

Det är helt ok att ansluta sk. mikroproduktion till vårt nät. Anslutningen måste ske med hjälp av en behörig elinstallatör som du anlitar. Mätaren i din anläggning måste bytas ut till en som kan mäta åt båda hållen, mätarbytet är kostnadsfritt för dig. Den ev överskottsenergi som du kan leverera in på nätet måste du skriva avtal med en elleverantör som kan köpa den. Vi som nätbolag kan ersätta dig för den sk. Nätnyttan för din egenproducerade el som du levererar in på vårt nät, den ersättningen är ca 3-5 öre/kwh.
Bifogar ett infoblad från Svensk Energi som PDF-fil som även innehåller en länk till Elsäkerhetsverket och de regler som gäller för installation.
(Vet inte om jag får publicera vidare den pdf jag fick öppet på forumet, men den innehåller mycket intressanta frågor och svar)

elmont skrev:
Är det verkligen nått större sammhällsinteresse med microproducenter av el?
Intresset är väl främst miljömässigt och där ser jag en klar fördel om alla miljövänliga sätt att få loss energi premieras.

Hur är microproduktion mera miljövänlig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.