Enormt intressant läsning, tack! Litet typiskt är att när jag igår borstade ned nysnön från panelerna i den bleka solen så upptäckte jag att en av invertrarna inte blinkade grönt som den ska, jag får kolla upp det, även om jag nog får ge mig till tåls, dels är det kallt och mörkt och dels är det rent av livsfarligt uppe på taket nu.

Min "solsituation" är helt annorlunda dock, med trädtoppar i söder som stör utom under själva sommarmånaderna och då är det ju svårare att tänka sig att koppla många paneler i en sträng. Om det dessutom visar sig vara kvalitetsproblem så svalnar ju entusiasmen blixtsnabbt.

Men jag tänker mig en utbyggnad med 13 paneler uppe på stalltaket och det ligger högre och friare och där ligger det närmare till hands att tänka sig en annan lösning.

haavard skrev:
Ett test där mikroinverter är bäst:

[länk]
Personligen är jag väldigt skeptisk till liknande tester som publiceras av en försäljare som förmodligen säljer och tjänar mer pengar på den dyrare microväxelrikttarlösningen.

Dessutom anges det ju inte vilka de aktuella växelriktarna är i testet, ty det finns ju även billigare centrala växelriktare med dålig verkningdgrad.

Jag med.

"... tjänar mer pengar på den dyrare microväxelrikttarlösningen...", jag vet inte riktigt om jag håller med där, de kostar ju ganska exakt 100 EUR/st, visserligen plus kontinental (eller svensk, för den som så vill) moms, men ett sådant system är ju suveränt enkelt, modulärt och i övrigt enkelt/billigt att installera.

Det borde vara bra för sådana som jag där det växer (för) mycket träd, jämfört med att koppla ett helt tak i serie.

Men
http://solcellforum.18852.x6.nabble...erare-kontra-Standard-inverter-td5002602.html är intressant, det är ju en sak att jämföra verkningsgradssiffror i datablad från tillverkare och det kan vara väldigt annorlunda i verkligheten. T ex så kan man undra över detta med MPPT-optimeringen. Jag föreställer mig att publicerade siffror stämmer, men det skulle ju kunna vara så att de små Involarinvertrarna inte lyckas följa effekttoppen genom att lasta panelerna optimalt.

Jag har som jag nämnt en inverter som inte mår bra och jag kanske i samband med bytet av den antingen lägger den nya på labbänken och reder ut exakt hur bra den är och/eller kopplar in så att jag kan mäta ström/spänning på DC-sidan. I båda fallen så krävs det att jag får fatt på ytterligare en enfasig effektmätare med tillräcklig noggrannhet (nej, de där "stickproppsmätarna" som finns på Jula och Clas O är ett skämt när det blir litet reaktiv effekt).

Det är nämligen så att det redan varit tillräckligt mycket sol och klart väder i mars för att jag mätt vinklar, tagit cosinus och härjat med data för att undra om det fattas Wh! Dvs motvilligt anar jag att "DrivMedEl" har fog för vad han skriver.

Men det måste ju finnas andra elektronikingenjörer bland oss solcellsnördar, fler som är mätsugna?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.