Hej,

Nybliven förstagångs-husägare. Tidigare ägare har byggt en (enligt mig) fin och ordentlig lekstuga. Dock så såg jag redan i höstas att det bildats svartmögel(?) på insidan. Rätta mig om jag har fel, se bifogade bilder

Jag har ingen erfarenhet av hur man motverkar detta, då det är ett oisolerat utrymme utomhus. Min spontana tanke och lite googlande för att det inte ska uppstå kondens i stugan är att låta luft flöda fritt. Den enda "ventilation" jag ser är små två små borr-hål (20mm?) upp till nocken på vardera sida lekstuga + gles/luftspalt dörr. Se bilder

Är det tillräckligt?

Behöver tips och hjälp för att åtgärda detta, så lekstugan kan leva många år till.

Vad hade ni gjort?

Tack på förhand!

• Närbild på träpanel med misstänkt svartmögel på insidan av en lekstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på innervägg i lekstuga med mörka fläckar på träet, eventuellt svartmögel, och små borrhål för ventilation.
    Skapa konto
  • Närbild av fönsterkarm i trä med synliga svarta fläckar, misstänkt svartmögel, inuti en lekstuga.
    Skapa konto
  • Interiör av en lekstuga med trätak, ett fönster och en diamantformad dekoration högst upp. Plastfönster med utsikt och en brun leksak på golvet.
    Skapa konto
  • Sliten och avflagnad träveranda med flagande vit färg, bredvid ett fönster på ett hus.
    Skapa konto
  • Flagnande vit färg på träfasad och dörr vid sliten altan, med tydliga tecken på fukt och slitage nära marknivå.
    Skapa konto
  • Vit trädörr med diamantformat fönster, omgiven av panel. Väderbiten trätrall med ljus och skugga ger ett rustikt utseende.
    Skapa konto
  • Vitt lekstuga med fönster och liten veranda, omgiven av träd och buskar i en trädgård.
    Skapa konto
Den där modellen känner jag igen..
Byggsats från Polen har jag för mig.

Strunta i det är mitt råd.
Inget farligt för det man använder det till och livslängden är som du ser ändå ganska begränsad. Väldigt prisoptimerat vilke och uppenbar feldesign utmed "altanen". :)

Jag hade slipat bort svartmöglet med sandpapper, sedan förbättrat ventilationen. Du behöver två ventiler (på motsatt sida) för att skapa självdrag.

Du kommer få mögel oavsett åtgärder om du inte kan styra temperatur och fuktighet.

Tack för era svar!

Jag tror jag slipar bort dom största partierna, och eventuellt borrar/sågar upp för ventilation.

Men med det sagt, har men en passivt ventilerad lekstuga får man räkna med mögel oavsett? Är det det som är kontentan? :)

Borde man behandla träet på insidan med något?

Eller ska jag bara leva med att "it is what it is"

Ja du får leva med möglet om du inte hittar nåt mirakelmedel

Under ca 3 månader vintertid så är luftens fuktighet i området 75 - 95% Rh och eftersom stugan inte är värmd så kommer allt luft runt och i denna också hålla sig kring 75 - 95% minus det som trävirket som fortfarande är torrare än balansen mot aktuella fuktigheten hinner ta upp i fukt. och så fort det är över 0 grader C och trävirket fått tillräcklig hög fuktkvot (dvs i fuktbalans med med 70% Rh och högre i luft) så är det möjligt för biologisk påväxt.

Hus som klarar sig bättre trots att de inte värms beror på hur mycket träet inner torka när luftens Rh är under 70%, solinstrålning och uppvärmning av tak och ljus inom fönster som värmer inredningen och med värmen att fukt drivs ut och förhoppningsvis hinner forslas iväg med den existerande ventilationen och att man får en dygnsrytm att något mer fukt forslas ut än som kommer tillbaka igen, tills det når en viss torrhetsgrad betryggande under 70% Rh, samt inte minst - hur mycket virke finns totalt som kan suga fukt och avge fukt mellan årstiderna innan de hinner in i de farliga områdena fuktighetsmässigt och inte minst hur länge innan det börja torka upp igen.

---

Hur kan man mota detta - kan man dra dit elström så skulle förmodligen en 'frostskydd' på 300 Watt och börja knäppa igång och värma när man når under 5 grader C (de billiga från Jula har stort område får att de knäpper igång med korta inkopplingar när det är varmt 10-15 grader C till att de är på med korta avbrott när det är kallt kring nollan - ingen exakt vetenskap med bimetallstermostater här inte)

helst skall man ha en sådan typ som värmer genom att till huvddelen stråla värmen mot golv och vägg på lite avstånd och höjer dessa ytor med enstaka grader med strålningsvärme, då om man bara värmer luft så samlar det sig ganska koncentrerat i taket utan att värma golvet alls och sipprar ut utan göra så jättemycket nytta fuktighetsmässigt mer än taket själv som härbärgerar den varmare luftkudden ett tag

vill man inte värma men ändå kan dra ut ström (typ 12V via någon adapter) är att fuktstyra typ datorfläktar att de arbeta och ventilerar stugan när utomhusfuktigheten är under 70% Rh men hålls avstängda och ha så lite ventilation som möjligt när utomhusfukten når över 70% Rh.

det fins ingen förutsättning att skydda altanen bättre då det ligger oventilerat kort ovan jordytan (som förmodligen heler inte har plastlager för fukten från jorden) och är det inte tryckt virke så får man acceptera att byta plankorna allt efter som de går sönder.

och som nämnt innan - detta är inte tänkt att finnas kvar i +20 år utan är för en period när man har barn i huset under en ganska begränsad tid.

---

tycker man svartmöglet är obehagligt - skura av ytorna med utspädd klorin/klorrent och en kläm diskmedel (om det inte redan har tensider i sig) - prova på en mindre mer omärklig ställe först och se om det ger den verkan du önskar. - det kommer inte att förhindra framtida tillväxt, men tar bort mycket av det synliga befintliga.

mina 5 ören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.