För varje sådan här tråd jag läser blir jag allt mer övertygad om att jag gör helt rätt när jag gör ALLT jobb själv här hemma.

Varför betala apdyrt till en hantverkare som inte ser när det blir fel? Är det inte den erfarenheten man betalar för när man ringer in en expert?

Blir uppriktigt förvånad varje gång det framkommer att man inte behöver ha ett eget ansvar som yrkesman.

Hur svårt kan det vara att stanna upp om det...

Är fel kakel?
Är en trasig elkabel?
Är ett trasigt vattenrör?
Är fel färg?
Osv....

Istället kommer bortförklaringarna i stil med...

Hur skulle jag kunna veta att du inte vill ha en prickig vägg?
Hur skulle jag kunna veta att du ville kunna stänga toadörren när jag hängde upp handfatet fel?
Tvinga inte mig att göra om för det har jag inte råd med och då kursar jag, och du får inget.
Jag har inte gjort fel, du får ringa tillverkaren.
Osv.....

Vad hände med yrkesstoltheten?

Handlar det numera endast om att snabbast möjligt blåsa de kunder jag aldrig kommer att se igen?

Kunden fattar ju inget ändå?!

Redigerat:
  • Gilla
Gabsson och 3 till
  • Laddar…
dsub skrev:
Bra att det läste sig, dock vill jag lägga in en brasklapp till att ni nu inte kan kakla över en gång till om tio år om ni skulle vilja. =) men verkar ha valt ett tidlöst kakel som inte blir omodernt, så det skall väl inte behövas.
Tack för brasklappen, men som du själv säger, tidlöst kakel o vi lär inte göra om det om vi inte måste.

:)

zenobia skrev:
För varje sådan här tråd jag läser blir jag allt mer övertygad om att jag gör helt rätt när jag gör ALLT jobb själv här hemma.

Varför betala apdyrt till en hantverkare som inte ser när det blir fel? Är det inte den erfarenheten man betalar för när man ringer in en expert?

Blir uppriktigt förvånad varje gång det framkommer att man inte behöver ha ett eget ansvar som yrkesman.

Hur svårt kan det vara att stanna upp om det...

Är fel kakel?
Är en trasig elkabel?
Är ett trasigt vattenrör?
Är fel färg?
Osv....

Istället kommer bortförklaringarna i stil med...

Hur skulle jag kunna veta att du inte vill ha en prickig vägg?
Hur skulle jag kunna veta att du ville kunna stänga toadörren när jag hängde upp handfatet fel?
Tvinga inte mig att göra om för det har jag inte råd med och då kursar jag, och du får inget.
Jag har inte gjort fel, du får ringa tillverkaren.
Osv.....

Vad hände med yrkesstoltheten?

Handlar det numera endast om att snabbast möjligt blåsa de kunder jag aldrig kommer att se igen?

Kunden fattar ju inget ändå?!

Vad menar du?? Är verkligen alla hantverkare så dåliga som du skriver eller är du bara ute efter bråk!

cecar33 skrev:
Vad menar du?? Är verkligen alla hantverkare så dåliga som du skriver eller är du bara ute efter bråk!
Nej, men risken finns ju helt klart. Av 3 olika hantverksgrupper som gjort något hemma har 2 strulat, och en varit helt ok. Vilket gjort att vi tagit över dom delarn och har kvar rörisen.

T
Kattvovven skrev:
Nej, men risken finns ju helt klart. Av 3 olika hantverksgrupper som gjort något hemma har 2 strulat, och en varit helt ok. Vilket gjort att vi tagit över dom delarn och har kvar rörisen.
Ja, eller hur! Snacka om att att dra alla över en kam/kant. Precis som att man skulle säga att alla muslimer är terrorister..........

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tank77 skrev:
Ja, eller hur! Snacka om att att dra alla över en kam/kant. Precis som att man skulle säga att alla muslimer är terrorister..........
Det var en synnerligen kass jämförelse.

bobas skrev:
Det var en synnerligen kass jämförelse.
Ja, det är fasiken inget fel på muslimer! ;)

Rörisar verkar vara ett gediget släkte. Har själv aldrig haft några problem där, tvärtom, mycket goda erfarenheter. Utom möjligen i ett fall där det inte var jag som var beställare där rörisen tog några sådär genvägar när det kom till att ta upp hål m.m. i stenväggar. Men rören var det inget fel på :)

Eftersom frågan är löst och tråden verkar stå på randen till ett nytt och ännu större sammanbrott kanske det kan vara idé att låsa den tills TS:s badrum är klart och bilder kan läggas in? :D

cecar33 skrev:

Det är din tolkning och den får stå för dig. Men attans vad du gick i försvar direkt... =)

Långt ifrån alla har möjlighet eller lämplighet att fixa sina saker hemma. Dock känner jag mig bekväm i det som fram tills nu har behövts göra i mitt hus. Likaså ser jag stora möjligheter att själv åtgärda det som behöver göras inom rimlig framtid.

Det jag inte kan själv får jag oerhörd hjälp av andra på forum som detta att sätta mig in i. All heder för det.

Men när det gäller de få hantverkare som varit inbjudna hit måste jag tyvärr säga att det endast är sotaren som gjort sitt jobb på ett professionellt sätt. Den handfull andra som varit här, eller aldrig behagat att dyka upp är direktkvalificerade till den grupp du så ståndaktigt försvarar med "eller är du bara ute efter bråk".

När jag läser trådar som denna ser jag att det finns fler som råkar ut för samma "behandling" som jag själv har råkat ut för.

Jag är som sagt glad för att jag kan åtgärda saker och ting själv. Dels blir det billigare, dels kan jag göra det när jag har tid och oftast inte behöver ta ledigt från jobbet för att passa andra tider. Framför allt, blir det inte bra så kan jag inte skylla på någon annan än mig själv.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
zenobia skrev:
Framför allt, blir det inte bra så kan jag inte skylla på någon annan än mig själv.
Fast det är väl ändå en av de stora nackdelarna med att fixa själv... ;)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Fast det är väl ändå en av de stora nackdelarna med att fixa själv... ;)
Jag förstår ironin i ditt svar.. :)

Men hur kul är det att ha ett badrum som är "felgjort" och halvtaskigt fixat med nytt kakel på det nyss uppsatta "nya" kaklet när man dessutom har betalt dyrt i både pengar, tid och frustration?

Äsch, det där har TS snart glömt. :)

Å det fina med att fixa själv är att man aldrig behöver skylla på sig själv, möjligen får man en och annan banna från sin andra hälft men det hör ju till ;)

Åsså e de i alla fall nån som kan känna sig stolt över ett väl förrättat värv :)

Yohannaloof skrev:
Nu var ju inte min tanke med denna tråd att skapa dålig stämning mellan människor - ert engagemang uppskattas och har hjälpt oss på vår väg att komma till rätsida med detta problem.

I en diskussion med vår hantverkare kom vi tillsammans fram till att det bästa nog ändå vore att ringa vår besiktningsman, som tidigare besiktigat fall och tätskikt. Han kom ut, och fastlade att ansvaret för materialet är hantverkarens. TOM om det vore så att vi som privatpersoner hade köpt in materialet, ligger ändå ansvaret hos hantverkaren att granska det material han jobbar med. Och i detta fall låg ansvaret definitivt på hantverkaren, då ju han även har materialinköpsansvar. Dessutom mättes fogar i golvkaklet som diffade alldeles för mkt, och de blev alltså inte godkända.

bäst.
.

Jag tycker ni har varit oerhört kompromissvilliga. När man läser denna tråd så inser man att byggbranschen har attitydproblem. I få andra bransher kan man komma undan på samma sätt trots att man gjort fel. Och det för arbete som inte är tekniskt svårt eller avancerat. Om hantverkare vill bli respekterade så kan de börja med att respektera kunden.

• Gilla
Gabsson och 1 till
  • Laddar…
M
Yohannaloof skrev:
Så hur skulle vi lösa detta? Besiktningsmannen fastslog att arbetet skulle göras om, alternativt, om vi som kund gick med på det, kaklas kakel på kakel. Detta anses vara helt ok då han själv inspekterat tätskiktet en vecka tidigare och det är ett helt nytt badrum. Detta tyckte vi själva från början inte kändes helt ok, men vi hade innan sagt att vi går på vad besiktningsmannen säger - han kan branschen och bygget bäst.
Jag hade också problem med badrummet som man ville lösa genom att sätta kakel på kakel.

Jag krävde att de skulle få ett ok från tätskiktstillverkaren först, men det kunde man inte få fram. Tätskiktstillverkaren kunde inte garantera att tätskikten klarade av dubbla tyngden från två lager kakel (rollat tätskikt). Och utan intyg att badrummet följde normerna så var inte jag intresserad av den metoden.

• Gilla
Lingström
  • Laddar…
Flera av mina grannar har accepterat den åtgärden pga bakfall. Dvs, åtgärden har varit att bygga upp ett lager till på golvet.
miksil: hur åtgärdades ditt badrum? Rev de och gjorde nytt tätskikt och gjorde rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.