Det här resonemanget är helt jäkla beyond me!? Jag har läst och försökt förstå, men gör det ändå inte. Om vi tar t ex Skanska och de bygger ex ett bostadshus, de har underentrepenörer som bygger våtrummen. Det finns då såklart avtal som till punkt och pricka reglerar hur det ska gå till och vilka konsekvenser många avvikelser från "plan" får. Det ju knappast så att Skanska tänker vara "hjälpsam" och "gå och prata" med underleverantörens materielleverantör om denne har levererat fel produkter till underleverantören!

Då är min fråga varför ska jag som kund ska göra det om jag får mitt badrum kaklat som ts?! För att jag är privatperson och kanske lite dumsnäll och inte vågar stå upp mot en kass hantverkare?! Skulle inte tro det!

Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar ingenting om att inte kunden ska få upprättelse naturligtvis...
Jag tycker personligen bara att man ska kunna hjälpas åt när det uppstår sådana här situationer så att problemet avhjälps på bästa sätt för alla inblandade, och det gör de flesta också utom vissa inbitna paragrafryttare som hellre tar till storsläggan och bara går efter sina lagar och regler vilket oftast bara leder till mer irritation och tråkig stämning...både här och i det verkliga livet. ;)

I vissa fall kan inte kunden hjälpa till men när den kan det så förstår jag inte varför man inte kan ställa upp på detta.
Jag var nyfiken på vad TS skulle göra rent konkret. :)

I det här fallet vill ju TS få hela badrummet omkaklat från början. Jag vet inte om det är rimligt eller inte när det "bara" gäller ett estetiskt fel på arbetet, men det är rätt fult på bilderna med de grå plattorna så jag förstår ju önskemålet. En kompromiss kanske kan vara att hantverkaren bokar in att han ska kakla om vid ett senare tillfället, så att han kan planera in det i lugn och ro utan att spräcka sitt nuvarande tidsschema? Ersättning från kakelleverantören måste man dock fixa med nu, det ärendet vinner nog inte på att ligga till sig.

min tanke var nog att om en privatkund ringer / besöker butiken eller kanske ringer till huvudkontoret (i Sverige) så biter det kanske bättre än om plattis ringer..
det är plattis som gjort fel, det är helt klart, men är det olika färg fast det är samma bränning så tycker jag att ansvaret delvis ligger hos tillverkaren

en privatkund som kostat på x antal kr och ska leva med det felaktiga badrummet kanske kan få tillstånd en bättre uppgörelse än plattis, om inte annat för goodwill. Möjligen är allt material köpt hos samma leverantör så då kanske den även kan bjuda på tätskikt och fix

ungefär så här tänkte jag, men det var ju helt fel tydligen

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Yohannalof, ursäkta att jag inte har modererat i din tråd tidigare, har varit bortrest 1,5 dag.

Det är både roligt och lärorikt när det uppstår diskussioner. Det är intressant att också få reda på hur hantverkaren tänker, men i slutändan måste du hålla dig till vad konsumentlagstiftningen ger dig för rättigheter (vilket du säkert redan förstår alldeles själv).

Du har fått riktigt bra råd på dina frågor angående vad du har rätt att begära när du beställt ett badrum med en viss kakelplatta och sedan fått en blandning av två nyanser huller om buller.

De bra råden får du i flera av inläggen, bland annat inlägg #5 och #21 av MathiasS, thomasx #56.

En del inlägg med personliga påhopp som jag inte tycker tillför diskussionen något har jag nu raderat. Skicka gärna pm till mig om ni har synpunkter på ytterligare inlägg som borde bort från diskussionen.

Nu var ju inte min tanke med denna tråd att skapa dålig stämning mellan människor - ert engagemang uppskattas och har hjälpt oss på vår väg att komma till rätsida med detta problem.

I en diskussion med vår hantverkare kom vi tillsammans fram till att det bästa nog ändå vore att ringa vår besiktningsman, som tidigare besiktigat fall och tätskikt. Han kom ut, och fastlade att ansvaret för materialet är hantverkarens. TOM om det vore så att vi som privatpersoner hade köpt in materialet, ligger ändå ansvaret hos hantverkaren att granska det material han jobbar med. Och i detta fall låg ansvaret definitivt på hantverkaren, då ju han även har materialinköpsansvar. Dessutom mättes fogar i golvkaklet som diffade alldeles för mkt, och de blev alltså inte godkända.

Så hur skulle vi lösa detta? Besiktningsmannen fastslog att arbetet skulle göras om, alternativt, om vi som kund gick med på det, kaklas kakel på kakel. Detta anses vara helt ok då han själv inspekterat tätskiktet en vecka tidigare och det är ett helt nytt badrum. Detta tyckte vi själva från början inte kändes helt ok, men vi hade innan sagt att vi går på vad besiktningsmannen säger - han kan branschen och bygget bäst.

Och, för att vi gärna ser att vi löser detta så smidigt som möjligt, så gick vi med på att hantverkaren skall lägga kakel på kakel. Hantverkaren skall själv reklamera materialet, då han köpt det själv, och nytt material skall sedan köpas in och granskas noggrannare nästa gång.

Så, för alla som undrar så blev det väl vad jag skulle kalla en sorts kompromiss. Vi hade rätt att kräva att arbetet gjordes om, men tyckte för allas bästa att det smidigaste är att helt enkelt kakla över. Och ansvaret för allt det här låg helt klart hos hantverkaren. PUNKT.

Sedan har vi själva erbjudit oss att följa med till butiken där kaklet köptes, om det skulle behövas vid reklamationsärendet.

• Gilla
Kasteg2020 och 2 till
  • Laddar…
Vad skönt att det har löst sig. Känner ni er nöjda?

Om det skulle vara så att snickaren går i kk på grund av TS krav så kan det bli så att TS blir helt utan ersättning :(
Och det vore ju inte den bästa lösningen, en tanke bara.

Marlen Eskilsson skrev:
Vad skönt att det har löst sig. Känner ni er nöjda?
Ja, det gör vi. Detta är en hantverkare som ju har renoverat hela vårt hus, och vi är nöjda förutom badrummet som vi anar blev fel lite pga tidspress då de ligger efter lite med arbetet. Hade vi krävt att han skulle ta upp allt och börja om från början hade det inte heller bara varit hans arbete som skulle göras om, även rörisen hade blivit inblandad och det hela hade blivit väldigt försenat. Vi längtar ju oerhört efter att få flytta in, och för allas del så blev det här en schysst deal.

Dessutom känns det bra att det var ett förslag från besiktningmannen som blev lösningen. Då vet vi att det är en bra lösning.

Nu hoppas jag bara allt går bra med den andra kaklingen, annars finns det ju inga fler chanser :/

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vill bara tillägga, då det varit stora diskussioner kring vems ansvar saker och ting är, att hantverkarns ansvar är att reklamera kaklet - och får han inte reklamera får han stå för den utgiften själv.

Super att det löst sig, och roligt att få höra hur det gick och att ni hittade en lösning så snabbt. :thumbup:

Vill gärna se en bild av resultatet när ni har kaklade väggar i en enda nyans :).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Micke620 skrev:
Om det skulle vara så att snickaren går i kk på grund av TS krav så kan det bli så att TS blir helt utan ersättning :(
Och det vore ju inte den bästa lösningen, en tanke bara.
I så fall ska TS försätta snickaren i KK , det lär knappast hända, alternativt är det en annan orsak till att han går i kk. För TS spelar det i praktiken ingen roll då TS hur man än vrider och vänder på det i ett sådant fall står utan ersättning. Oavsett vilket finns för TS inga bättre alternativ än att hävda sin rätt.

thomasx skrev:
Super att det löst sig, och roligt att få höra hur det gick och att ni hittade en lösning så snabbt. :thumbup:
Ja, ibland kan det vara bra att ta in en tredje part, som båda känner förtroende för och helt enkelt får förhålla sig till. Rekommenderas starkt! :)

Marlen Eskilsson skrev:
Vill gärna se en bild av resultatet när ni har kaklade väggar i en enda nyans :).
Absolut :)

Bra att det läste sig, dock vill jag lägga in en brasklapp till att ni nu inte kan kakla över en gång till om tio år om ni skulle vilja. =) men verkar ha valt ett tidlöst kakel som inte blir omodernt, så det skall väl inte behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.