26 799 läst ·
84 svar
27k läst
84 svar
Snickare ej utfört fackmässigt uppdrag
Det finns både bra och dåliga hantverkare och det är lika med dom flesta yrkesgrupper så kolla referenser och dylikt när du ska ha hem någon och ta gärna en känd firma det blir nog tryggare.Bunnies skrev:
Problemet var ju att han inte jobbade. Han dök aldrig upp och kom i max 1-3 timmar ibland. Vi bad honom att skärpa sig slutet av januari och då gav han ursäkter och att han inte borde ha tagit jobbet och att det var dumt av honom osv. Som sagt, ursäkter. Sen gav han nya deadlines men inte följde upp. Så vi gav honom en chans att fixa klart allt men han gjorde inget piss. Vi ville flytta hem.H hempularen skrev:Om en hantverkare hävdar senare att han inte fick någon möjlighet att rätta till felaktigheter. Så kan man (försöka) hävda att den totala felbilden, både i praktiskt utförande och ovilja att hålla tider visar att hantverkaren saknar förmåga att åtgärda felen. Hantverkare får därmed istället betala ersättning för felen.
Man kan då få vara beredd på att hantverkaren kontrar med att han "erkänner" sin oförmåga, men att han skulle ha tagit in en kompetent unerentreprenör för att åtgärda det han själv saknar kompoetens för.
Men den stora risken om man tar på sig juridiska kostnader för att få ersättning från hantverkaren, är att även om man vinner målet så betalar hantverkaren helt enkelt inte. Och till slut sätter hantverkaren sin firma i konkurs, och fortsätter under samma namn men med nytt org. nummer dagen efter som om inget hänt.
Vad händer om bolaget läggs I konkurs och hantverkaren öppnar ett nytt bolag? Vad gör kronofogden då? Om han är tex skyldig 100k? Han måste ju först sälja sina verktyg, bil osv. Men om han öppnar ett nytt, begär inte kronofogden pengar från honom då? För helt plötsligt har han pengar att öppna en ny firma.
Tack! Ska tänka på det. Vi har mycket bevis och är super organiserade. Borde dock skriva ner saker som har hänt så man inte glömmer bort. Men vi har filmat/dokumenterat och där säger vi datum och tid, vad som har hänt den dagen osv.P polaris78 skrev:jo men bra att ni varit i kontakt med kunsumentverket , Ibland har man lite bråttom att bryta och avsluta avtal som kund och det är som sagt viktigt att man har koll på reglerna så man inte blir skadeståndsskyldig åt andra hållet.. Många blir osams med sin hantverkare och tror att man då kan häva för att han varit "ful i mun i vårat hem mot min sambo" typ vilket inte kommer hålla om det dras vidare utan man måste se till att ha legitima skäl dom går att bevisa och håller i en rättsal om det skulle sluta så illa. men då har ni pratat med rådgivning där och har forhoppningsvis ordentligt med bevis så det inte slår tillbaka på er med nån hävning som gjorts felaktigt..
Bra med dagbok för det är omöjligt att minnas alla turer när man står i rättsal om 18 månader och ska redogöra för det hela.
Man vill inte dra till rätten och förlora för man verkar förvirrad för man snurrar ihop allt till en enda röra och det blir jobbigt när det blir utfrågning och man till sist inte vet ut eller in när dom där jurister och advokater börjar snurra på allt och försöker få en att se ut som boven i rummet..
Problemet är att om man frågor efter referenser så ger dom referenser från nöjda kunder. Svårt med att lita på referenser på det sättet.M mats.3 skrev:
Det stämmer och visserligen jobbar jag själv som snickare sedan 80 talet men jag har nästan aldrig hört talas om den här typen av bedrägerier men jag bor i en mindre stad och på sådana platser är det svårare att jobba på det sättet.Bunnies skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det som händer om hans aktiebolag går i konkurs. Är att bolaget likvideras. Det har inget med ägarens ekonomi att göra. I den mån det finns pengar i bolaget så betalas det ut till fordringsägare i prioritetsordning. Skatter går först.
Och för det mesta har ägaren på olika sätt tömt bolaget före konkursen. Det går inte rakt av, då kräver konkursförvaltaren tillbaka det in till konkursboet. Men med kreativ bokföring kan ägaren ofta tömma bolaget.
Och för det mesta har ägaren på olika sätt tömt bolaget före konkursen. Det går inte rakt av, då kräver konkursförvaltaren tillbaka det in till konkursboet. Men med kreativ bokföring kan ägaren ofta tömma bolaget.
Suck. Jag hoppas att du inte hör något sånt här i din stad. Jag har helt enkelt haft otur. Tycker det är orättvis att kunden ska få lida på detta sätt när man själv inte har gjort fel..M mats.3 skrev:
Jag ringde kronofogden för några veckor sen och kollade om han hade några skulder i bolaget. Det fanns inget stort där. Men skatter, den delen vet jag inte hur man kan fiska fram.H hempularen skrev:Det som händer om hans aktiebolag går i konkurs. Är att bolaget likvideras. Det har inget med ägarens ekonomi att göra. I den mån det finns pengar i bolaget så betalas det ut till fordringsägare i prioritetsordning. Skatter går först.
Bunnies skrev:
Bunnies skrev:
Problemet är att om man frågor efter referenser så ger dom referenser från nöjda kunder. Svårt med att lita på referenser på det sättet.
Jag bor i Wien och här fungerar det så att man ALDRIG anlitar en byggfirma från Wien som är jättedyr och där det mesta går snett utan man tar en firma från landet som är billigare och har en högre arbetsmoral.M mats.3 skrev:
Åtminstone 2.000:-! Vi ville ju undvika att det skulle gå så långt och gick givetvis med på ett förlikningsmöte och var beredda till eftergifter för att slippa men hantverkaren var inte beredd till några eftergifter så det blev tyvärr rättegång och det var han som stämde oss. Vi har släppt det i och med att ärendet hamnade hos Kronofogden och byrån vill ha betalt först när vi får betalt för våra rättegångskostnader. Jag håller med dig om att det inte finns några vinnare. För oss innebar det två jobbiga år och ökade kostnader i och med att vi var tvungna att anlita en annan hantverkare för att avsluta byggprojektet. Så tråkigt, men jag har förstått att vi ändå hade tur att han inte hade ett aktiebolag.S Stig Fröling skrev:Jag har själv en firma inom bygg,,Och har haft en del ärenden till Kronofogde o tingsrätt, Både mot Privat kunder, Advokatfirma, Samt mot Byggfirma när jag jobbat som under entreprenör, Det enda som är säkert är att det aldrig går att veta hur ett ärende i rätten slutar, Man kan tycka man har ett glasklart fall, Men så blev det ändå inte som man trodde, Man kan också få fastställt att man skall få betalt, Men några pengar kommer aldrig då motparten går i konkurs eller har så stora andra skulder så det finns inget att mäta ut,, Jag har vunnit flera fall, Men ändå ALDRIG varit med om att fått betalt för alla kostnader det blivit med advokater, rättegångskostnader,mm Tyvärr så är det så att det inte finns några vinnare när ärendet hamnar i rätten förutom advokaterna,,,2000kr/ tim typ,,,
Hur bär man sig åt för att varna andra utan att riskera att bli stämd för förtal? 🤔Bunnies skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Vad är det du vill ändra? Som jag förstår det har ni inte ens stämt motparten än.Bunnies skrev:
Jag förstår att du vill att allt bara ska vara bra, men det finns det tyvärr ingen magi för. Anlitar man dåliga bolag måste det till en bevisprocess för att fastställa det. Hur skulle någon annars våga driva bolag alls?
Hej, vill för det första beklaga den situation du hamnat i, väldigt tråkigt när det enda man vill är att ha det bättre i sitt hem. Har läst många kommentarer men inte alla så här kommer mina synpunkter, ber om ursäkt om andra redan sagt det.Bunnies skrev:
För flera veckor sen, hävdade jag mitt kontrakt då det var nästan 3 månaders dröjsmål, att snickaren var oerhört oproffesionel mot mig och att han gav mig nya deadlines men följde dom ej. Han dök heller aldrig upp och jobbade max 2-3 timmar om dagen här och där. Han utförde inte allt i tid heller. Han är även skyldig mig pengar då han har fått förskottsbetalning av mig på vissa arbeten + annat.
Nu har jag ett annat problem. Efter jag anlitade en ny firma, fick vi reda på att golvet har installerats fel (vi har gjort ett mekaniskt golv system då vårt hus är ett riskkonstruktion). Fläkten kunde inte dra in luft i ena ventilen + att golvet sviktande som fan i ena hörnet. Vi öppnade golvet och såg att systemet han installerade var inte fackmässigt utfört. Vissa av isoleringen hade till och med kontakt med betong plattan. Utöver detta har snickaren heller inte köpt rätt material fastän jag har begärt att det ska vara subfloor. Står enligt avtal och fakturan. Han har köpt avloppsrör och kopplat det istället. Det ska vara antistatiska rör men det är det inte. Han har även köpt fel fläkt och monterat rören fel.
Har gjort en statusbesiktning och inväntar protokoll men utöver detta är jag helt målös och förstörd. Han hade installerat all parkett på golvet och vi hade redan monterat upp köket. Jag fick ta bort all parkett (många av plankorna var SPIKADE i spånskivorna??? Och vissa var limmade så dom blev helt förstörda), kök och lägga undan allt. Det har varit en mardröm. Utöver detta har jag fått betala ur min egen ficka rill en annan firma för att fixa hans problem och det är inte färdigt ännu.
Suck 😞
Betala något i förskott. Begär hantverkaren något i förskott går man vidare till en annan, alternativt deponeras summan så hantverkaren har garanti för att medel finns, och du att jobbet blir fackmannamässigt utfört. Kontraktet skrivs efter förutsättningarna. Låt gärna en jurist/advokat med erfarenhet i byggfrågor, som du anlitar, titta över kontraktet. Väldigt mycket billigare att betala en jurist för ett par timmars kontraktskoll än att ha en efteråt för att stämma någon. Många har i sitt medlemskap i fackföreningar en gratis hjälp av jurist/advokat, utnyttja detta till max.
Kolla upp företaget innan! Är det ett företag med en anställd, väldigt liten omsättning = gå vidare. Är det ett företag med en anställd, som ägs av ett moderbolag med hög omsättning = gå vidare (det är ett vanligt upplägg som krånglar till det om man behöver stämma).
Kolla bolaget på div sajter där andra bedömer dem. Finns inga bedömningar = gå vidare.
Ta reda på innan om bolaget använder svensk eller utländsk personal. Detta är inget rasistiskt, men det kan bli svårt att stämma i efterhand om personen bor i ett annat EU-land, bor de utanför EU är det i stort omöjligt. Bolaget kan hänvisa till sina dokument om hur jobb skall utföras, och skylla allt på den enskilde hantverkaren. Nu kommer nån att säga att det ligger på bolaget, och det gör det, OM du kan visa att de medvetet använt någon de visste inte för jobbet fackmannamässigt. Annars ser du nedsatt skadestånd. Detsamma om hantverkaren jobbade som underleverantör med firma registrerat i annat land.
Någon kommenterade nedan om att ändringar av lagen behövs. Jag delar den åsikten. Det är på tok för svårt att ge folk näringsförbud. Jag anser att omoralisk uppträdande skulle vara en del. Vidare skulle det behövas en möjlighet till branschförbud. Alltså: är för undermålig i ditt utfarande av arbeten i en bransch (t ex att du hamnar på Konsumentverkets svarta lista) så har du förbud att verka i den branschen. Kan t ex gälla tills du kan visa på att du har examinerats av ett svenskt certifieringsorgan. Finns i många andra yrken, så inget omöjligt.
Vill inte lägga någon börda på den TS redan har, och lägger ingen värdering i hur de skött sina kontakter med hantverkare. Men jag finner det aningen konstigt att denna diskussion kommer upp igen och igen och igen. "Alla" vet att byggbranscher full av "lyckosökare" och kriminella. Mitt tips till alla är: Kolla allt innan, speciellt om det gäller stora belopp. Blir betydligt billigare än att försöka få rätt senare. Det en del viftar bort som "läropengar" kan uppgå till ett par år på ett bra universitet i USA. Så tänk efter före. Kostanden och stressen att tänka efter har knäckt mer än en familj som bara villa ha ett bättre hem.