26 798 läst ·
84 svar
27k läst
84 svar
Snickare ej utfört fackmässigt uppdrag
Helt klart ett trist bekymmer som du har drabbats av. Tyvärr är det troligen svårt att få någon ersättning alternativ så kommer det ta lång tid och kosta ännu mer pengar via stämning.
Är det ett aktiebolag hantverkaren driver finns risken att bolaget sätts i konkurs om det kommer en stämning eller krav via Kronofogden.
Är det ett aktiebolag hantverkaren driver finns risken att bolaget sätts i konkurs om det kommer en stämning eller krav via Kronofogden.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Du är långt ifrån en idiot bara för att du blivit scammad på nätet, det händer dagligenBunnies skrev:
Jag skrev på en fb sida där massa hantverkare och privatpersoner skriver. Frågade en fråga angående en offert via en annan firma. Så skrev han privat till mig och sa att han är duktigt och kan hjälpa med mitt projekt och bla bla bla och blev lurad där. Jag hade ändå pratat med typ 10 hantverkare innan jag valde honom men ändå blev det fel 🤦🏻♀️ jag är en idiot. Det är ju inte mitt fel men ändå skyller jag på mig själv.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Låter tyvärr som det är snårigt, vilket ju komplicerar ett ev rättsärende.Bunnies skrev:
Vi funderar på att skicka ett kravbrev via en advokat. Om det går dåligt så får vi ta vidare det till rätten. Det handlar tyvärr om 6 siffriga belopp. Han har gjort så mycket fel att vi måste göra om en stor del av golvet nu och utöver det har han fått mycket rot av det med, vilken han inte får utnyttja då han inte har utfört arbetet till 100%. Jag fattar inte varför han inte testade systemet INNAN han lägger parketten. Vi fick ta bort all parkett och våra stommar 🤦🏻♀️
Utöver det har han rivit i asbest (vi skulle sannera några dagar efter) det kostade mig mer tusenlappar då firman kom tidigare och slussade köket. Han har även fått betalt för en produkt där momsen skulle bort. Han är även skyldig att betala oss pengar då vänner skulle komma på besök utomlands hem till oss i januari men han lovade betala halva bostaden i airbnb. Han skulle dra av det av sista offerten.
Hur fungerar det om det står på offerten och faktura att en produkt jag ska ha är ett specifikt märke och så får jag något annat? Han har köpt en annan isolering som inte är till mekaniska fläksystemet, fel rör och fläkt är en helt annan tillverkare. Är det ett brott? Han har fakturerat mig för andra produker än vad som står i offerten. Allt ska vara via Subfloor, det är det vi har haft diskussion om i första början, samma sak med projekteringen, vilket heller inte finns. Kan detta polisanmälas?
Den mentala hälsan har tyvärr påverkats jättemycket. Trodde aldrig att något sånt här skulle hända mig. Det roliga är att han är den som tror att vi är dumma i huvudet och har fel. Han har noll koll på läget.
Muntliga avtal tex gäller ju; Men det är mycket svårare att bevisa vad som sades.
Andra produkter kan vara ok om dom är "likvärdiga" - vilket dom iofs inte verkar vara hos er. Projektering är ett rätt brett begrepp: Vad är det som inte funnits ? I princip kan han hävda att det gjorts om han själv planerade tex inköp osv..
När det gäller ROT är det ju egentligen ni som har fått ROT, inte hantverkaren. Dvs ni har fått ett avdrag på priset direkt istället för att behöva ta in det separat från skatteverket.
ROT fusk kan det ju bli om han gjort avdrag för jobb som aldrig gjorts - dock är det inte så solkkalrt på "dåliga jobb". Dvs lägger han golv och fakturerar X minus ROt för det - och ett golv har lagts - så är det troligen inte fusk, även om det är undermåligt gjort. Men om han även fakturerar säg: Ombyggnation av innertak, fast taket aldrig rördes - då är det en annan sak.
Låter definitit som ni skall rådfråga en advokat - kom bara ihåg att det finns en risk att ni får stå för dennes kostnader i slutändan. Även om advokaten "tror på en fördelaktiv utgång"...
Ja det är ju dels problemet att bevisa vem som har rätt och vad som skett och i vilken ordning..
För dagbok om bygget .. och försök få med allt.. sen när ni sitter i rätten och ska minnas om det var x före y före nåt annat eller tvärt om blir skitsvårt och det är lätt att man blir boven om man vänder nåt fel som den andra lyckas bevisa att det var fel ordning..
Risken är ju alltid stor att om det är aktiebolag att det läggs i konkurs innan ni hinner vinna och få betalt så så även om man kanske har helt rätt så är det inte säkert att det finns några pengar kvar att plocka..
Och har man aktiebolag är man ju inte personligt skyldig emot kunder så det är bara att rycka på axlarna , vilket folk i dessa branscher vet tyvärr..
Sen är det ju det här med hävning det måste göras på juridiskt korrekta grunder inte att man ogillar nån eller den beter sig som en idiot osv det är stor risk när såna skäl och argument ges att man inte har gjort det korrekt enligt alla regler och plötsligt kan man stå där och ha gjort en hävning som är icke korrekt, ta hjälp och säkerställ att ni kan bevisa att hävningen har skett korrekt. så inte ni plötsligt står där och är ersättningsskyldiga till klåpar hantverkaren.. Att hantverkaren är otrevlig och inte lyssnar på kvinnor och liknande argument är svåra att få rätt med som argument för hävning..
För dagbok om bygget .. och försök få med allt.. sen när ni sitter i rätten och ska minnas om det var x före y före nåt annat eller tvärt om blir skitsvårt och det är lätt att man blir boven om man vänder nåt fel som den andra lyckas bevisa att det var fel ordning..
Risken är ju alltid stor att om det är aktiebolag att det läggs i konkurs innan ni hinner vinna och få betalt så så även om man kanske har helt rätt så är det inte säkert att det finns några pengar kvar att plocka..
Och har man aktiebolag är man ju inte personligt skyldig emot kunder så det är bara att rycka på axlarna , vilket folk i dessa branscher vet tyvärr..
Sen är det ju det här med hävning det måste göras på juridiskt korrekta grunder inte att man ogillar nån eller den beter sig som en idiot osv det är stor risk när såna skäl och argument ges att man inte har gjort det korrekt enligt alla regler och plötsligt kan man stå där och ha gjort en hävning som är icke korrekt, ta hjälp och säkerställ att ni kan bevisa att hävningen har skett korrekt. så inte ni plötsligt står där och är ersättningsskyldiga till klåpar hantverkaren.. Att hantverkaren är otrevlig och inte lyssnar på kvinnor och liknande argument är svåra att få rätt med som argument för hävning..
Tiden kan vara svår att bevisa utan dagbok men att använda felaktiga matrial är ett bedrägeri för subfloors isolering är förstärkt för att hålla sig styv mellan reglarna utan att hänga ned.P polaris78 skrev:Ja det är ju dels problemet att bevisa vem som har rätt och vad som skett och i vilken ordning..
Har ni ett tydligt, skriftligt avtal?Bunnies skrev:
Hävningen skedde på grund av dröjsmål. Vi skulle flytta in början av december. Han slutade dyka upp och kom några timmar hit och dit. Utöver det, kunde jag inte prata med honom, min man fick ta över. Det kändes som att han inte kunde ta mig seriöst vilket inte var så kul. Han lyssnade aldrig på mig. Kommunikationen med honom allmänt var dålig. Både jag och min man fick jaga honom varje dag och kolla vad han sysslade med. Vi fick heller inte ge feedback, han tog illa upp. Han var jätte oproffesionel, vi fick gå på äggskal runt om kring honom. Sista droppen var när han skällde ut mig och gjorde personangrepp med att säga att jag hittar på saker och ljuger. Jag orkade inte mer mentalt av att ha honom i våra liv. Jag pratade med konsumentverket flera gånger innan jag gjorde beslutet, även advokat.
Har nämnt om konsumenttjänstlagen till honom och han säger att jag har fel 🤦🏻♀️ han kan ingenting om juridik. Min kommun har inte någon konsumentvägledare tråkigt nog. Hans bolag ser inte så ljust ut tbh. Har fortfarande inte fått ett protokoll och snickaren har noll koll att han har utfört arbetet fel. Jag kommer skriva det om några dagar till honom. Behöver utlåtande av andra snickaren/bolag som jobbar med golv.
När besiktningsmannen var här med snickaren så visste inte vi att det mekaniska golvet var installerat fel. Vi fick reda på det för några dagar sen när en annan firma kom och testade fläkten. Dom rev en del av golvet och såg att det var fel i golvet. Men besiktningsmannen nämnde om att parkettenen inte var installerat bra, golvet sviktar och att det börs fixas. Snickaren sa att han inte kommer göra det. Då sa besiktningsmannen att då får du ersätta dom. Och då sa han att besiktningsmannen får räkna timmarna. Men ett annat problem vi har med snickaren är att han hävdar att vi är skyldig honom x antal timmar extra utöver offert, vilket inte stämmer. Vi har inte haft en diskussion om att vi ska betala extra arbete och han har inte nämnt det i god förväg vilket han måste göra enligt konsumenttjänstlagen. Han säger inte heller vad det är som är extra. Så nu tror han att vi är skyldig honom pengar.
Allt är en röra.
Det ska du inte göra! Vissa är övertygande och ger ett pålitligt, kunnigt intryck. Vi har också råkat ut för något liknande och precis som hos er var han bra på att manipulera genom att ta på sig offerkoftan. Ett annorlunda slut dock. Vi bestred fakturan som överskred antalet överenskomna timmar med råge utan att ha genomfört de insatser som specificerades i vårt skriftliga avtal. Han stämde oss men vi hade allt tydligt dokumenterat så han förlorade i både Tingsrätten och Hovrätten och måste nu betala både våra och de egna rättegångskostnaderna.Bunnies skrev:
Jag skrev på en fb sida där massa hantverkare och privatpersoner skriver. Frågade en fråga angående en offert via en annan firma. Så skrev han privat till mig och sa att han är duktigt och kan hjälpa med mitt projekt och bla bla bla och blev lurad där. Jag hade ändå pratat med typ 10 hantverkare innan jag valde honom men ändå blev det fel 🤦🏻♀️ jag är en idiot. Det är ju inte mitt fel men ändå skyller jag på mig själv.
Fel material är såklart ett fel ,men inte nödvändigtvis ett solklart legitimt skäl till hävning..M mats.3 skrev:
Bedrägeri är ett starkt ord ,att det blivit misstag som lett till annat material än det på offerten beror ju på vad det står man tagit betalt för på fakturan om det uppnår Bedrägeri status eller bara blivit fel... Kanske av legitima orsaker..
Men det är mycket viktigt att inse att hävning inte är upp till kunds vilja utan det är viktigt att det görs med rätt grunder om man inte vill riskera att bli skadeståndsskyldig emot hantverkaren..
Jag känner också med ts tro inget annat men emotionella orsaker är oftast inte tillräckligt grund för hävning .. så viktigt att dokumentera fakta som orsak till hävning..
Det normala är ju att den som gjort felet får rätts till problemen. Vill man görs annorlunda är det viktigt med ordentligt med korrekta orsaker till hävning
Bunnies skrev:
Hävningen skedde på grund av dröjsmål. Vi skulle flytta in början av december. Han slutade dyka upp och kom några timmar hit och dit. Utöver det, kunde jag inte prata med honom, min man fick ta över. Det kändes som att han inte kunde ta mig seriöst vilket inte var så kul. Han lyssnade aldrig på mig. Kommunikationen med honom allmänt var dålig. Både jag och min man fick jaga honom varje dag och kolla vad han sysslade med. Vi fick heller inte ge feedback, han tog illa upp. Han var jätte oproffesionel, vi fick gå på äggskal runt om kring honom. Sista droppen var när han skällde ut mig och gjorde personangrepp med att säga att jag hittar på saker och ljuger. Jag orkade inte mer mentalt av att ha honom i våra liv. Jag pratade med konsumentverket flera gånger innan jag gjorde beslutet, även advokat.
Har nämnt om konsumenttjänstlagen till honom och han säger att jag har fel 🤦🏻♀️ han kan ingenting om juridik. Min kommun har inte någon konsumentvägledare tråkigt nog. Hans bolag ser inte så ljust ut tbh. Har fortfarande inte fått ett protokoll och snickaren har noll koll att han har utfört arbetet fel. Jag kommer skriva det om några dagar till honom. Behöver utlåtande av andra snickaren/bolag som jobbar med golv.
När besiktningsmannen var här med snickaren så visste inte vi att det mekaniska golvet var installerat fel. Vi fick reda på det för några dagar sen när en annan firma kom och testade fläkten. Dom rev en del av golvet och såg att det var fel i golvet. Men besiktningsmannen nämnde om att parkettenen inte var installerat bra, golvet sviktar och att det börs fixas. Snickaren sa att han inte kommer göra det. Då sa besiktningsmannen att då får du ersätta dom. Och då sa han att besiktningsmannen får räkna timmarna. Men ett annat problem vi har med snickaren är att han hävdar att vi är skyldig honom x antal timmar extra utöver offert, vilket inte stämmer. Vi har inte haft en diskussion om att vi ska betala extra arbete och han har inte nämnt det i god förväg vilket han måste göra enligt konsumenttjänstlagen. Han säger inte heller vad det är som är extra. Så nu tror han att vi är skyldig honom pengar.
Allt är en röra.
Var i Sverige är detta? Låter misstänkt likt Uppsala Bygg- och Fönsterrenovering, som vi tyvärr anlitade. Inkompetens, upprepat byggfusk, otrevligt bemötande, förlorade pengar.Bunnies skrev:
För flera veckor sen, hävdade jag mitt kontrakt då det var nästan 3 månaders dröjsmål, att snickaren var oerhört oproffesionel mot mig och att han gav mig nya deadlines men följde dom ej. Han dök heller aldrig upp och jobbade max 2-3 timmar om dagen här och där. Han utförde inte allt i tid heller. Han är även skyldig mig pengar då han har fått förskottsbetalning av mig på vissa arbeten + annat.
Nu har jag ett annat problem. Efter jag anlitade en ny firma, fick vi reda på att golvet har installerats fel (vi har gjort ett mekaniskt golv system då vårt hus är ett riskkonstruktion). Fläkten kunde inte dra in luft i ena ventilen + att golvet sviktande som fan i ena hörnet. Vi öppnade golvet och såg att systemet han installerade var inte fackmässigt utfört. Vissa av isoleringen hade till och med kontakt med betong plattan. Utöver detta har snickaren heller inte köpt rätt material fastän jag har begärt att det ska vara subfloor. Står enligt avtal och fakturan. Han har köpt avloppsrör och kopplat det istället. Det ska vara antistatiska rör men det är det inte. Han har även köpt fel fläkt och monterat rören fel.
Har gjort en statusbesiktning och inväntar protokoll men utöver detta är jag helt målös och förstörd. Han hade installerat all parkett på golvet och vi hade redan monterat upp köket. Jag fick ta bort all parkett (många av plankorna var SPIKADE i spånskivorna??? Och vissa var limmade så dom blev helt förstörda), kök och lägga undan allt. Det har varit en mardröm. Utöver detta har jag fått betala ur min egen ficka rill en annan firma för att fixa hans problem och det är inte färdigt ännu.
Suck 😞
Via jurist har det gått till Kronofogden där vi fått rätt.
Alltid tråkigt när det händer. Jag anser att om man ska göra större renoveringar eller till och med bygga ett helt hus så måste man vara med hela tiden och vara en erfaren byggnadsingenjör. Då kanske man kan rätta till runt 80% av felen innan de händer. 20% utgörs av fel som uppstår när man som byggingenjör inte har varit med om just de felen förut eller att man inte hade tid att vara med på bygget just den dagen. Det finns faktiskt nybyggda hus som är så jämrans felaktigt byggda att det blir billigare att riva och bygga nytt igen än att försöka sanera den långa raddan av byggfel. Sedan är trenden förstås att dåliga byggfirmor går snabbt i kk och man får stå för felen själv.Bunnies skrev:
För flera veckor sen, hävdade jag mitt kontrakt då det var nästan 3 månaders dröjsmål, att snickaren var oerhört oproffesionel mot mig och att han gav mig nya deadlines men följde dom ej. Han dök heller aldrig upp och jobbade max 2-3 timmar om dagen här och där. Han utförde inte allt i tid heller. Han är även skyldig mig pengar då han har fått förskottsbetalning av mig på vissa arbeten + annat.
Nu har jag ett annat problem. Efter jag anlitade en ny firma, fick vi reda på att golvet har installerats fel (vi har gjort ett mekaniskt golv system då vårt hus är ett riskkonstruktion). Fläkten kunde inte dra in luft i ena ventilen + att golvet sviktande som fan i ena hörnet. Vi öppnade golvet och såg att systemet han installerade var inte fackmässigt utfört. Vissa av isoleringen hade till och med kontakt med betong plattan. Utöver detta har snickaren heller inte köpt rätt material fastän jag har begärt att det ska vara subfloor. Står enligt avtal och fakturan. Han har köpt avloppsrör och kopplat det istället. Det ska vara antistatiska rör men det är det inte. Han har även köpt fel fläkt och monterat rören fel.
Har gjort en statusbesiktning och inväntar protokoll men utöver detta är jag helt målös och förstörd. Han hade installerat all parkett på golvet och vi hade redan monterat upp köket. Jag fick ta bort all parkett (många av plankorna var SPIKADE i spånskivorna??? Och vissa var limmade så dom blev helt förstörda), kök och lägga undan allt. Det har varit en mardröm. Utöver detta har jag fått betala ur min egen ficka rill en annan firma för att fixa hans problem och det är inte färdigt ännu.
Suck 😞
Jo tyvärr är det ju samma oseriösa bilfirmor och oseriösa hantverkar firmor sätter det i system att köra på skita i allt se till att få betalt helst i förskott osv och innan lagens länga arm till sist tar tag i skiten och det går till rätten eller kronofogde så går firman snabbt omkull och allt av värde är sen länge borta ur firman och kvar står den lurade kunden med oftast rätt stora pengar på villovägar och i stort sett noll chans att få tillbaka en enda krona.. och finns firman medans man driver process emot dem så är iaf tillgångarna borta innan man fått några pengar..
Att vinna och få rätt betyder inget då det inte finns några möjligheter att få loss dom pengar som försvunnit..
Skulle behövas lag ändringar med sånt här där ansvar kan utkrävas
Att vinna och få rätt betyder inget då det inte finns några möjligheter att få loss dom pengar som försvunnit..
Skulle behövas lag ändringar med sånt här där ansvar kan utkrävas
Tack. Detta stämmer det du säger. Isolering ska vara fast via Subfloor så det inte hänger ner. Idag kollade vi på golvet och såg att massa reglar hade direkt kontakt till betongplattan, samma sak med isolering. Den är alldeles för mjuk för att användas för subfloor!M mats.3 skrev:
Det är i gbg. Fick ni era pengar tillbaka? Hade bolaget mycket pengar?G Glada Snickarn skrev: