L linkanbygg skrev:
Det ska du inte göra! Vissa är övertygande och ger ett pålitligt, kunnigt intryck. Vi har också råkat ut för något liknande och precis som hos er var han bra på att manipulera genom att ta på sig offerkoftan. Ett annorlunda slut dock. Vi bestred fakturan som överskred antalet överenskomna timmar med råge utan att ha genomfört de insatser som specificerades i vårt skriftliga avtal. Han stämde oss men vi hade allt tydligt dokumenterat så han förlorade i både Tingsrätten och Hovrätten och måste nu betala både våra och de egna rättegångskostnaderna.
Wow grattis! Är glad för din skull. Hur lång tid tog allt i domstol? 1-2 år? Hade bolaget mycket pengar? Knäppt att han ens hade mage att gå till domstol. Väldigt sällan att en snickare tar det vidare.

Ja men det är som du säger, man är så godtrogen och får en bra magkänsla sen går allt åt skogen och det är försent 😞

• Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Bunnies Bunnies skrev:
För flera veckor sen, hävdade jag mitt kontrakt då det var nästan 3 månaders dröjsmål, att snickaren var oerhört oproffesionel mot mig och att han gav mig nya deadlines men följde dom ej. Han dök heller aldrig upp och jobbade max 2-3 timmar om dagen här och där. Han utförde inte allt i tid heller. Han är även skyldig mig pengar då han har fått förskottsbetalning av mig på vissa arbeten + annat.

Nu har jag ett annat problem. Efter jag anlitade en ny firma, fick vi reda på att golvet har installerats fel (vi har gjort ett mekaniskt golv system då vårt hus är ett riskkonstruktion). Fläkten kunde inte dra in luft i ena ventilen + att golvet sviktande som fan i ena hörnet. Vi öppnade golvet och såg att systemet han installerade var inte fackmässigt utfört. Vissa av isoleringen hade till och med kontakt med betong plattan. Utöver detta har snickaren heller inte köpt rätt material fastän jag har begärt att det ska vara subfloor. Står enligt avtal och fakturan. Han har köpt avloppsrör och kopplat det istället. Det ska vara antistatiska rör men det är det inte. Han har även köpt fel fläkt och monterat rören fel.

Har gjort en statusbesiktning och inväntar protokoll men utöver detta är jag helt målös och förstörd. Han hade installerat all parkett på golvet och vi hade redan monterat upp köket. Jag fick ta bort all parkett (många av plankorna var SPIKADE i spånskivOch vissa var limmade så dom blev helt förstörda), kök och lägga undan allt. Det har varit en mardröm. Utöver detta har jag fått betala ur min egen ficka rill en annan firma för att fixa hans problem och det är inte färdigt ännu.

Suck 😞
Bunnies Bunnies skrev:
För flera veckor sen, hävdade jag mitt kontrakt då det var nästan 3 månaders dröjsmål, att snickaren var oerhört oproffesionel mot mig och att han gav mig nya deadlines men följde dom ej. Han dök heller aldrig upp och jobbade max 2-3 timmar om dagen här och där. Han utförde inte allt i tid heller. Han är även skyldig mig pengar då han har fått förskottsbetalning av mig på vissa arbeten + annat.

Nu har jag ett annat problem. Efter jag anlitade en ny firma, fick vi reda på att golvet har installerats fel (vi har gjort ett mekaniskt golv system då vårt hus är ett riskkonstruktion). Fläkten kunde inte dra in luft i ena ventilen + att golvet sviktande som fan i ena hörnet. Vi öppnade golvet och såg att systemet han installerade var inte fackmässigt utfört. Vissa av isoleringen hade till och med kontakt med betong plattan. Utöver detta har snickaren heller inte köpt rätt material fastän jag har begärt att det ska vara subfloor. Står enligt avtal och fakturan. Han har köpt avloppsrör och kopplat det istället. Det ska vara antistatiska rör men det är det inte. Han har även köpt fel fläkt och monterat rören fel.

Har gjort en statusbesiktning och inväntar protokoll men utöver detta är jag helt målös och förstörd. Han hade installerat all parkett på golvet och vi hade redan monterat upp köket. Jag fick ta bort all parkett (många av plankorna var SPIKADE i spånskivorna??? Och vissa var limmade så dom blev helt förstörda), kök och lägga undan allt. Det har varit en mardröm. Utöver detta har jag fått betala ur min egen ficka rill en annan firma för att fixa hans problem och det är inte färdigt ännu.

Suck 😞
Han verkar både vara en dålig hantverkare och ha svårt att förstå instruktioner och materialbeskrivningar. Vilken nationalitet?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter tyvärr som det är snårigt, vilket ju komplicerar ett ev rättsärende.
Muntliga avtal tex gäller ju; Men det är mycket svårare att bevisa vad som sades.

Andra produkter kan vara ok om dom är "likvärdiga" - vilket dom iofs inte verkar vara hos er. Projektering är ett rätt brett begrepp: Vad är det som inte funnits ? I princip kan han hävda att det gjorts om han själv planerade tex inköp osv..

När det gäller ROT är det ju egentligen ni som har fått ROT, inte hantverkaren. Dvs ni har fått ett avdrag på priset direkt istället för att behöva ta in det separat från skatteverket.
ROT fusk kan det ju bli om han gjort avdrag för jobb som aldrig gjorts - dock är det inte så solkkalrt på "dåliga jobb". Dvs lägger han golv och fakturerar X minus ROt för det - och ett golv har lagts - så är det troligen inte fusk, även om det är undermåligt gjort. Men om han även fakturerar säg: Ombyggnation av innertak, fast taket aldrig rördes - då är det en annan sak.

Låter definitit som ni skall rådfråga en advokat - kom bara ihåg att det finns en risk att ni får stå för dennes kostnader i slutändan. Även om advokaten "tror på en fördelaktiv utgång"...
Dom andra produkterna var fel så det är inte liknade det jag skulle ha. Sen har jag både det skriftligt och muntligt att det ska vara Subfloor material ink fläkt. Han har använt avloppsrör istället för subfloor rör. Subfloor rören är antistatiska, det är inte avloppsrören. Fläkten han köpte var en inomhusfläkt..Jag ska ha den utomhus. Isoleringen är inte godkänt för Subfloor, det ska vara deras egna då dom är fasta och inte mjuka. Det enda som var rätt var reglerna och spånskivorna men ändå lade han många av reglarna direkt på betongplattan 🫠 jag hade gjort jobbet så mycket bättre om jag hade gjort det själv och snabbare. Hade flyttat hem i tid.

Projektering är tanken att någon som jobbar med ventiler ska göra en ritning hur golvet ska installeras. Tex, vart hålen ska borras i rören, vart golvdonen ska vara och vart fläkten ska sitta osv. Inget sånt finns. Han har frågat en bekant efter lite tips, det är ingen fullständig projekteringen. Hade aldrig accepterat det om jag visste det i förväg.

Han har fått ROT av arbete som inte har utförts så det är fusk. Ringde faktiskt dom idag och dom bad mig skicka underlag. Dom sa att han inte får ta emot pengar om arbetet inte har utförts. Får endast dra ROT efter allt är klart.

Ja det är ju risken med att anlita advokat. Att vi måste stå för vår del. Blir det så när bolaget går i konkurs?

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Bunnies Bunnies skrev:
Wow grattis! Är glad för din skull. Hur lång tid tog allt i domstol? 1-2 år? Hade bolaget mycket pengar? Knäppt att han ens hade mage att gå till domstol. Väldigt sällan att en snickare tar det vidare.

Ja men det är som du säger, man är så godtrogen och får en bra magkänsla sen går allt åt skogen och det är försent 😞
Det tog allt som allt ca 2 år. Vi hade en jättebra, sansad, kunnig advokat och motparten hade ett ombud som försökte sig på riktigt fulspel men rätten verkar ha genomskådat deras spel eftersom det aldrig var någon tvekan om att hantverkaren hade brutit mot många lagar i konsumenttjänstlagen och vårt avtal på många punkter. Det innebar extra kostnader för oss eftersom vi var tvungna att anlita en annan hantverkare för att avsluta jobbet men det var en riktig snickare som jobbade både snabbare och skickligare än den andre så där hade vi tur. Han gjorde det han skulle och det kostade det vi hade kommit överens om. Jo, det finns sådana också. Han var t.o.m. så snabb och effektiv att han gjorde lite annat snickeriarbete utan att ta extra betalt för det! 👍

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Mikkael skrev:
Alltid tråkigt när det händer. Jag anser att om man ska göra större renoveringar eller till och med bygga ett helt hus så måste man vara med hela tiden och vara en erfaren byggnadsingenjör. Då kanske man kan rätta till runt 80% av felen innan de händer. 20% utgörs av fel som uppstår när man som byggingenjör inte har varit med om just de felen förut eller att man inte hade tid att vara med på bygget just den dagen. Det finns faktiskt nybyggda hus som är så jämrans felaktigt byggda att det blir billigare att riva och bygga nytt igen än att försöka sanera den långa raddan av byggfel. Sedan är trenden förstås att dåliga byggfirmor går snabbt i kk och man får stå för felen själv.
Det känns som att man gamblar varje gång man anlitar en hantverkare. Förstår inte varför det ska vara så svårt.

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Fel material är såklart ett fel ,men inte nödvändigtvis ett solklart legitimt skäl till hävning..

Bedrägeri är ett starkt ord ,att det blivit misstag som lett till annat material än det på offerten beror ju på vad det står man tagit betalt för på fakturan om det uppnår Bedrägeri status eller bara blivit fel... Kanske av legitima orsaker..

Men det är mycket viktigt att inse att hävning inte är upp till kunds vilja utan det är viktigt att det görs med rätt grunder om man inte vill riskera att bli skadeståndsskyldig emot hantverkaren..

Jag känner också med ts tro inget annat men emotionella orsaker är oftast inte tillräckligt grund för hävning .. så viktigt att dokumentera fakta som orsak till hävning..

Det normala är ju att den som gjort felet får rätts till problemen. Vill man görs annorlunda är det viktigt med ordentligt med korrekta orsaker till hävning
Det stod att uppdraget skulle ta upp till 7 veckor på avtalet. Vilket var den 8 december. Enligt konsumentverket så sa dom att jag hade rätten på min sida att häva. Utöver det så har han givit massa nya deadlines som han inte har följt vilket är en till anledning via konsumentverket, samt att han inte är en seriös hantverkare som ej dyker upp, ignorerar oss när vi ringer och medger att han ignorerar också. The list goes on.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ja det är ju dels problemet att bevisa vem som har rätt och vad som skett och i vilken ordning..

För dagbok om bygget .. och försök få med allt.. sen när ni sitter i rätten och ska minnas om det var x före y före nåt annat eller tvärt om blir skitsvårt och det är lätt att man blir boven om man vänder nåt fel som den andra lyckas bevisa att det var fel ordning..

Risken är ju alltid stor att om det är aktiebolag att det läggs i konkurs innan ni hinner vinna och få betalt så så även om man kanske har helt rätt så är det inte säkert att det finns några pengar kvar att plocka..
Och har man aktiebolag är man ju inte personligt skyldig emot kunder så det är bara att rycka på axlarna , vilket folk i dessa branscher vet tyvärr..

Sen är det ju det här med hävning det måste göras på juridiskt korrekta grunder inte att man ogillar nån eller den beter sig som en idiot osv det är stor risk när såna skäl och argument ges att man inte har gjort det korrekt enligt alla regler och plötsligt kan man stå där och ha gjort en hävning som är icke korrekt, ta hjälp och säkerställ att ni kan bevisa att hävningen har skett korrekt. så inte ni plötsligt står där och är ersättningsskyldiga till klåpar hantverkaren.. Att hantverkaren är otrevlig och inte lyssnar på kvinnor och liknande argument är svåra att få rätt med som argument för hävning..
Hantverkaren är super oorganiserad. Kan ge ett roligt exempel. Han har missat mail konversationer där han har medgett att han inte ska ta extra betalt över en grej men 4 månader senare säger han att han ska ta betalt för det. Vi har en dagbok med bilder och konversationener. Vi har så mycket bevis mot det han säger.

Som jag skrev i en annan post innan så står det på avtalet att det ska ta 7 veckor att bli klart, den 8de december. Innan jag anlitade honom så sa jag till honom att jag måste flytta hem innan jul och han sa att det kommer han lösa. Plot twist, det är snart april och vi bor fortfarande inte hemma.
Vi har ju fått merkostnader på grund av detta. Det handlar inte om att han är otrevlig, det är massa annat som har kommit före den delen. Man skäller heller inte ut klienter på det sättet han har gjort mot oss. Det förtjänar vi inte, speciellt när han har fått betalt.

• Gilla
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
P
Bunnies Bunnies skrev:
Hantverkaren är super oorganiserad. Kan ge ett roligt exempel. Han har missat mail konversationer där han har medgett att han inte ska ta extra betalt över en grej men 4 månader senare säger han att han ska ta betalt för det. Vi har en dagbok med bilder och konversationener. Vi har så mycket bevis mot det han säger.

Som jag skrev i en annan post innan så står det på avtalet att det ska ta 7 veckor att bli klart, den 8de december. Innan jag anlitade honom så sa jag till honom att jag måste flytta hem innan jul och han sa att det kommer han lösa. Plot twist, det är snart april och vi bor fortfarande inte hemma.
Vi har ju fått merkostnader på grund av detta. Det handlar inte om att han är otrevlig, det är massa annat som har kommit före den delen. Man skäller heller inte ut klienter på det sättet han har gjort mot oss. Det förtjänar vi inte, speciellt när han har fått betalt.
jo men bra att ni varit i kontakt med kunsumentverket , Ibland har man lite bråttom att bryta och avsluta avtal som kund och det är som sagt viktigt att man har koll på reglerna så man inte blir skadeståndsskyldig åt andra hållet.. Många blir osams med sin hantverkare och tror att man då kan häva för att han varit "ful i mun i vårat hem mot min sambo" typ vilket inte kommer hålla om det dras vidare utan man måste se till att ha legitima skäl dom går att bevisa och håller i en rättsal om det skulle sluta så illa. men då har ni pratat med rådgivning där och har forhoppningsvis ordentligt med bevis så det inte slår tillbaka på er med nån hävning som gjorts felaktigt..

Bra med dagbok för det är omöjligt att minnas alla turer när man står i rättsal om 18 månader och ska redogöra för det hela.

Man vill inte dra till rätten och förlora för man verkar förvirrad för man snurrar ihop allt till en enda röra och det blir jobbigt när det blir utfrågning och man till sist inte vet ut eller in när dom där jurister och advokater börjar snurra på allt och försöker få en att se ut som boven i rummet..

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Bunnies Bunnies skrev:

Då har ni rejält på fötterna när det gäller bevis! Domstolen ser till fakta och tydlig dokumentation. Anlita en bra advokat som är extra insatt i konsumenttjänstärenden! En seriös advokat ger en objektiv bild av situationen och hur ni ska gå till väga. Det gjorde vi och han informerade även vårt försäkringsbolag för att säkerställa att de skulle backa upp oss vid eventuella kostnader. Vi hade redan innan kontaktat vårt försäkringsbolag och beskrivit situationen och då fått klartecken från dem och nu ordnade advokaten med ett dokument för att bekräfta det.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Fel material är såklart ett fel ,men inte nödvändigtvis ett solklart legitimt skäl till hävning..

Bedrägeri är ett starkt ord ,att det blivit misstag som lett till annat material än det på offerten beror ju på vad det står man tagit betalt för på fakturan om det uppnår Bedrägeri status eller bara blivit fel... Kanske av legitima orsaker..

Men det är mycket viktigt att inse att hävning inte är upp till kunds vilja utan det är viktigt att det görs med rätt grunder om man inte vill riskera att bli skadeståndsskyldig emot hantverkaren..

Jag känner också med ts tro inget annat men emotionella orsaker är oftast inte tillräckligt grund för hävning .. så viktigt att dokumentera fakta som orsak till hävning..

Det normala är ju att den som gjort felet får rätts till problemen. Vill man görs annorlunda är det viktigt med ordentligt med korrekta orsaker till hävning
Fel matrial är skäl nog när subfloor har ett speciellt system och isoleringen är självbärande för att ventilationen ska fungera.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Fel matrial är skäl nog när subfloor har ett speciellt system och isoleringen är självbärande för att ventilationen ska fungera.
Det är ett fel som ska reklameras så att hantverkaren kan avhjälpa felet. Att häva utan att ge möjlighet till avhjälpande är ofta avtalsbrott.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Fel matrial är skäl nog när subfloor har ett speciellt system och isoleringen är självbärande för att ventilationen ska
C cotillion skrev:
Det är ett fel som ska reklameras så att hantverkaren kan avhjälpa felet. Att häva utan att ge möjlighet till avhjälpande är ofta avtalsbrott.
Dagen vi hade statusbesiktning så sa han till besiktningsmannen på plats att han inte vill återgärda problemen (då visste vi inte att det var mer fel än vad det är nu) och då begärde besiktningsmannen att han måste betala oss tillbaka dom motsvarande timmarna. Så snickaren har själv lagt sig i den situationen.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Det tog allt som allt ca 2 år. Vi hade en jättebra, sansad, kunnig advokat och motparten hade ett ombud som försökte sig på riktigt fulspel men rätten verkar ha genomskådat deras spel eftersom det aldrig var någon tvekan om att hantverkaren hade brutit mot många lagar i konsumenttjänstlagen och vårt avtal på många punkter. Det innebar extra kostnader för oss eftersom vi var tvungna att anlita en annan hantverkare för att avsluta jobbet men det var en riktig snickare som jobbade både snabbare och skickligare än den andre så där hade vi tur. Han gjorde det han skulle och det kostade det vi hade kommit överens om. Jo, det finns sådana också. Han var t.o.m. så snabb och effektiv att han gjorde lite annat snickeriarbete utan att ta extra betalt för det! 👍
Vad glad jag blir för er skull. Måste ha varit en mardröm, sitter själv där så förstår hur det känns. Som nuvarande snickaren som jobbar hos oss är så snabba! Sån stor skillnad mellan dom.

Hur var bolagets ekonomi? Varför tog ni beslutet att ta det vidare?

• Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Om en hantverkare hävdar senare att han inte fick någon möjlighet att rätta till felaktigheter. Så kan man (försöka) hävda att den totala felbilden, både i praktiskt utförande och ovilja att hålla tider visar att hantverkaren saknar förmåga att åtgärda felen. Hantverkare får därmed istället betala ersättning för felen.

Man kan då få vara beredd på att hantverkaren kontrar med att han "erkänner" sin oförmåga, men att han skulle ha tagit in en kompetent unerentreprenör för att åtgärda det han själv saknar kompoetens för.

Men den stora risken om man tar på sig juridiska kostnader för att få ersättning från hantverkaren, är att även om man vinner målet så betalar hantverkaren helt enkelt inte. Och till slut sätter hantverkaren sin firma i konkurs, och fortsätter under samma namn men med nytt org. nummer dagen efter som om inget hänt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bunnies Bunnies skrev:
Vad glad jag blir för er skull. Måste ha varit en mardröm, sitter själv där så förstår hur det känns. Som nuvarande snickaren som jobbar hos oss är så snabba! Sån stor skillnad mellan dom.

Hur var bolagets ekonomi? Varför tog ni beslutet att ta det vidare?
Motparten som hade stämt oss för vårt bestridande av en faktura hade inga solklara bevis, bara lösa påståenden om muntliga överenskommelser och tveksamma bilder medan vi hade allt tydligt dokumenterat. Det som var avgörande var en konversation som föregick upprättandet av vårt skriftliga avtal. Där framgår förutsättningarna och villkoren så tydligt och det var hantverkarens egna ord som blev det som avgjorde. Vi ville undvika en rättegång och domstolen inbjöd till ett förlikningsmöte som vi tackade ja till och även var beredda till vissa eftergifter men det var inte motparten så tyvärr blev det rättegång i alla fall, något som motparten förlorade på så inte mycket innanför pannbenet där och advokaten ville ju få in stålar och det får han ju vare sig han vinner eller förlorar målet. En schysst advokat hade avrått sin klient och det gjorde han kanske också men hantverkaren överskattade sin bevisning och var beredd att köra ända in i kaklet. Det märktes från början. Ett tecken på svaghet att ge med sig eller kompromissa. Det har ändå varit två jobbiga år med ovissheten men vi fick hela tiden uppmuntrande ord från vår advokat att vi inte behövde oroa oss.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.