26 795 läst ·
84 svar
27k läst
84 svar
Snickare ej utfört fackmässigt uppdrag
Sida 1 av 6
För flera veckor sen, hävdade jag mitt kontrakt då det var nästan 3 månaders dröjsmål, att snickaren var oerhört oproffesionel mot mig och att han gav mig nya deadlines men följde dom ej. Han dök heller aldrig upp och jobbade max 2-3 timmar om dagen här och där. Han utförde inte allt i tid heller. Han är även skyldig mig pengar då han har fått förskottsbetalning av mig på vissa arbeten + annat.
Nu har jag ett annat problem. Efter jag anlitade en ny firma, fick vi reda på att golvet har installerats fel (vi har gjort ett mekaniskt golv system då vårt hus är ett riskkonstruktion). Fläkten kunde inte dra in luft i ena ventilen + att golvet sviktande som fan i ena hörnet. Vi öppnade golvet och såg att systemet han installerade var inte fackmässigt utfört. Vissa av isoleringen hade till och med kontakt med betong plattan. Utöver detta har snickaren heller inte köpt rätt material fastän jag har begärt att det ska vara subfloor. Står enligt avtal och fakturan. Han har köpt avloppsrör och kopplat det istället. Det ska vara antistatiska rör men det är det inte. Han har även köpt fel fläkt och monterat rören fel.
Har gjort en statusbesiktning och inväntar protokoll men utöver detta är jag helt målös och förstörd. Han hade installerat all parkett på golvet och vi hade redan monterat upp köket. Jag fick ta bort all parkett (många av plankorna var SPIKADE i spånskivorna??? Och vissa var limmade så dom blev helt förstörda), kök och lägga undan allt. Det har varit en mardröm. Utöver detta har jag fått betala ur min egen ficka rill en annan firma för att fixa hans problem och det är inte färdigt ännu.
Suck 😞
Nu har jag ett annat problem. Efter jag anlitade en ny firma, fick vi reda på att golvet har installerats fel (vi har gjort ett mekaniskt golv system då vårt hus är ett riskkonstruktion). Fläkten kunde inte dra in luft i ena ventilen + att golvet sviktande som fan i ena hörnet. Vi öppnade golvet och såg att systemet han installerade var inte fackmässigt utfört. Vissa av isoleringen hade till och med kontakt med betong plattan. Utöver detta har snickaren heller inte köpt rätt material fastän jag har begärt att det ska vara subfloor. Står enligt avtal och fakturan. Han har köpt avloppsrör och kopplat det istället. Det ska vara antistatiska rör men det är det inte. Han har även köpt fel fläkt och monterat rören fel.
Har gjort en statusbesiktning och inväntar protokoll men utöver detta är jag helt målös och förstörd. Han hade installerat all parkett på golvet och vi hade redan monterat upp köket. Jag fick ta bort all parkett (många av plankorna var SPIKADE i spånskivorna??? Och vissa var limmade så dom blev helt förstörda), kök och lägga undan allt. Det har varit en mardröm. Utöver detta har jag fått betala ur min egen ficka rill en annan firma för att fixa hans problem och det är inte färdigt ännu.
Suck 😞
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Det finns två sätt att säkerställa att man inte betalar för undermåligt arbete: att inte betala fullt för något innan det är inspekterat och klart eller att stämma någon på skadestånd.
Det första är bättre då man tvingar över ansvaret för stämningen på motparten (om denne vill ha pengarna). Men det valet är för sent nu.
Så då återstår att se vad det finns att bråka om. Vi börjar med att anta att TS hävning sv avtalet pga. dröjsmålet är rimligt och korrekt utförd enligt 29 § konsumenttjänstlagen.
Då ska TS först reklamera (17 §). Jag hoppas att det är gjort och att felen dokumenterats. Annars är det hög tid att göra båda de sakerna.
Sen ska avhjälpande kunna ske (20 §) om det inte finns särskilda skäl emot (som antagen inkompetens). Först därefter kan man ta in en annan hantverkare och ta pengar från ersättningen till den förste för att betala den andre (21 och 22 §§).
Problem finns sen ofta förstås med prisavdrag i efterhand. Entreprenören kan förstås göra rätt för sig och betala tillbaka, men mer troligt är väl att man måste stämma denne.
Men börja med att reda ut saker enligt konsumenttjänstlagen. Den är föredömligt lättläst, plus att det finns kommunala konsumentvägledare att ta till hjälp.
Något av det första jag skulle göra är dock att undersöka företagets ekonomi. Sannolikheten att få ut några pengar ur ett veritabelt konkursbo är små oavsett hur rätt man har. Så i vissa fall är det verkligen bättre att bara släppa allt, ta smällen och lära för framtiden.
Det första är bättre då man tvingar över ansvaret för stämningen på motparten (om denne vill ha pengarna). Men det valet är för sent nu.
Så då återstår att se vad det finns att bråka om. Vi börjar med att anta att TS hävning sv avtalet pga. dröjsmålet är rimligt och korrekt utförd enligt 29 § konsumenttjänstlagen.
Då ska TS först reklamera (17 §). Jag hoppas att det är gjort och att felen dokumenterats. Annars är det hög tid att göra båda de sakerna.
Sen ska avhjälpande kunna ske (20 §) om det inte finns särskilda skäl emot (som antagen inkompetens). Först därefter kan man ta in en annan hantverkare och ta pengar från ersättningen till den förste för att betala den andre (21 och 22 §§).
Problem finns sen ofta förstås med prisavdrag i efterhand. Entreprenören kan förstås göra rätt för sig och betala tillbaka, men mer troligt är väl att man måste stämma denne.
Men börja med att reda ut saker enligt konsumenttjänstlagen. Den är föredömligt lättläst, plus att det finns kommunala konsumentvägledare att ta till hjälp.
Något av det första jag skulle göra är dock att undersöka företagets ekonomi. Sannolikheten att få ut några pengar ur ett veritabelt konkursbo är små oavsett hur rätt man har. Så i vissa fall är det verkligen bättre att bara släppa allt, ta smällen och lära för framtiden.
Allt Nötegårdsgubben skriver är korrekt men jag vill bara trycka lite extra på att hävning av ett avtal är absolut sista utvägen, det kan vara värt att prata med en jurist innan man häver ett avtal om det handlar om stora pengar.
Det här felet gör privatpersoner om och om igen. Om TS t.ex. hävt avtalet på ett felaktigt sätt kan TS åka på skadestånd till den uppenbart inkompetenta snickaren, det är en jäkligt tråkig utgång av ett misslyckat bygge.
Det här felet gör privatpersoner om och om igen. Om TS t.ex. hävt avtalet på ett felaktigt sätt kan TS åka på skadestånd till den uppenbart inkompetenta snickaren, det är en jäkligt tråkig utgång av ett misslyckat bygge.
Redigerat:
Tack! Är glad att vara här ✨️💫 kanske det men jag blev inte så glad att läsa det så. Förstår att jag har blivit lurad men det är inget jag vill bli påmind om utan är här för råd osv. Det har varit ett rent helvete. Vi skulle flytta in början av december.Intet skrev:
Jag brukar aldrig betala i förskott. Det var på grund av 50% rot jag gjorde det denna gång. Det var mitt största misstag 😔 han jobbade i en helt okej tempo sen kom december och började inte dyka upp då han sa att han skulle börja med ett annat projekt då han räknade med att han skulle bli klar med mitt i december. Men sen lovade han bli klar 2 veckor in i januari men det gick åt skogen det med.
Hävningen skedde på grund av dröjsmål. Vi skulle flytta in början av december. Han slutade dyka upp och kom några timmar hit och dit. Utöver det, kunde jag inte prata med honom, min man fick ta över. Det kändes som att han inte kunde ta mig seriöst vilket inte var så kul. Han lyssnade aldrig på mig. Kommunikationen med honom allmänt var dålig. Både jag och min man fick jaga honom varje dag och kolla vad han sysslade med. Vi fick heller inte ge feedback, han tog illa upp. Han var jätte oproffesionel, vi fick gå på äggskal runt om kring honom. Sista droppen var när han skällde ut mig och gjorde personangrepp med att säga att jag hittar på saker och ljuger. Jag orkade inte mer mentalt av att ha honom i våra liv. Jag pratade med konsumentverket flera gånger innan jag gjorde beslutet, även advokat.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns två sätt att säkerställa att man inte betalar för undermåligt arbete: att inte betala fullt för något innan det är inspekterat och klart eller att stämma någon på skadestånd.
Har nämnt om konsumenttjänstlagen till honom och han säger att jag har fel 🤦🏻♀️ han kan ingenting om juridik. Min kommun har inte någon konsumentvägledare tråkigt nog. Hans bolag ser inte så ljust ut tbh. Har fortfarande inte fått ett protokoll och snickaren har noll koll att han har utfört arbetet fel. Jag kommer skriva det om några dagar till honom. Behöver utlåtande av andra snickaren/bolag som jobbar med golv.
När besiktningsmannen var här med snickaren så visste inte vi att det mekaniska golvet var installerat fel. Vi fick reda på det för några dagar sen när en annan firma kom och testade fläkten. Dom rev en del av golvet och såg att det var fel i golvet. Men besiktningsmannen nämnde om att parkettenen inte var installerat bra, golvet sviktar och att det börs fixas. Snickaren sa att han inte kommer göra det. Då sa besiktningsmannen att då får du ersätta dom. Och då sa han att besiktningsmannen får räkna timmarna. Men ett annat problem vi har med snickaren är att han hävdar att vi är skyldig honom x antal timmar extra utöver offert, vilket inte stämmer. Vi har inte haft en diskussion om att vi ska betala extra arbete och han har inte nämnt det i god förväg vilket han måste göra enligt konsumenttjänstlagen. Han säger inte heller vad det är som är extra. Så nu tror han att vi är skyldig honom pengar.
Allt är en röra.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Enligt konsumentverket så har jag rätt till hävning. Jag har stått ut sen i början av januari. Har haft väldigt mycket tålamod. Vi har inte bott i vårt hem sen i oktober. Det är helt oacceptabelt att bete sig så som han har gjort. Lovat massa nya deadlines men följer inte upp. Han kommer inte 4 dagar i streck sen så kommer han en dag och jobbar 3 timmar och försvinner. Han leker med våra liv. Vi ville bara flytta hem och fortsätta med det vardagliga. Sen så har han mage att klaga till oss att han vill ha sitt liv tillbaka 🤦🏻♀️ att han är trött att inte ha en fritid och göra annat..Jag var helt mållös när han skrev så till oss. Det jag har berättat ovan är bara the tip of the iceberg. Jag försöker förklara så ni förstår situationen lite mer.C cotillion skrev:Allt Nötegårdsgubben skriver är korrekt men jag vill bara trycka lite extra på att hävning av ett avtal är absolut sista utvägen, det kan vara värt att prata med en jurist innan man häver ett avtal om det handlar om stora pengar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 513 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 513 inlägg
Vart hitta du ens på firman? :OBunnies skrev:
Enligt konsumentverket så har jag rätt till hävning. Jag har stått ut sen i början av januari. Har haft väldigt mycket tålamod. Vi har inte bott i vårt hem sen i oktober. Det är helt oacceptabelt att bete sig så som han har gjort. Lovat massa nya deadlines men följer inte upp. Han kommer inte 4 dagar i streck sen så kommer han en dag och jobbar 3 timmar och försvinner. Han leker med våra liv. Vi ville bara flytta hem och fortsätta med det vardagliga. Sen så har han mage att klaga till oss att han vill ha sitt liv tillbaka 🤦🏻♀️ att han är trött att inte ha en fritid och göra annat..Jag var helt mållös när han skrev så till oss. Det jag har berättat ovan är bara the tip of the iceberg. Jag försöker förklara så ni förstår situationen lite mer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Låter som ett jobbigt läge.Bunnies skrev:
För flera veckor sen, hävdade jag mitt kontrakt då det var nästan 3 månaders dröjsmål, att snickaren var oerhört oproffesionel mot mig och att han gav mig nya deadlines men följde dom ej. Han dök heller aldrig upp och jobbade max 2-3 timmar om dagen här och där. Han utförde inte allt i tid heller. Han är även skyldig mig pengar då han har fått förskottsbetalning av mig på vissa arbeten + annat.
Suck 😞
Enda sättet för dig att få tillbaka pengarna är ju att kräva dom av honom, och om han vägrar så måste du gå till rätten.
Huruvida du faktiskt får pengar sen är tyvärr inte säkert, även om du har rätt att han är inkompetent. Ofts slutar småmål med en förlikning, och vardera part får stå för resp kostnader för tex advokat osv.
Det Ro-te skriver, om än lite skarpt, är nog att du noga skall fundera på hur mycket mer energi, tid och pengar du är beredd på att lägga ned på detta, och då vara medveten om att du kanske inte får tillbaka så mycket, eller ens något i slutändan (även om du har rätt, och även om det inte blir förlikning och även om du senare vinner i rätten så kanske hans företag sätts i konkurs, så det är ändå inte säkert du får ut ngt...).
Handlar det om tusenlappar eller ens tiotusenlappar så kan det vara mer tidseffektivt, och bättre för din mentala hälsa, att svälja det som läropengar betala aldrig i förskott!), gå vidare, men någon som kan sitt jobb, och fokusera på ett fint jobb i slutändan istället. Handlar det om sexsiffriga belopp så kan det kanske vara värt att gå vidare.
om du går vidare rättsligt så kom ihåg att ni kan ha gjort ett skattebrott när ni gjorde rotavdrag för arbete som inte är utfört.Bunnies skrev:
Tack! Är glad att vara här ✨️💫 kanske det men jag blev inte så glad att läsa det så. Förstår att jag har blivit lurad men det är inget jag vill bli påmind om utan är här för råd osv. Det har varit ett rent helvete. Vi skulle flytta in början av december.
Jag brukar aldrig betala i förskott. Det var på grund av 50% rot jag gjorde det denna gång. Det var mitt största misstag 😔 han jobbade i en helt okej tempo sen kom december och började inte dyka upp då han sa att han skulle börja med ett annat projekt då han räknade med att han skulle bli klar med mitt i december. Men sen lovade han bli klar 2 veckor in i januari men det gick åt skogen det med.
Alternativt så hotar du hantverkaren med det. och kräver pengar tillbaka. för har han gjort det engång så kan han ha gjort det fler.
Jag skrev på en fb sida där massa hantverkare och privatpersoner skriver. Frågade en fråga angående en offert via en annan firma. Så skrev han privat till mig och sa att han är duktigt och kan hjälpa med mitt projekt och bla bla bla och blev lurad där. Jag hade ändå pratat med typ 10 hantverkare innan jag valde honom men ändå blev det fel 🤦🏻♀️ jag är en idiot. Det är ju inte mitt fel men ändå skyller jag på mig själv.S SueCia skrev:
Oj tack! Jag ska komma upp det där. Jag tänkte på det häromdagen. Han har ju fått full rot av oss. Den har han ju inte rätt till då han inte har gjort klart och gjort massa fel. Men tänker att det som är fel gjort har väl inget med rot att göra?Jimmie.L skrev:
En duktig hantverkare behöver inte vara på fb och ragga kunder, han har kunder ändå...Bunnies skrev:
Jag skrev på en fb sida där massa hantverkare och privatpersoner skriver. Frågade en fråga angående en offert via en annan firma. Så skrev han privat till mig och sa att han är duktigt och kan hjälpa med mitt projekt och bla bla bla och blev lurad där. Jag hade ändå pratat med typ 10 hantverkare innan jag valde honom men ändå blev det fel 🤦🏻♀️ jag är en idiot. Det är ju inte mitt fel men ändå skyller jag på mig själv.
Vi funderar på att skicka ett kravbrev via en advokat. Om det går dåligt så får vi ta vidare det till rätten. Det handlar tyvärr om 6 siffriga belopp. Han har gjort så mycket fel att vi måste göra om en stor del av golvet nu och utöver det har han fått mycket rot av det med, vilken han inte får utnyttja då han inte har utfört arbetet till 100%. Jag fattar inte varför han inte testade systemet INNAN han lägger parketten. Vi fick ta bort all parkett och våra stommar 🤦🏻♀️klaskarlsson skrev:
Låter som ett jobbigt läge.
Enda sättet för dig att få tillbaka pengarna är ju att kräva dom av honom, och om han vägrar så måste du gå till rätten.
Huruvida du faktiskt får pengar sen är tyvärr inte säkert, även om du har rätt att han är inkompetent. Ofts slutar småmål med en förlikning, och vardera part får stå för resp kostnader för tex advokat osv.
Det Ro-te skriver, om än lite skarpt, är nog att du noga skall fundera på hur mycket mer energi, tid och pengar du är beredd på att lägga ned på detta, och då vara medveten om att du kanske inte får tillbaka så mycket, eller ens något i slutändan (även om du har rätt, och även om det inte blir förlikning och även om du senare vinner i rätten så kanske hans företag sätts i konkurs, så det är ändå inte säkert du får ut ngt...).
Handlar det om tusenlappar eller ens tiotusenlappar så kan det vara mer tidseffektivt, och bättre för din mentala hälsa, att svälja det som läropengar betala aldrig i förskott!), gå vidare, men någon som kan sitt jobb, och fokusera på ett fint jobb i slutändan istället. Handlar det om sexsiffriga belopp så kan det kanske vara värt att gå vidare.
Utöver det har han rivit i asbest (vi skulle sannera några dagar efter) det kostade mig mer tusenlappar då firman kom tidigare och slussade köket. Han har även fått betalt för en produkt där momsen skulle bort. Han är även skyldig att betala oss pengar då vänner skulle komma på besök utomlands hem till oss i januari men han lovade betala halva bostaden i airbnb. Han skulle dra av det av sista offerten.
Hur fungerar det om det står på offerten och faktura att en produkt jag ska ha är ett specifikt märke och så får jag något annat? Han har köpt en annan isolering som inte är till mekaniska fläksystemet, fel rör och fläkt är en helt annan tillverkare. Är det ett brott? Han har fakturerat mig för andra produker än vad som står i offerten. Allt ska vara via Subfloor, det är det vi har haft diskussion om i första början, samma sak med projekteringen, vilket heller inte finns. Kan detta polisanmälas?
Den mentala hälsan har tyvärr påverkats jättemycket. Trodde aldrig att något sånt här skulle hända mig. Det roliga är att han är den som tror att vi är dumma i huvudet och har fel. Han har noll koll på läget.