28 207 läst ·
77 svar
28k läst
77 svar
Snett och vint innertak: acceptera eller bråka?
Kommunikation är viktigt för att båda parter ska bli nöjda. Man ska inte förutsätta att hantverkare ska göra mer än vad denne har räknat på att göra. I TS fall vet vi inte hur förutsättningarna har varit. Det är stor skillnad i tidsåtgång att skruva skivmaterial mot befintliga reglar eller sala på distanser på diverse ställen för att rikta upp.
Kan bara nämna att när min hantverkare skulle göra mitt badrum krävdes 17 säckar putsbruk för att räta upp en enda sned vägg i mitt gamla sneda hus. Men det löste sig med kommunikation, hantverkaren frågade om detta skulle göras och gav ett prisförslag.
Ett annat exempel i mitt hus, jag rev ner tretex innertak och ersatte med gips. En hantverkare skulle troligtvis räknat på x antal timmar att riva ner, x antal timmar att skruva gips. Skulle jag i efterhand då kunna säga att det diffar 20 mm mellan golv och tak på högsta/lägsta stället? Gör om gör rätt! Det var ju snett från början och att kräva att det ska bli perfekt skulle kräva kanske 5 ggr så lång tid att montera det nya taket och offerten hade varit annorlunda.
Men åter igen, en bra hantverkare hade påtalat detta innan arbetet påbörjats och gett mig ett val: snett x kr, rakt 5x kr.
Kan bara nämna att när min hantverkare skulle göra mitt badrum krävdes 17 säckar putsbruk för att räta upp en enda sned vägg i mitt gamla sneda hus. Men det löste sig med kommunikation, hantverkaren frågade om detta skulle göras och gav ett prisförslag.
Ett annat exempel i mitt hus, jag rev ner tretex innertak och ersatte med gips. En hantverkare skulle troligtvis räknat på x antal timmar att riva ner, x antal timmar att skruva gips. Skulle jag i efterhand då kunna säga att det diffar 20 mm mellan golv och tak på högsta/lägsta stället? Gör om gör rätt! Det var ju snett från början och att kräva att det ska bli perfekt skulle kräva kanske 5 ggr så lång tid att montera det nya taket och offerten hade varit annorlunda.
Men åter igen, en bra hantverkare hade påtalat detta innan arbetet påbörjats och gett mig ett val: snett x kr, rakt 5x kr.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Och det är ju precis det många hantverkare är dåliga på, att fråga om man vill ha de riktigt bra men för dyrare pris när det visar sig att något är krångligare än väntat. Så bra av dina hantverkare!fn76 skrev:Kommunikation är viktigt för att båda parter ska bli nöjda. Man ska inte förutsätta att hantverkare ska göra mer än vad denne har räknat på att göra. I TS fall vet vi inte hur förutsättningarna har varit. Det är stor skillnad i tidsåtgång att skruva skivmaterial mot befintliga reglar eller sala på distanser på diverse ställen för att rikta upp.
Själv tycker jag att det är extremt störigt när hantverkare utan att fråga bara förutsätter att man vill ha jobbet så snabbt och billigt gjort som möjligt snarare än så bra slutresultat som möjligt. Det är trots allt hantverkaren som har expertisen och framförallt är denne på plats och ser eventuella problemområden. Som kund vill jag då gärna få ett samtal om byggaren upptäcker något konstigt så att jag får bestämma om genvägar ska tas eller om priset ska bli högre för att resultatet ska bli perfekt.
Där kan många byggare lära sig av typ McDonalds, sälj en plusmeny till mig om något problem dyker upp istället för att ta genvägar för att hålla offertpriset.
Jag hade inte betalt för det!
Det viktiga är att inte betala föräns man är nöjd för arbetet man har beställt.
Gäller att vara stenhård direkt, accepterar du detta får du mycket svårare att kräva kortigering till nästa fel.
Tycker man att det e ok MEN inte rak som ett tak ska vara så ska man få en fet avdrag för det!
Vi gör oss själva en otjänst genom att hantverkarna lär sig att kvalle e balle å vi betalar för mycket för att man ska gå runt å dubbelkolla allting.
Sluta va svennebanan å fega runt, säger det med vänskap! Det är inte fult att kräva kvalite för sina pengar! Inte ens i Sverige.
Lycka till, det e ditt badrum! inte skönt att bajsa me snetak 😂
Gäller att vara stenhård direkt, accepterar du detta får du mycket svårare att kräva kortigering till nästa fel.
Tycker man att det e ok MEN inte rak som ett tak ska vara så ska man få en fet avdrag för det!
Vi gör oss själva en otjänst genom att hantverkarna lär sig att kvalle e balle å vi betalar för mycket för att man ska gå runt å dubbelkolla allting.
Sluta va svennebanan å fega runt, säger det med vänskap! Det är inte fult att kräva kvalite för sina pengar! Inte ens i Sverige.
Dom har redan åtgärdat det, bra att du läser tråden innan du postarobione skrev:Jag hade inte betalt för det!
Nja, saken är den att det inte står i BBR.
Det var det som var min poäng med att jens71 skulle tala om vilken sida det står på.
I övrigt är det rätt kasst att bara slänga ur sig att det står någonstans utan att hänvisa eller skriva in vad det faktiskt står.
"jävla_hus" hamnar på shitlist.
Det var det som var min poäng med att jens71 skulle tala om vilken sida det står på.
I övrigt är det rätt kasst att bara slänga ur sig att det står någonstans utan att hänvisa eller skriva in vad det faktiskt står.
"jävla_hus" hamnar på shitlist.
Hej. När vi kom till huset så visade det sig att endast ena halvan av taket var fixat, den andra halvan var som förut, avviker ca 8 mm på 75 cm. De sa att de skulle fixa det. Nu har de börjat kakla. De säger att de kan fixa så det blir rakt mha spackel, hoppas de har rätt.
Sedan blir jag lite nervös hur kanten mellan vägg och snedtak ska bli, hur den ska bli snygg. Nu ser det ut så här:
Blir det snyggt med en mjukfog tror ni, eller behöver de sätta någon list?
Slutligen så undrar jag lite om fönstret.
De skulle sätta kakel kant i kant. Jag trodde att det betydde att det skulle få plats fog mellan respektive kant. Som det är gjort nu så kommer de oglaserade kanterna att synas. Borde man haft kakel med glaserade kanter där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan blir jag lite nervös hur kanten mellan vägg och snedtak ska bli, hur den ska bli snygg. Nu ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir det snyggt med en mjukfog tror ni, eller behöver de sätta någon list?
Slutligen så undrar jag lite om fönstret.
Logga in
Skapa konto
De skulle sätta kakel kant i kant. Jag trodde att det betydde att det skulle få plats fog mellan respektive kant. Som det är gjort nu så kommer de oglaserade kanterna att synas. Borde man haft kakel med glaserade kanter där?
Logga in
Skapa konto