Byggahus.se

Snett och vint innertak: acceptera eller bråka?

1. J
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Vi håller på och får vårt badrum renoverat. Vi bor inte i huset under renoveringen. Jag tittade till renoveringen nu i helgen, och reagerade direkt på att taket såg så snett ut. Firman har bytt balkarna i snedtaket i takkupan och de har satt upp nya, de gamla var rötangripna från en tidigare skada på yttertaket. De har monterat humidboard på balkarna, men det är inte rakt! Mittenbalken sitter lägre än de andra. När jag lägger ett vattenpass så det följer den högra skivan så skiljer det ca 2 cm i höjd vid den vänstra änden, 75 cm bort, se bilden.

Skulle ni acceptera detta, eller försöka få dem att göra om det nu, innan kakling etc? De har börjat sätta upp fultspärr på väggarna, men de är inte klara med det än. Tacksam för råd. Jag har tänkt att ringa dem imorgon bitti och fråga, men vill gärna få lite råd innan dess.

Jag såg även att det var en glipa mellan humidboarden i taket och väggen på någon cm, tillräckligt för att man ska se isolering. Är det något som man kan anta att de fyller igen med någon form av spackel?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag skulle inte acceptera något som syns med blotta ögat!

• Laddar…
  3. T
    Allvetare · Nivå 14
    Jag vet vad snickarna kommer att säga:

"Det fixar plattsättaren med lite fix!:thumbdown:

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 7
    Hur fixar de det? Taket ska målas och inte kaklas. Väggen ska kaklas. Jag tänker mig att snedheten kommer synas ännu mer sedan, när kaklet, 15*15 vita plattor med mörk fog, kommer dit. Hade ni accepterat att det såg ut så här?

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 17
    De gör de inte. Istället kommer de att svära över att underlaget inte är plant. :D

6. J
    Medlem · Nivå 11
    Jag hade inte accepterat det, och jag är inte förvånad över situationen.
    Byggbranschen verkar genomsyras av "good enough"...

7. J
    Medlem Nivå 7
    Det är väl det som är den stora frågan: är detta "good enough"? Jag tycker inte det, men det känns bra att pejla läget och se vad andra tycker.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 17
    Ja det är ju betydligt lättare att sätta plattorna snyggt i vägg/snedtaksvinkeln om linjen är rak och vågrät.
    Men det kanske är rakt där?

9. J
    Medlem · Nivå 11
    Problemet är också att beställaren är för dålig på att tala om innan hur det förväntas bli.
    Vilket troligtvis beror på att det man själv tycker är självklart inte alls är lika självklart för andra.

10. J
    Medlem Nivå 7
    Det ingick i jobbet att de skulle montera nya balkar i taket. Man tycker ju att man inte ska behöva tala om eller avtala särskilt att man önskar att taket ska vara rakt...

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 7
    Nej, det är inte rakt där.

12. T
    Allvetare · Nivå 14
  13. C
    Medlem · Nivå 17
    Ehhh, skall man behöva tala om för hantverkaren att man vill att taket skall vara rakt?

14. J
    Medlem · Nivå 11
    Ja, om man vill ha det så, så kan det inte skada.

"Din mamma jobbar inte här!"
    Är ett till exempel med samma dilemma.
    En medarbetare tycker att det är självklart att torka av diskbänken i lunchrummet, en annan har inte det i sinnet.
    Troligtvis gör de båda så som de blivit lärda av sin mamma (eller pappa, för att vara pk).
    Båda gör som anvisningen anger, de blir påminda om att deras mödrar inte jobbar där de jobbar och tar ansvaret och löser problemet precis som "mamma" hade gjort.
    Den ena torkar, den andra torkar inte och konflikten är ett faktum.

Så länge det finns en gråzon och möjliget till tolkning kommer resultatet att variera.
    Tydlighet är viktigt.

Jag personligen tycker också att det som visas på bilden är såpass avvikande så att man är utanför det gråa området.
    Men det hjälper föga att min åsikt är så, enligt ovan nämnda exempel och argumentation.

• Laddar…
  15. K
    Medlem Nivå 8
    Menar du på fullaste allvar att TS skulle specat att taket ska vara rakt? Isåfall godnatt.! Det skulle innebära att hantverkare skulle få sparken överallt firmor lägga ner m.m. Varför? Jo för att om alla skrev ett sådant avtal där allt fanns med skulle inte hantverkaren hinna jobba utan få sitta i avtalsskrivningar hela tiden. Vi vill ha kakelplattorna rakt på väggen och inte med 27% lut mot höger! vi vill ha ett oskadat tak utan färgfläckar! Vi vill ha samma kakel på hela väggen ! Vi vill ha samma tak i hela taket! Gärna en ny toalett! Detta skulle bli ohållbart! Proffsen är hantverkarna varför kan inte dom fråga oss okunniga kunder hur vi förväntar oss slutresultatet! När du lämnar in bilen på verkstaden för att avgasröret läcker, brukar du berätta vad som är fel hur de ska laga det och vad du förväntar dig för skick på bilen när du hämtar den, nä varför inte? Jo för tillockmed bilmekanikerna fattar vad kunden vill ha, men detta är tydligen för svårt för endel hantverkare!!!!!!!!