28 207 läst ·
77 svar
28k läst
77 svar
Snett och vint innertak: acceptera eller bråka?
Okej, jag omformulerar: skulle ni säga något?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Ja, de kanske bara inte noterat det själva.
Kromo skrev:
Om ni klickar på länken jag angav och går till sidan 32 finner ni toleranser för innertak.mr_bygg skrev:
Och jag vill poängtera än en gång att jag inte påstår att resultatet i TS våtrum är ok.
Min åsikt är enbart att det blir enklare om man är (över)tydlig och inte lämnar något åt "jag hoppas de följer AMA".
Jag bryr mig inte alls om hantverkaren tycker jag är en jobbig kund när jag förklarar hur jag vill ha det, om det inte duger så får en annan hantverkare komma.
Är de inte lyhörda och respekterar min åsikt eller kan argumentera med något annat än "så har vi alltid gjort" så åker de ut.
Men det måste väl finnas direktiv för hur snett o vint det får vara?
Eller är byggbranschen så godtycklig?
Edit: Jag ser nu att AMA kommit på tal.
Kan man hänvisa till den vid reklamation?
Eller är det bara "rekommendationer" i den?
Eller är byggbranschen så godtycklig?
Edit: Jag ser nu att AMA kommit på tal.
Kan man hänvisa till den vid reklamation?
Eller är det bara "rekommendationer" i den?
Redigerat:
Du skall självklart reklamera det. Och ju förr desto bättre. Det blir jobbigare när allt är klart.
Sedan är det ju självklart att om du ser det redan nu, utan kakel i räta linjer som referens kommer det synad än tydligare när kaklet kommer upp på väggarna. 2cm/75cm är mycket!
Och självklart skall man inte behöva speca HUR jobbet skall utföras. Självklart måste det vara 90 gradersvinklar. Skall kunden ens behöva dubbelkolla???
Sedan är det ju självklart att om du ser det redan nu, utan kakel i räta linjer som referens kommer det synad än tydligare när kaklet kommer upp på väggarna. 2cm/75cm är mycket!
Och självklart skall man inte behöva speca HUR jobbet skall utföras. Självklart måste det vara 90 gradersvinklar. Skall kunden ens behöva dubbelkolla???
Här finns ju faktiskt en mycket tydlig standard och det är den som biltillverkaren satt. Om du lämnar på märkesverkstad. Glöm inte att tydligt berätta att du vill avvika från standard och ha avgassystemet lagat med ölburk och pasta annars kommer det bli mycket dyrare!Kromo skrev:Men du menar alltså att du skulle acceptera om bilmecken skulle laga röret men böja upp det genom kupén och ut genom taket? När du undrar varför de gjort så svarar dom: jo det är lättare. Du svarar då att du inte är nöjd med denna lösning. Deras svar blir: vi har faktiskt inte avtalat att det inte ska dras genom kupén sorry.
Hej. Jag har påtalat det och det ska vara åtgärdat. Hantverkaren ska ha tagit ner skivorna och salat på för att få det plant och sedan satt upp dem igen. Jag har inte själv haft möjlighet att se det än, men jag hoppas på det bästa. Men förtroendet får ju sig en törn, känner mig nervös inför den kommande monteringen av porslin och skåp...
2 cm avvikelse på 70 cm är på tok för stor avvikelse då du dessutom såg att det var snett direkt vid en första anblick, och det kommer troligen att synas mer när allt är färdigt.
Bara att göra om!
(såvida du inte sagt till hantverkarna att det inte är så noga bara det blir bättre än det gamla, eller något i den stilen)
Ty anledningen till att man anlitar en yrkesman är ju för att man inte vill att det skall se ut som om man gjort det själv då man kanske har en otillräcklig kunskap för att uppnå ett bra resultat.
Bara att göra om!
(såvida du inte sagt till hantverkarna att det inte är så noga bara det blir bättre än det gamla, eller något i den stilen)
Ty anledningen till att man anlitar en yrkesman är ju för att man inte vill att det skall se ut som om man gjort det själv då man kanske har en otillräcklig kunskap för att uppnå ett bra resultat.
Hantverkarna har redan gjort om det.magnetens skrev:2 cm avvikelse på 70 cm är på tok för stor avvikelse då du dessutom såg att det var snett direkt vid en första anblick, och det kommer troligen att synas mer när allt är färdigt.
Bara att göra om!