28 207 läst ·
77 svar
28k läst
77 svar
Snett och vint innertak: acceptera eller bråka?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag är beredd att säga som Anders07: Syns det?anders07 skrev:
Att stå och mäta med linjal är en sak.
Men när det är spacklat och målat med en jämn färgton, kommer du då att se någon skevhet?
(Förresten, du kan ju inte ens hålla vattenpasset på rätt håll, det är ju upp-och-ner
Jag vet inte om jag kommer se det lika tydligt när det är målat. Nu så jag det som sagt direkt, därav kollen med något som är rakt (vattenpasset). Jag är rädd att det kanske syns ännu tydligare när man ha de (förhoppningsvis) raka linjerna från kaklet. Tänker att det är bättre att påtala det för firman nu, istället för att vänta och se om man ser något när det är målat... Lättare att åtgärda nu.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är klart att du skall påtala det!
Annars kommer det ändå att sticka dig i ögonen resten av livet och förarga dig.
Även om ingen annan upptäcker "felet".
Det är kanske bara att sätta upp en ny skiva med lite distanser bakom för att jämna ut.
Det är väl inte så stor takbit va?
Annars kommer det ändå att sticka dig i ögonen resten av livet och förarga dig.
Även om ingen annan upptäcker "felet".
Det är kanske bara att sätta upp en ny skiva med lite distanser bakom för att jämna ut.
Det är väl inte så stor takbit va?
Självklart ska du säga till om det. Ifall du inte säger till så har du ju i princip godkänt det. Det är ju betydligt enklare att åtgärda det nu än när kaklet kommit på.
Sen verkar det inte finnas mycket yrkesstolthet hos vissa som anser att en hantverkare ska behöva instrueras att tak förväntas vara plana. En hantverkare som ska bygga en mellanvägg ska väl då instrueras att väggen inte ska luta 15 grader med. Det blir ju helt absurt ifall man ska speca alla självklarheter.
Sen verkar det inte finnas mycket yrkesstolthet hos vissa som anser att en hantverkare ska behöva instrueras att tak förväntas vara plana. En hantverkare som ska bygga en mellanvägg ska väl då instrueras att väggen inte ska luta 15 grader med. Det blir ju helt absurt ifall man ska speca alla självklarheter.
Du ska absolut säg till om det, det är en del av grundbyggnaden och allt som ska in i badrumet....Kakel, taklister, golv, skåp osv. ev har man fönster i badrumet. Så finns risken att dessa saker förstärker intrycket av att taket är snett. Är det hantverkarna som kommer efter, såsom kakelsättare som ska "fixa" snickarens slarv?
Det faller på sin egen orimlighet att man som kund ska behöva speca självklarheter för att få ett jobb utfört på ett bra sätt. I konsumenttjänstlagen finns begreppet "fackmässigt" vilket man som kund ska förvänta sig att ett beställt arbete kommer att vara.lbgu skrev:Sen verkar det inte finnas mycket yrkesstolthet hos vissa som anser att en hantverkare ska behöva instrueras att tak förväntas vara plana. En hantverkare som ska bygga en mellanvägg ska väl då instrueras att väggen inte ska luta 15 grader med. Det blir ju helt absurt ifall man ska speca alla självklarheter.
Men jag har också varit med om, både här på Byggahus och även i verkliga livet, den typen av argument som: "har du inte avtalat att väggen ska vara rak kan du inte förvänta dig en rak väg" Det är såklart absurt och som tidigare skrevs kan man ju fundera på hur avtalen skulle behöva se ut för att säkra att man får ett vettigt jobb utfört om inte konsumenttjänstlagen och begreppet fackmässigt fanns.
Redigerat:
Det är väll självklart att golv, vägg, tak ska vara raka och plana (rätt fall på golvet där golvbrunn finns) om ingenting annat har avtalats.JOW skrev:
Jag upplever att du skriver konstigt, svårt att läsa när det verkar som att du skrivit i vredesmod.Kromo skrev:Menar du på fullaste allvar att TS skulle specat att taket ska vara rakt? Isåfall godnatt.! Det skulle innebära att hantverkare skulle få sparken överallt firmor lägga ner m.m. Varför? Jo för att om alla skrev ett sådant avtal där allt fanns med skulle inte hantverkaren hinna jobba utan få sitta i avtalsskrivningar hela tiden. Vi vill ha kakelplattorna rakt på väggen och inte med 27% lut mot höger! vi vill ha ett oskadat tak utan färgfläckar! Vi vill ha samma kakel på hela väggen ! Vi vill ha samma tak i hela taket! Gärna en ny toalett! Detta skulle bli ohållbart! Proffsen är hantverkarna varför kan inte dom fråga oss okunniga kunder hur vi förväntar oss slutresultatet! När du lämnar in bilen på verkstaden för att avgasröret läcker, brukar du berätta vad som är fel hur de ska laga det och vad du förväntar dig för skick på bilen när du hämtar den, nä varför inte? Jo för tillockmed bilmekanikerna fattar vad kunden vill ha, men detta är tydligen för svårt för endel hantverkare!!!!!!!!
Ja, när jag lämnar in bilen till verkstaden så brukar jag berätta vad som är fel. Varför ska de behöva gissa?
Jag brukar också lämna önskemål eller fråga om prisuppgift på att få det lagat.
Och för att fortsätta på ditt exempel:
Ange om de ska laga med ölburk och montagepasta, bara montagepasta, svetsa, eller utbytesdel.
Jag upplever dig som naiv och tror att alla vill dig väl. Bilfirmans syfte med sin existens är inte för att serva dig, utan att tjäna pengar på dig.
Du skriver att det är svårt för en del hantverkare? Håller du med mig eller inte? Du skriver långa haranger med många utropstecken och ditt sista påstående är lite som tvärtom?
------------------------------------------------
Jag vet inte om du syftar på mig, men jag får väl anta det eftersom mitt utspel verkar väcka så starka känslor.lbgu skrev:Självklart ska du säga till om det. Ifall du inte säger till så har du ju i princip godkänt det. Det är ju betydligt enklare att åtgärda det nu än när kaklet kommit på.
Om jag skulle skriva ett kontrakt med en hantverkare på att uppföra ett hus eller en ombyggnad skulle jag åtminstone ange Hus AMA som krav och respektive GVK eller BKR om det gällde våtrum.
Mellanvägg som i ditt exempel skulle därmed kunna skilja lite drygt 1cm mellan överkant och underkant.
Och för att förtydliga min egen syn på det, är att det är på tok för mycket.
Men det är vad standarden för husbyggnation anger. +- 5mm från centrumlinjen på en mätsträcka om 200cm.
Vilket skulle motsvara 12,5 mm på en vägg som är 2,5m hög (det syns mycket tydligt på en rätstege, alltså inte alls svårt att komma nära 0).
Jag vill tipsa om en publikation som heter "Besiktningsmannaboken".mr_bygg skrev:Det faller på sin egen orimlighet att man som kund ska behöva speca självklarheter för att få ett jobb utfört på ett bra sätt. I konsumenttjänstlagen finns begreppet "fackmässigt" vilket man som kund ska förvänta sig att ett beställt arbete kommer att vara.
Men jag har också varit med om, både här på Byggahus och även i verkliga livet, den typen av argument som: "har du inte avtalat att väggen ska vara rak kan du inte förvänta dig en rak väg" Det är såklart absurt och som tidigare skrevs kan man ju fundera på hur avtalen skulle behöva se ut för att säkra att man får ett vettigt jobb utfört om inte konsumenttjänstlagen och begreppet fackmässigt fanns.
Den är framtagen av lite olika försäkringsbolag, villaägarnas riksförbund med flera.
Den beskriver kraven på sådant som diskuteras här, vilket i praktiken är utdrag från Hus AMA.
Jag påstår inte att resultatet i TS våtrum i den här tråden är inom toleranserna för vad Hus AMA anger.
Men det jag vill säga är att det kan underlätta om man anger på en gång, vid genomgång för vad som ska göras, vilken standard som ska gälla.
Samt att det då blir mycket lättare att bestrida det utförda arbetet eftersom man då kommit överens om vilka toleranser som ska gälla innan arbetets påbörjan.
Jag själv accepterar aldrig en vägg som lutar 1cm även om det är godkänt enligt standard.
Jag håller fullkomligt med dig om att du tycker så.Demmpa skrev:
Och jag lever själv efter den devisen när jag bygger för mig själv, åt mig själv.
Men den du ingår avtal med, som (oavsett det är specificerat standard eller inte) ska leverera fackmannamässig standard, har toleranser att luta sig mot.
Kan du/ni tänka er hur det skulle vara annars, om det inte fick vara lite snett och lite buktigt.
Det skulle bli orimligt många reklamationer med ord mot ord.
- "Det skulle vara rakt o plant!"
- "Det sa du inte!"
- "Men det fattar väl vem som helst!"
- "Men det lutar bara 3mm på hela vägghöjden!"
- "Ja det är ju inte rakt!"
osv osv
Och till sist:
Jag är inte hantverkare, det verkar som att "vissa" har tolkat det så.
Jag har aldrig skrivit att jag är det, jag tillgodoser bara behovet av lite nyanser i diskussionen.
Men smått vis av erfarenhet med hantverkare och många människors bekymmer som man läst om på forumet.
Det kostar inte många ord att förmedla sina förväntningar, varken på papper eller muntligen.
Till exempel:
"Det ska vara byggt enligt Hus AMA och BKR."
Eller ange ytterligare åtstramning eller tillåta att mer tid går åt (och om man tycker det är värt det).
"Om väggen blir helt rakt så är det ok om det går åt 1h extra."
Det skulle bara vara fåfängt att sitta o speca upp lutningar och icke lutningar i ett kontrakt (som i ett inlägg tidigare i tråden) när det finns en standard att följa.
Och inte att förglömma, många är sugna på att alltid ta den billigaste offerten.
Kvalitet kostar.
Vill man få taket plant i alla riktningar så kommer det att kosta 1-2h till i arbetskostnad jämfört med att bara smälla upp glespanelen och skruva upp en skiva.
du kan ju fråga snickaren om han vill låna ditt vattenpass, han verkar ju inte äga något själv. Hade ju varit enkelt för dom att bara skruva dit en regel på den andra regeln 2cm ner så hade taket blivit rakt. ( om dom hade kollat med passet innan
Tack för råd och synpunkter. Jag har påtalat för firman idag att jag inte är nöjd med taket. De ska åtgärda det. Oklart om de tar ner skivorna, salar på så det blir plant eller om de lägger på något på de befintliga skivorna. Jag ska ringa imorgon och fråga. Jag har från början varit tydlig med att jag är ganska duktig på att hitta fel och brister, och att jag förväntar mig att jobbet ska utföras med hög kvalitet. Det är ett fast pris för jobbet. Vi valde inte den billigaste offerten, utan den som vi hoppades skulle hålla högst kvalitet. Det står "GARANTI M.M. PÅ ARBETET
För likvärdiga arbeten gängse garanti enligt dom normer som gäller för fackmässigt gjorda arbeten. Normerna fastställs och uppgraderas fortlöpande av GVK, EIO, VVS-Installatörerna och Säker Vatteninstallation." i vår offert. Firman är med Säkert vatten och GVK osv. Det är första gången jag köper något överhuvud taget från en hantverkare, men jag har försökt att sätta mig in i hur det fungerar, bland annat genom att läsa på tok förmycket på detta forum om allt möjligt och omöjligt... Jag känner mig inte bekväm i beställarrollen (gillar varken att lämna in bilen på verkstaden eller ens att klippa mig), men när det gäller badrum så kändes det oundvikligt. Man blir säkert luttrad med tiden, och har man gått igenom ett antal badrumsrenoveringar så är man ju såklart en bättre beställare. Men jag tycker det är orimligt att förutsätta att man har de erfarenheterna. Jag har lärt mig många akronymer, men AMA är ny för mig, får googla det. (Apropå akronymer så är AAAA bäst: American Association Against Acronyms).
För likvärdiga arbeten gängse garanti enligt dom normer som gäller för fackmässigt gjorda arbeten. Normerna fastställs och uppgraderas fortlöpande av GVK, EIO, VVS-Installatörerna och Säker Vatteninstallation." i vår offert. Firman är med Säkert vatten och GVK osv. Det är första gången jag köper något överhuvud taget från en hantverkare, men jag har försökt att sätta mig in i hur det fungerar, bland annat genom att läsa på tok förmycket på detta forum om allt möjligt och omöjligt... Jag känner mig inte bekväm i beställarrollen (gillar varken att lämna in bilen på verkstaden eller ens att klippa mig), men när det gäller badrum så kändes det oundvikligt. Man blir säkert luttrad med tiden, och har man gått igenom ett antal badrumsrenoveringar så är man ju såklart en bättre beställare. Men jag tycker det är orimligt att förutsätta att man har de erfarenheterna. Jag har lärt mig många akronymer, men AMA är ny för mig, får googla det. (Apropå akronymer så är AAAA bäst: American Association Against Acronyms).
Jag refererade precis till den i en annan tråd och där står det väldigt tydligt vad som gäller om inget avtalats.JOW skrev:
"Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i handlingarna utgår man ifrån fackmässigheten enligt AMA."
Så har man extrema krav så får man naturligtvis ta med det i avtalet, men annars så kan man förutsätta att arbetet utförts fackmässigt och då kan man luta sig mot toleranserna i AMA. Så man behöver inte exempelvis specifikt avtala att en väg ska vara rak.
Okej ber om ursäkt för alla utropstecken. Visst blev det rörigt men jag tror nog att du förstår andemeningen i inlägget i alla fall. Men du menar alltså att du skulle acceptera om bilmecken skulle laga röret men böja upp det genom kupén och ut genom taket? När du undrar varför de gjort så svarar dom: jo det är lättare. Du svarar då att du inte är nöjd med denna lösning. Deras svar blir: vi har faktiskt inte avtalat att det inte ska dras genom kupén sorry. Visst resonemanget haltar en del men det jag vill visa på är att allt inte kan avtalas utan ibland måste yrkesstoltheten och att hantverkarna vill ha nöjda kunder. Visst jag kan nog ses som naiv, men samtidigt borde man kunna tro att folk ha kvar någon stolthet, alla gör misstag men det krävs tydligen en del för att erkänna dem för endel.JOW skrev:Jag upplever att du skriver konstigt, svårt att läsa när det verkar som att du skrivit i vredesmod.
Ja, när jag lämnar in bilen till verkstaden så brukar jag berätta vad som är fel. Varför ska de behöva gissa?
Jag brukar också lämna önskemål eller fråga om prisuppgift på att få det lagat.
Och för att fortsätta på ditt exempel:
Ange om de ska laga med ölburk och montagepasta, bara montagepasta, svetsa, eller utbytesdel.
Jag upplever dig som naiv och tror att alla vill dig väl. Bilfirmans syfte med sin existens är inte för att serva dig, utan att tjäna pengar på dig.
Du skriver att det är svårt för en del hantverkare? Håller du med mig eller inte? Du skriver långa haranger med många utropstecken och ditt sista påstående är lite som tvärtom?
Jag vet inte om du syftar på mig, men jag får väl anta det eftersom mitt utspel verkar väcka så starka känslor.
Om jag skulle skriva ett kontrakt med en hantverkare på att uppföra ett hus eller en ombyggnad skulle jag åtminstone ange Hus AMA som krav och respektive GVK eller BKR om det gällde våtrum.
Mellanvägg som i ditt exempel skulle därmed kunna skilja lite drygt 1cm mellan överkant och underkant.
Och för att förtydliga min egen syn på det, är att det är på tok för mycket.
Men det är vad standarden för husbyggnation anger. +- 5mm från centrumlinjen på en mätsträcka om 200cm.
Vilket skulle motsvara 12,5 mm på en vägg som är 2,5m hög (det syns mycket tydligt på en rätstege, alltså inte alls svårt att komma nära 0).
Jag vill tipsa om en publikation som heter "Besiktningsmannaboken".
Den är framtagen av lite olika försäkringsbolag, villaägarnas riksförbund med flera.
Den beskriver kraven på sådant som diskuteras här, vilket i praktiken är utdrag från Hus AMA.
Jag påstår inte att resultatet i TS våtrum i den här tråden är inom toleranserna för vad Hus AMA anger.
Men det jag vill säga är att det kan underlätta om man anger på en gång, vid genomgång för vad som ska göras, vilken standard som ska gälla.
Samt att det då blir mycket lättare att bestrida det utförda arbetet eftersom man då kommit överens om vilka toleranser som ska gälla innan arbetets påbörjan.
Jag själv accepterar aldrig en vägg som lutar 1cm även om det är godkänt enligt standard.
Jag håller fullkomligt med dig om att du tycker så.
Och jag lever själv efter den devisen när jag bygger för mig själv, åt mig själv.
Men den du ingår avtal med, som (oavsett det är specificerat standard eller inte) ska leverera fackmannamässig standard, har toleranser att luta sig mot.
Kan du/ni tänka er hur det skulle vara annars, om det inte fick vara lite snett och lite buktigt.
Det skulle bli orimligt många reklamationer med ord mot ord.
- "Det skulle vara rakt o plant!"
- "Det sa du inte!"
- "Men det fattar väl vem som helst!"
- "Men det lutar bara 3mm på hela vägghöjden!"
- "Ja det är ju inte rakt!"
osv osv
Och till sist:
Jag är inte hantverkare, det verkar som att "vissa" har tolkat det så.
Jag har aldrig skrivit att jag är det, jag tillgodoser bara behovet av lite nyanser i diskussionen.
Men smått vis av erfarenhet med hantverkare och många människors bekymmer som man läst om på forumet.
Det kostar inte många ord att förmedla sina förväntningar, varken på papper eller muntligen.
Till exempel:
"Det ska vara byggt enligt Hus AMA och BKR."
Eller ange ytterligare åtstramning eller tillåta att mer tid går åt (och om man tycker det är värt det).
"Om väggen blir helt rakt så är det ok om det går åt 1h extra."
Det skulle bara vara fåfängt att sitta o speca upp lutningar och icke lutningar i ett kontrakt (som i ett inlägg tidigare i tråden) när det finns en standard att följa.
Och inte att förglömma, många är sugna på att alltid ta den billigaste offerten.
Kvalitet kostar.
Vill man få taket plant i alla riktningar så kommer det att kosta 1-2h till i arbetskostnad jämfört med att bara smälla upp glespanelen och skruva upp en skiva.
Har inte koll på AMA men erftersom väggar ska bli raka enligt AMA så antar jag detta även gäller tak?mr_bygg skrev:Jag refererade precis till den i en annan tråd och där står det väldigt tydligt vad som gäller om inget avtalats.
"Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i handlingarna utgår man ifrån fackmässigheten enligt AMA."
Så har man extrema krav så får man naturligtvis ta med det i avtalet, men annars så kan man förutsätta att arbetet utförts fackmässigt och då kan man luta sig mot toleranserna i AMA. Så man behöver inte exempelvis specifikt avtala att en väg ska vara rak.
Jag skulle bli väldigt överaskad om det inte finns toleranser även för tak, men så noga har jag inte läst den. Vi hade sneda/buktiga väggar och lutande och buktiga golv så jag fokuserade på de avsnitten.Kromo skrev: