RoTe RoTe skrev:
Ok så du var med när hon sa nej till det?
Hon fick ingen fråga att säga nej till.

Kenneth Klar skrev:
Tittar på hus som ofta har badrum gjorda de senaste 10 åren. Skulle säga att 9 av 10 har kvar brunnar och stam som är 50-100 år gamla. VARFÖR byter alla ni som renoverar inte dessa? Det kostar kanske 10k till.

Ni får ju inte ens våtrumsintyg om ni inte gör detta.
Av den enkla anledningen att det är mycket extra jobb, det tar tillräckligt med tid att göra allt annat vid renoveringen av ett badrum. Tror de flesta inte har orken/tiden helt enkelt.

F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därför att hemmapulad delrenovering är vad de flesta småhusägare har råd med. Att hosta upp 350 000 kr för en totalrenovering av ett badrum är bara för de som har det bra, den övre medelklassen m a o. Vi är ett rätt fattigt land numera, tillväxten har varit skakig i årtionden.
Detta tror jag också. Samt att du får inte mer pengar vid en försäljning. Man skjuter på det till nästa ägare.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:
Tittar på hus som ofta har badrum gjorda de senaste 10 åren. Skulle säga att 9 av 10 har kvar brunnar och stam som är 50-100 år gamla. VARFÖR byter alla ni som renoverar inte dessa? Det kostar kanske 10k till.

Jag fick mitt badrum renoverat 2024. Då var byte av brunn obligatoriskt eller jag fick iallafall ingen offert annars, gällde alla tre offerter jag tog in.

J Jodenmarck skrev:
Hon är konsument och saknar kunskap , beställer man en helrenovering från ett bolag ska de ta upp ämnet , då det är relevant till 100%
Hon är dessutom sådan att hängslen och livrem gäller , livrädd att något ska gå sönder & vill helst byta ut saker som passerat 50% av sin tid.
Hon hade inte tvekat 2min på ett stambyte.
Din sambo är snarare en genomskinlig konsument. Många har absolut ingen koll på att självklarheter som rörbyten måste tas upp separat och säkras upp att det blir gjort.

Har ett exempel på en kollega för 20år sedan som lämnat in bilen på verkstaden för felsökning av motorn.
Mitt på dan ringer de och frågar om de får lyfta på topplocket för att felsöka vidare.
Han förstod ingenting, varför ringer de mig och frågar om de får lyfta på ett lock?
Han sa ja och räkningen blev högre än vad bilen var värld.
Man ska inte förutsätta att kunder kan någonting. Är man proffs ska man göra det som är rätt! Och förklara kostnader från början och förklara vad som behöver göras.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Din sambo är snarare en genomskinlig konsument. Många har absolut ingen koll på att självklarheter som rörbyten måste tas upp separat och säkras upp att det blir gjort.

Har ett exempel på en kollega för 20år sedan som lämnat in bilen på verkstaden för felsökning av motorn.
Mitt på dan ringer de och frågar om de får lyfta på topplocket för att felsöka vidare.
Han förstod ingenting, varför ringer de mig och frågar om de får lyfta på ett lock?
Han sa ja och räkningen blev högre än vad bilen var värld.
Man ska inte förutsätta att kunder kan någonting. Är man proffs ska man göra det som är rätt! Och förklara kostnader från början och förklara vad som behöver göras.
Precis , företaget som gör jobbet måste belysa detta.
Här rörde det sig dessutom om en fastighet med ett känt fel , rören mellan våningsplan var dessutom synliga.
Jag har själv blandannat suttit i kundmottagnen på aukt bilverkstäder. Samma procedur.

Kenneth Klar skrev:

I rubriken står det VVS. Värme och ventilation byter man nästan Aldrig.

Kenneth Klar skrev:
Detta är alltså hus i klassen 9-15 msek i Stockholm. 30tal. Oftast har de kvar de gamlangjutjärnsbrunnarna i källaren trots renoverat badrum. Sanslöst.

Renoverat från grund till tomtgräns har kanske också 1 av 10 gjort trots att de blåst hela sina källare och gjort nya våtrum därnere.

Dräneringen snikas det i regel också alltid med
Antagligen för att de inte köpte huset för 9-15 miljoner. Många av de som säljer i Stockholm nu har bott i sina hus i 20 år och köpt husen för en femtedel av vad de säljs för (enligt min högst empiriska undersökning). Husen som de säljer är ofta bristfälligt renoverade där det enda som gjorts är kosmetiska förändringar. Fönstren är ofta dåliga, uppvärmningssystemen gammalt eller fortfarande direktel, ventilationen dålig och om dränering och tak är gjorda är det enbart för att taket eller grunden varit i så dåligt skick att det var tvunget att göras för att inte huset skulle förstöras.

Min högst personliga tes är att den generationen säljare i Stockholm inte särdeles tycker om att bo i hus men köpte under sent 90-tal tidigt 00-tal då det var relativt billigt då de hade råd och behövde utrymme pga familjebildning. Sedan har de bott i halvsunkiga hus där de egenrenoverat (ofta riktigt dåligt) lite då och då när andan fallit på till dess att de nu säljer och gör en vinst på några miljoner trots att huset är i sämre skick än när de köpte det. Underhållsskulden får köparna ta.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
P
B byggly skrev:
Av den enkla anledningen att det är mycket extra jobb, det tar tillräckligt med tid att göra allt annat vid renoveringen av ett badrum. Tror de flesta inte har orken/tiden helt enkelt.
Det är ju som att köpa en ny motor till båten men strunta i att fixa hålen i botten?

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:
Det är ju som att köpa en ny motor till båten men strunta i att fixa hålen i botten?
Är det hål i de gamla rören så är det väl en helt annan situation, då får man byta dom.

P
E En2:aför2 skrev:
Antagligen för att de inte köpte huset för 9-15 miljoner. Många av de som säljer i Stockholm nu har bott i sina hus i 20 år och köpt husen för en femtedel av vad de säljs för (enligt min högst empiriska undersökning). Husen som de säljer är ofta bristfälligt renoverade där det enda som gjorts är kosmetiska förändringar. Fönstren är ofta dåliga, uppvärmningssystemen gammalt eller fortfarande direktel, ventilationen dålig och om dränering och tak är gjorda är det enbart för att taket eller grunden varit i så dåligt skick att det var tvunget att göras för att inte huset skulle förstöras.

Min högst personliga tes är att den generationen säljare i Stockholm inte särdeles tycker om att bo i hus men köpte under sent 90-tal tidigt 00-tal då det var relativt billigt då de hade råd och behövde utrymme pga familjebildning. Sedan har de bott i halvsunkiga hus där de egenrenoverat (ofta riktigt dåligt) lite då och då när andan fallit på till dess att de nu säljer och gör en vinst på några miljoner trots att huset är i sämre skick än när de köpte det. Underhållsskulden får köparna ta.
Nja. Många av husen innehas av 40 åringar som köpt bara 2-3 miljoner billigare. Om ens det. Sen har de snikrenoverat.

Huset sist hade fasad på fasad, kakel på 40 årigt kakel i badrum (originalvvs kvar sen 30-talet) etc etc.

Mitt förra hus hade ägts av 35-40 åringar. De gjorde sjuka sniklösningar på nästan allt

Kenneth Klar skrev:
Exakt!!
Ett ”nyrenoverat” badrum med en avloppsstam äldre än 30år har värdet 0 i mina ögon.

Magnus E K
J Jodenmarck skrev:
Exakt!!
Ett ”nyrenoverat” badrum med en avloppsstam äldre än 30år har värdet 0 i mina ögon.
Om du har ett till salu köper jag det för 100 kr. Du går 100 kr plus på affären!

• Haha
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:

skulle aldrig få för mig att byta något som är felfritt

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du har ett till salu köper jag det för 100 kr. Du går 100 kr plus på affären!
huset vi till slut köpte är byggt -68 , med originalstam & tämligen utdaterade våtrum.
Så inget att spara med det vi rivit ut hitills.
Undvek de övriga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.