Huddingebo Huddingebo skrev:
För att de flesta med lite insikt i hur saker ska göras skulle kalla det fusk.
De flesta skulle iaf förstå ungefär vad man menar. Man följer inte praxis när man renoverar utan snålar och byter inte alls som är gammalt samt snålar och väljer tekniskt sämre lösningar för att spara tid/pengar fast att det inte är ok idag med tex dagens våtrumskrav, byggkeramikrådet etc.
ja jag förstår hela grejen men det är ju ingen tvingande lag.......Sen att folk gör som de gör är ju beklagligt ibland.

• Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
har du frisk stam så håller den 10ggr längre än dit fuskrenoverade ytskikt
Det kan du aldrig veta. Brunnarna jag talar om som jag har sett i dessa omgjorda badrum har sett förfärliga ut. Halvt sönderrostade

Huddingebo Huddingebo skrev:
I det villaområde jag bor är det STOR variation på folks yrken och inkomst.
Alla alternativ förekommer.
Allt från två högavlönade och mycket på lån (en bit bort) till arbetarklass som har gjort mycket själv (en granne 50m bort).
Men även de som har ärvt pengar (en annan granne 100m bort). Några har bott här länge och köpt billigt. Alla variationer av ovanstående förekommer.
En hel del har gjort pengar på tidigare bostäder men en del är förstagångsköpsre.
Även i nybyggen har det förekommit mycket fusk. Allt från läckande tak till fuskjobb med VVS och allvarliga vattenläckor. I samtliga fall jag vet om i närområdet är det inte branschkunnigt yrkesfolk med svensk bakgrund som har gjort jobben.
nu pratade vi om villaområden där köpeskillingen är 8m och uppåt. Exakt ett sånt område bor jag själv i. Klart att vissa är äldre och bott länge och de har knappt ens lån.

Men de NYA 35-40 åringarna som köper i området (och andra liknande i Sthlm) är de vi pratade om. Dessa har i princip ALDRIG två så låga löner som 50k.

De brukar ligga med en månadsinkomst för hushållet på kanske 150k+ tillsammans. Sen säkert lite kapital i aktier samt tidigare bostadsvinster på det. Ofta två lite högre tjänstemän, typ bolagsjurister, eller en fru med lön runt 50 och mannen 100+.

De som ligger med två löner på 50-60k finns också i mitt närområde men de bor i radhusområdena där priserna ligger på 5-6m

K Kenneth Klar skrev:
Det kan du aldrig veta. Brunnarna jag talar om som jag har sett i dessa omgjorda badrum har sett förfärliga ut. Halvt sönderrostade
Men lille gubben, är de halvt genomrostade så är de ju inte heller friska

K Kenneth Klar skrev:
nu pratade vi om villaområden där köpeskillingen är 8m och uppåt. Exakt ett sånt område bor jag själv i. Klart att vissa är äldre och bott länge och de har knappt ens lån.

Men de NYA 35-40 åringarna som köper i området (och andra liknande i Sthlm) är de vi pratade om. Dessa har i princip ALDRIG två så låga löner som 50k.

De brukar ligga med en månadsinkomst för hushållet på kanske 150k+ tillsammans. Sen säkert lite kapital i aktier samt tidigare bostadsvinster på det. Ofta två lite högre tjänstemän, typ bolagsjurister, eller en fru med lön runt 50 och mannen 100+.

De som ligger med två löner på 50-60k finns också i mitt närområde men de bor i radhusområdena där priserna ligger på 5-6m
Klickade genom en bolånekalkylator och antog 100k i gemensam inkomst, 2m i kontantinsats (fullt rimligt för två personer som bott i bostadsrätt i 15 år), blev lite överraskad att man ändå får låna ihop till en villa för 10m. Men tror (hoppas) att det är få som pushar sin ekonomi så hårt. Det är ju bra att kunna spara lite varje månad också...

S Staffan-N skrev:
Klickade genom en bolånekalkylator och antog 100k i gemensam inkomst, 2m i kontantinsats (fullt rimligt för två personer som bott i bostadsrätt i 15 år), blev lite överraskad att man ändå får låna ihop till en villa för 10m. Men tror (hoppas) att det är få som pushar sin ekonomi så hårt. Det är ju bra att kunna spara lite varje månad också...
Får du verkligen låna 6.6 ggr årsinkomsten? Låter högt…

S Staffan-N skrev:
Kan inte stämma. Lägg in 2 barn. 2 leasingbilar och studielån så får en inkomst på 100k låna max 5msek

Att stretcha så är ju ändå fine om man är tidigt i karriären och köper något nytt/totalrenoverat

returen returen skrev:
Men lille gubben, är de halvt genomrostade så är de ju inte heller friska
Hur vet du att stammen i övrigt är bra och fräsch?

K Kenneth Klar skrev:
Hur vet du att stammen i övrigt är bra och fräsch?
kamera
och du byter ju heller inte hela stammen ut till gatan om du sätter ditt en ny holk i skithuset
eller målar om fönstren

returen returen skrev:
kamera
och du byter ju heller inte hela stammen ut till gatan om du sätter ditt en ny holk i skithuset
eller målar om fönstren
nu pratar vi om badrum på bv där stammen och brunnen är i betongen.

Fortfarande ett fullständigt idiotiskt beslut. Säg att du lägger 300-350k på ett badrum. Men du ska spara 5-10k genom att inte byta brunnen.

1. Du får inget våtrumsintyg vilket du vill ha inte minst för försäljningen
2. Du får noll kronor på försäkringen om något som relaterar till brunnen eller stammen krackelerar. Byter du brunn betalar försäkringen ett helt nytt badrum åt dig vid samma fel (med rätt villaförsäkring)

Kan inte bli mer dumsnålt än det du förespråkar. Men jag märker ju på visningar att många är lika dumsnåla. Hade de gjort jobbet och haft ett våtrumsintyg hade jag och andra betalat mer för huset

K Kenneth Klar skrev:
nu pratar vi om badrum på bv där stammen och brunnen är i betongen.

Fortfarande ett fullständigt idiotiskt beslut. Säg att du lägger 300-350k på ett badrum. Men du ska spara 5-10k genom att inte byta brunnen.

1. Du får inget våtrumsintyg vilket du vill ha inte minst för försäljningen
2. Du får noll kronor på försäkringen om något som relaterar till brunnen eller stammen krackelerar. Byter du brunn betalar försäkringen ett helt nytt badrum åt dig vid samma fel (med rätt villaförsäkring)

Kan inte bli mer dumsnålt än det du förespråkar. Men jag märker ju på visningar att många är lika dumsnåla. Hade de gjort jobbet och haft ett våtrumsintyg hade jag och andra betalat mer för huset
GÄSP!

returen returen skrev:
GÄSP!
Tack för seriöst svar med bra argument

K Kenneth Klar skrev:
Kan inte stämma. Lägg in 2 barn. 2 leasingbilar och studielån så får en inkomst på 100k låna max 5msek

Att stretcha så är ju ändå fine om man är tidigt i karriären och köper något nytt/totalrenoverat
Ja det var väl det jag "missade", utgick från mig själv som tycker att en tio år gammal lågmilare funkar utmärkt som familjebil när man bor på promenadavstånd från tunnelbana och förskola. Sen kan man tänka att bankernas "öppna" kalkylatorer är lite generösa för att locka in kunder, och att det ser annorlunda ut när man ber om ett lånelöfte.

S Staffan-N skrev:
Ja det var väl det jag "missade", utgick från mig själv som tycker att en tio år gammal lågmilare funkar utmärkt som familjebil när man bor på promenadavstånd från tunnelbana och förskola. Sen kan man tänka att bankernas "öppna" kalkylatorer är lite generösa för att locka in kunder, och att det ser annorlunda ut när man ber om ett lånelöfte.
Ja men så är det säkert. Vet flera som haft stora utmaningar att få igenom de förutsättningar de får på kalkylen på nätet

K Kenneth Klar skrev:

Känns ändå som ett lite unikt villaområde, det är ju heller knappast Äppelviken, Stocksund etc.

De jag känner som bor i hus för runt 10 miljoner i Stockholmsområd3t tjänar tillsammans mellan 110-120kkr.
Har då ofta skapligt med lån men också tidigare bostadsvinster med sig i bagaget.

Där jag bor nu går normalstora villor utan renoveringsbehov för mellan 7-10 som oftast och andelen med löner över 70kkr känns väldigt ovanliga. Iaf när man hör vad folk jobbar med. Men förekommer såklart.
Känner ett par i 12 miljoner hus i stora mossen som har relativt vanliga jobb. Runt 45år åldern.
Gemensamma nämnaren är bra bostadsaffärer med sig i bagaget och en del lån. Men de har marginaler ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.