34 130 läst ·
177 svar
34k läst
177 svar
Snåljåpar. Varför byter ni inte VVS när ni renoverar?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast var kommer 10-15k ifrån för att byta en brunn? Är rummet ifråga så gammalt att brunn behöver bytas så är det nog mer som behöver åtgärdas. Sannolikt all VVS. Då kanske man pratar 50-100k
Kanske är det så, annars borde väl firmorna vilja sälja på det jobbet också?K Kenneth Klar skrev:Fast det är så genomgående. Alla firmor vill ju fakturera så mycket som möjligt. Jag har sett flera hus i prisklassen som tex lägger om hela taket men behåller plåtarbetet som är 50-80 år gammalt och rostigt. Otroligt dumsnålt. Takläggaren lär ju ha sagt att de rekommenderar det men ägaren vill spara några 10k.
Kan det vara så att folk faktiskt VILL ha kvar gamla luckor? Själv tycker jag många gånger nyare plåtarbeten ser fula och klumpiga ut. Gamla hus med kalla vindar luftar och torkar. Är plåten frisk kan den hålla länge.K Kenneth Klar skrev:
Ja det är ju charmigt med en taklucka som läcker in vatten och skapar mögel på vinden året om kanske vissa tycker.J JohanLun skrev:
I mitt förra hus bytte de tak men behöll ett 50 år gammalt takfönster som totalt sönderrostat så att det inte ens gick att öppna. Ingen på denna jord kan tycka det är charmigt med rostig plåt mot ett helt nytt fräscht tak i övrigt.
De hade dessutom byggt in en bergvärmepump i en 50 år gammal tvättstuga med plastmattor som var fukt och mögelskadade redan då. Var bara för mig att slita ut allt igen.
Eller alla grannar som smäller upp solceller på ett 50-60 år gammalt tak med ett ton mossa, trasiga pannor och rostig plåt.
Detta är människor som åker till Seychellerna på julen så pengar saknas knappast
Undrar om du inte har ditt svar här. I en 30-talskällare så finns ofta inte isolering osv i golvet, det är mindre mening att lägga tätskikt. Det borde vara billigt att bara byta brunnen, men då borde man byta även rören. Men ett badrum i en 30-tals källare i villa utanför stan, om vi snackar utan tätskikt, bara kakla och ställa dit enklare saker. Det är nog oerhört mkt enklare och billigare än att göra det i en lägenhet i city. Men konsekvensen av ett läckage är nästan ingen.K Kenneth Klar skrev:
Jag ska själv ta tag i min tvättstuga, jag byter rör etc i golvet själv och kommer göra det, då jag bytt ett rör hittils och sett hur det såg ut.
Jag har varit inne i några hus i området, där de finare ofta ligger över 10M, och helt riktigt så är ofta källarna försummade. Men det känner jag inte är speciellt allvarligt.
Jag tror inte man ska glömma;
* Hus för 5-6-7-8MSEK (i sthlmsområdet) köps nog inte sällan av "vanligt folk" med pressande marginaler
* Folk i allmännhet har inte koll på rör, brunnar etc
* Det finns gott om hantverkare som genar i kurvorna
* Yta har för många blivit viktigare än kvalitet - det ser man i hela samhället, även nya produkter
* Väldigt högavlönade personer har nog ibland inte samma engagemang att gräva ned sig i frågeställningar i en renovering, men är nog heller inte lika oroade om det måste göras om efter 10 år.
Min tänke är nog att alla som tänker sig bo kvar 20-30 år, har ekonomi att göra en vettig renovering och som är tillräckligt pålästa för att förstå vad de beställer... De byter nog ofta rör coh brunnar som är åtkomliga under renovering. Övriga tar nog billigaste offerten och funderar inte så mycket på detta.
För att inte råka ut för sönderbilade tapp- och varmvattenrör. Att skarva tappvattenrör under betong är inte godkänt enligt säkervatten och då gäller ofta inte heller hemförsäkringen vid läckage. Och att byta hela vägen till vattenfördelaren för att unvika skarv kan innebära att behöva riva golv i halva huset. Tänk att renovera badrum för 200k skarva rör under betong och 10 år senare behöva riva för att komma åt röret som läcker.K Kenneth Klar skrev:
Intressant! Jag kan inte så mycket om tappvattenrör men byggde man alltså så? Ser framför mig en lång bockad stam genom huset som bromsrören i en bil. (I mitt hus från 50-talet ligger föroreningarna synliga inne i en garderob och sen är det ganska kort väg till där de kommer ut i kök och badrum)Q Qjanto skrev:För att inte råka ut för sönderbilade tapp- och varmvattenrör. Att skarva tappvattenrör under betong är inte godkänt enligt säkervatten och då gäller ofta inte heller hemförsäkringen vid läckage. Och att byta hela vägen till vattenfördelaren för att unvika skarv kan innebära att behöva riva golv i halva huset. Tänk att renovera badrum för 200k skarva rör under betong och 10 år senare behöva riva för att komma åt röret som läcker.
Då har du kopparrör på både kv o vv?S Staffan-N skrev:
De garvade kallvattenrören bockades inte, för då skadades galvaniseringen. Därför skarvades de där det behövdes. Det var helt i sin ordning att ha dolda gängade skarvar, vilket inte var speciellt konstigt då de nästan aldrig läckte.S Staffan-N skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Inte funderat på att städa garderoben?S Staffan-N skrev:
Innan prisolrören kom så var kopparrören upp till typ 3-4 meter långa, man hårdlödde skarvarna.S Staffan-N skrev:
På (70-/)80-talet var det vanligt med prisolrör, då förgrenades rören synligt i tvättstugan och/eller badrummet, skarvarna hårdlöddes.
Nästa varenda skarv och förgrening på vårt tappvatten var dolt förlagda i betonggolv (ca 3 m), betongväggar (ca 10 m), mellanbjälklag i trä (ca 30 m) & träväggar (ca 6 m). Det var så man gjorde på 60-/70-(/80-)talet.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Klicka här för att svara