I förgår beslutade Riksdagen om en ny enklare plan- och bygglag, som börjar gälla den 2 maj 2011. Det innebär att plan- och byggprocessen förenklas samtidigt som kontrollen av byggandet skärps.
Det här är några viktiga nyheter:
- Miljö- och klimataspekter ska beaktas vid planläggning och byggande.
- Alla som söker bygglov ska kunna få besked inom tio veckor. Bra!

Du kan läsa blogginlägget här: Snabbare bygglov med ny PBL
 
Det låter ju bra men enligt den info jag har fått idag kommer det att läggas en kolossal börda på kommunerna i form av krav på dokumentation och information till alla berörda. Som i slutänden måste finansieras med högre avgifter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.