Hej!
Försöker förstå de nya bygglovsreglerna, jag bor i ett detaljplanerat område. Har ett garage som jag vill förlänga med ett kallförråd, krävs det verkligen bygglov då? Räcker det med godkännande från grannen?
Eller tolkar jag reglerna fel?

Försöker förstå de nya bygglovsreglerna, jag bor i ett detaljplanerat område. Har ett garage som jag vill förlänga med ett kallförråd, krävs det verkligen bygglov då? Räcker det med godkännande från grannen?
- Tillbyggnader upp till 30 kvm får uppföras för alla typer av byggnader, även flerbostadshus och andra byggnader, utan krav på lov. Kvadratmetrarna kan fördelas på flera olika tillbyggnader så länge de totalt sett inte blir större än 30 kvm.
- Det blir tillåtet att utan bygglov uppföra komplementbyggnader i anslutning till andra typer av byggnader än en- och tvåbostadshus.
Det bästa svaret får du troligen av din egen bygglovsavdelning i din kommun. och att helst se till att få det skriftligt och tillräckligt utförligt och att det gäller på just den åtgärden på rätt plats på just din tomt där just din detaljplan gäller... ibland kan olika grejer påverka vad som gäller..
Och hur många friggebodar och andra grejer som redan nu ev använder en del av dom kvadratmeter man får uppföra
Det finns ju ibland klassningar om kulturminne och olika former av skyddsvärda områden som ibland trumfar reglerna och ibland inte
Sen kan ju ett "kallförråd" bakom ett garage vara allt ifrån en flyghangar till ett lågt litet krypin i storlek med en garderob där man ställer in spadar och krattor..
Reglerna är ju nya och bitvis lite oprövade och många grejer som kan påverka ..
Och hur många friggebodar och andra grejer som redan nu ev använder en del av dom kvadratmeter man får uppföra
Det finns ju ibland klassningar om kulturminne och olika former av skyddsvärda områden som ibland trumfar reglerna och ibland inte
Sen kan ju ett "kallförråd" bakom ett garage vara allt ifrån en flyghangar till ett lågt litet krypin i storlek med en garderob där man ställer in spadar och krattor..
Reglerna är ju nya och bitvis lite oprövade och många grejer som kan påverka ..
Om garaget idag är mindre än 30 kvm kan du bygga ut det till maximalt 30 kvm och 4,5 m nockhöjd utan bygglov. Det förutsätter att andra bygglovsbefriade byggnader på tomten som gamla friggebodar och attefallshus inte äter upp potten som är maximalt 45 kvm. Och längre än 4,5 m från gränsen, annars krävs grannes skriftliga medgivande.J Julistormen skrev:Hej!
- Tillbyggnader upp till 30 kvm får uppföras för alla typer av byggnader, även flerbostadshus och andra byggnader, utan krav på lov. Kvadratmetrarna kan fördelas på flera olika tillbyggnader så länge de totalt sett inte blir större än 30 kvm.
- Det blir tillåtet att utan bygglov uppföra komplementbyggnader i anslutning till andra typer av byggnader än en- och tvåbostadshus.
Vi är inte helt överens här hemma![]()
Så vill du bygga ut garaget till större än 30 kvm och 4,5 m i knockhöjd så krävs bygglov och planöverstämmelse.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
J Julistormen skrev:Hej!
Vi är inte helt överens här hemma![]()
Jag brukar vara överens med dig Claes, men är det verkligen så här ?Claes Sörmland skrev:
Om garaget idag är mindre än 30 kvm kan du bygga ut det till maximalt 30 kvm och 4,5 m nockhöjd utan bygglov. Det förutsätter att andra bygglovsbefriade byggnader på tomten som gamla friggebodar och attefallshus inte äter upp potten som är maximalt 45 kvm. Och längre än 4,5 m från gränsen, annars krävs grannes skriftliga medgivande.
Så vill du bygga ut garaget till större än 30 kvm och 4,5 m i knockhöjd så krävs bygglov och planöverstämmelse.
Beror väl på hur garaget är byggt sen tidigare.
Som jag tolkar de nya reglerna, så om nuvarande garage är byggt med bygglov, så får man bygga ut det med upp till 30 kvm. Dvs man får bygga ut alla "bygglovade" byggnader med upp till 30 kvm samt bygga ytterligare totalt 45 kvm i komplementbyggnader (max 30 kvm stort dock)
Det är ju inte rimligt att ett garage på säg 60 kvm bara får byggas ut till 30 kvm, då får man ju riva halva
Och som sagt: närmre än 4,5 m från grannen så måste du ha skriftligt medgivande.
Det faller på att garaget är en komplementbyggnad. Lagtexten (notera min gråmarkering som gör att TS garage inte får byggas ut med 30 kvm):klaskarlsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Istället är det denna paragraf som möjliggör utbyggnad till maximalt 30 kvm 4,0 m nockhöjd (jag skrev fel i inlägget ovan) av TS garage:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 4,0 m nockhöjd som gäller inom detaljplan, jag angav en felaktig högre höjd i inlägget ovan.Claes Sörmland skrev:
Om garaget idag är mindre än 30 kvm kan du bygga ut det till maximalt 30 kvm och 4,5 m nockhöjd utan bygglov. Det förutsätter att andra bygglovsbefriade byggnader på tomten som gamla friggebodar och attefallshus inte äter upp potten som är maximalt 45 kvm. Och längre än 4,5 m från gränsen, annars krävs grannes skriftliga medgivande.
Många olika svar, underskrift av grannen har jag, men då måste jag söka bygglov om mitt befintliga garage är 50 kvm och vill bygga till 15 kvm kallförråd? ( jag har ca 70 kvm byggyta kvar om man ska gå på detaljplan)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Tack för klargörandet.Claes Sörmland skrev:
Då är det som du skriver att en komplementbyggnad aldrig kan bli över 30 kvm utan bygglov (vid dessa förutsättningar).
Skall du nå kallförrådet via garaget, eller dörr utifrån??J Julistormen skrev:
Skall göra en likande operation, men med acess enbart utifrån. Tänker bygga förrådet fristående men väldigt nära garaget typ 1cm spalt. Så det blir en egen byggnad. Då kan man nyttja de nya reglerna, som jag tolkat det.
Hade tänkt sätta Bärlina och hammarband på gaveln av det befintliga garaget.. men visst det går nog annars köra 1 cm annarsM mojjen skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Bra fråga.useless skrev:
Mig veterligen är inte ngt avstånd definerat, bara att dom inte får vara sammanbyggda. Så har du 1cm mellan tak till tak (som rimligen skjuter ut lite) så bör det klassas som fristående - såklart får det inte vara sammanbyggt i väggar eller grund heller.
Du måste ju dock respektera brandskyddsregler mellan byggnader, samt kunna komma åt för underhåll (för din egen skull iaf), och får inte sätta en plåt eller liknande mellan, för då blir dom sammanbyggda.
Om man får byggnadslov för bostadshuset och garaget samtidigt i samma bygglov hopbyggt kan inte garaget räknas som en komplementbyggnad. Det är en och samma byggnad.
En del har garaget "i huset" andra har garaget under huset osv.
Jag tror att om man får byggnadslov för ett garage efter man byggt sitt bostadshus är det ett komplement.
Tycker jag!
Jag tror att om man får byggnadslov för ett garage efter man byggt sitt bostadshus är det ett komplement.
Tycker jag!
Jaså, det tycker du?K Kalbygge skrev:Om man får byggnadslov för bostadshuset och garaget samtidigt i samma bygglov hopbyggt kan inte garaget räknas som en komplementbyggnad. Det är en och samma byggnad.
Tycker jag!
Om garaget är sammanbyggt med bostadshuset är båda delarna tillsammans EN huvudbyggnad, oavsett om garaget byggts på senare. En komplementbyggnad måste vara fristående, men du kan ha komplementfunktioner i en huvudbyggnad.
Så om garaget är del i huvudbyggnaden går det att bygga på ”garagedelen” av huvudbyggnaden med upp till 30 kvm så länge den ytan inte redan är upptagen av tidigare attefallstillbyggnad eller lovbefriat skärmtak. Och såklart under förutsättning att det är längre från gräns än 4,5 m eller att du har skriftligt medgivande från grannen och att det är längre från järnvägs spårmitt än 30 m eller att du har medgivande från infrastrukturförvaltaren.
Du får inte heller bo inom område till skydd för totalförsvaret eller inom ett särskilt värdefullt område.
Det är alltså beroende på din fastighets specifika förhållanden och det får du bäst svar på av bygglovsavdelningen på din kommun som har den information du behöver veta.
Om du bor utanför detaljplanerat område så fanns det tidigare väldigt generösa bestämmelser om lovbefrielse, men de är nu hårt kringskurna med den nya lagstiftningen och där kan det därför vara helt kört även om man inte gjort någon ”attefallstillbyggnad” eller något lovbefriat skärmtak.
Värt att tänka på att allt som inte är lovgivet kan behöva räknas in i kvoterna som @Claes Sörmland lade in i sitt inlägg.