P
P PiddaP skrev:
Kvittar väl hur respekterad han är, det gör väl inte att han automatiskt har rätt?
Nej, man måste läsa en persons texter och bedöma trovärdigheten, och det behövs lite egen kompetens för att bedöma det.
Hursomhelst så förtjänar ingen att bli förolämpad med en kommentar som "Ärlig fråga är du på riktigt eller bara trollar du?".

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
P PiddaP skrev:
Jag inser ju också att jag aldrig kommer att nå ut till de som redan är övertygade om vad en elektriker gör, hur svårt yrket är och nyttan med behörighet.
Nyttan med behörighet tycks våra härskare anse är begränsad med tanke på att inte alla elektriker har (eller behöver ha) behörighet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P PiddaP skrev:
Ja han är inte ensam om att tro att kan man skala en kabel och skilja på fas och nolla, så är man i princip en elektriker...
För att vara elektriker På Riktigt™ måste man kunna Maxwells ekvationer utantill. 🙃

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
P PiddaP skrev:
När man tror att man kan klara ett både praktiskt och teoretiskt prov för behörighet, "Man behöver givetvis läsa på och kanske träna lite inför detta prov."...utan någon som helst erfarenhet...
Bring it! Låt mig göra ett prov.*

Givetvis går det inte att komma helt blank och skriva provet samt göra de praktiska övningarna men det tar inte fyra års arbete som elektriker för många människor. Inte ens om man måste lära sig att rita enlinjescheman och dimensionera motordrifter för industrin.

Jag tittade på rapporten och provet och konstaterade att det inte var särskilt avancerat. Detta gjorde jag typ 2018 när jag fick nys om den.

Ett vanligt misstag som praktiker gör är att tro att alla andra lär sig på samma sätt som dem och att det inte går att sitta med en bok, läsa den och sedan förstå och kunna göra rätt på första försöket istället för på det femtionde. Eftersom det krävdes mekanisk repetition för dem.

Å andra sidan, ett vanligt misstag teoretiker gör är att tro att alla andra lär sig på samma sätt som dem och kan inte förstå hur man gör enkla handgrepp som någon visar utan måste öva i en vecka för att få till en knyck som en praktiker får efter fem minuter.

Grejen med el är att de teoretiska inslagen är jättestora och de praktiska väldigt små. Teoretiker har således en stor fördel.

* Som retorisk figur då, jag fattar att du @PiddeP inte sitter på varken prov eller makt att dela ut dem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
G
Vad mer än att skala kabel och göra knorr behöver man öva på i praktiken?

Skruva kabel i plintar kanske men har man inte hållt i en mejsel tidigare saknar man nog intresse att hålla på med el.

Fairlane
G Greger_08 skrev:
Vad mer än att skala kabel och göra knorr behöver man öva på i praktiken?

Skruva kabel i plintar kanske men har man inte hållt i en mejsel tidigare saknar man nog intresse att hålla på med el.
Göra knorr? Menar du tvinna ihop kardelerna när du skalar en FK eller RK? Det ska du ju inte göra...

Jag tänker mig att utöver kunna skala bra så är det bra att kunna mäta och tolka resultat till exempel.

P pmd skrev:
För att vara elektriker På Riktigt™ måste man kunna Maxwells ekvationer utantill. 🙃
Fasen då! Den enda jag kommer ihåg är "Div B är noll" eftersom den är den enda som har ett så enkelt högerled...

Jaja, då var det kört det med...

;)

• Älska
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Göra knorr? Menar du tvinna ihop kardelerna när du skalar en FK eller RK? Det ska du ju inte göra...

Jag tänker mig att utöver kunna skala bra så är det bra att kunna mäta och tolka resultat till exempel.
Är inte göra knorr när du loopar kabeln en gång i skåpet innan den ansluts?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
M Mirkan skrev:
Är inte göra knorr när du loopar kabeln en gång i skåpet innan den ansluts?
Så kanske det avses ja.

tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fasen då! Den enda jag kommer ihåg är "Div B är noll" eftersom den är den enda som har ett så enkelt högerled...

Jaja, då var det kört det med...

;)
Aj! Jag tror jag stukade min hjärna när jag följde den länken...

• Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det finns andra, lite mindre matematiska, och kanske lite mindre hjärnstukande idéer från Maxwell:
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell's_demon

tommib tommib skrev:
Som det stod i introduktionen till min elfält-bok (min parafras och översättning):

"Om in kom ihåg och hade förstått vad ni lärde er i era kurser i flerdimensionell analys och potential- och fält-teori, så är det här egentligen en ganska enkel kurs. Det skulle räcka med att vi lade upp Maxwells ekvationer, några materialkonstanter och så var det klart.

Men eftersom jag vet av erfarenhet att detta kommer att leda till frantiska rop på hjälp och ett inte föraktligt antal drunknade studenter så kommer vi att börja i andra änden och istället sammanfatta vad vi lärt oss med hjälp av Maxwells ekvationer på slutet istället."

Och jag kan meddela att var svårt nog att göra det på det sättet också. ;)

• Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Det finns andra, lite mindre matematiska, och kanske lite mindre hjärnstukande idéer från Maxwell:
[länk]
"Mindre hjärnstukande?" Och så drar du in termodynamik?? Nej, det vet jag inte om jag håller med om... ;)

• Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
P PiddaP skrev:
Nu lägger jag inte mer tid på denna tråd.
Jo det vill jag att du gör. Du fäller påståenden här som vi behöver prata om och som är av allmänt intresse. Du kan kontakta mig via PM om du vill. Annars så kontaktar jag dig.

Till att börja med så är det dags för dig att berätta om dina kunskaper och färdigheter inom ämnet. Jag kan gissa, lika bra som jag kan gissa om en frågeställare vet vad han gör, men jag vill hellre att du berättar själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
"Mindre hjärnstukande?" Och så drar du in termodynamik?? Nej, det vet jag inte om jag håller med om... ;)
Fast Maxwells demon är rolig. Den använder vi också när vi pratar gaslagar i min specialitet. Ibland. För att man får ha med en rolig bild på en demon och två lådor. Man får bortse från allt det jobbiga (termodynamiken) bara.

Jag har faktiskt en fin bok med Maxwells ekvationer på omslaget någonstans. Innehållet är dock mer av, ska vi säga, akustisk/verbal karaktär.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.