Hej

Det är såhär att jag köpte denna lampa https://www.ikea.com/se/sv/p/stockholm-2025-taklampa-glas-foermaessingad-90585950/

Och såg när jag fick hem den att den ska monteras i taket då det inte finns någon krokanordning. Såklart bor man i en hyresrätt och blev fundersam om man ens får borra i tak då. Det visar sig med lite efterforskning att man verkar få borra i tak, så jag kommer ge mig på den uppgiften. Jag har tidigare erfarenhet av att sätta upp dylikt på väggar, men inte tak.

Materialet verkar vara av putsbetong och lampan väger ca 8,7 kg. Tror ni universalplugg med 60mm skruv duger bra? Närmare specifikt dessa: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...t-nylonplugg/universalplugg-med-skruv-025457/

Hur ska jag tänka kring lampproppen? Jag köpte en på Clas Ohlson som var 3 meter eftersom lampan ska sitta typ 1 meter bortanför takkroken, det var dock lite overkill men det fanns ingen annan, så jag funderar på att förkorta den eftersom annars måste jag pula in 3 meter kabel i lampkoppen.

För övrigt riktigt pissig instruktion för den där lampan, men snygg. Är det någon mer som har erfarenhet av just den?

RoTe
Som typ alla andra lampor numera är den inte gjord för att monteras i Svenska hem.

• Gilla
  • Haha
Papa42 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det allra första är att säkerställa till 100% vad det är för material i taket innan du gör något mer. "Verkar vara av putsbetong", var kommer den uppgiften från? Materialet avgör valet av plugg och skruv. Väljer man fel kan lampan rasa ner.

Är du osäker så provborra med minsta möjliga borr.

MultiMan MultiMan skrev:
Det allra första är att säkerställa till 100% vad det är för material i taket innan du gör något mer. "Verkar vara av putsbetong", var kommer den uppgiften från? Materialet avgör valet av plugg och skruv. Väljer man fel kan lampan rasa ner.

Är du osäker så provborra med minsta möjliga borr.
Jag håller med. Grejen är att det känns som samma motstånd och ljud när jag knackar mot taket som det gör när jag monterade upp gardinfästena på väggen. Men jag tackar för tipset!

Hej!

Vi bor också i en hyresrätt där taket är av betong, det är inte förbjudet att borra i taket men man riskerar att behöva återställa (spackla, måla) när man flyttar. Sedan vet man aldrig vad man kan träffa med borren..

Jag delar gärna med mig av vårt sätt att montera IKEA Stockholm, utan att borra och plugga.

På IKEA's fäste finns två stycken små hål (gängade?) hålen nämns inte i bruksanvisningen? vad har man tänkt sig att dessa fästhål skall vara till? Men c-c måttet mellan dessa små hål stämmer exakt våran takdosa's båda fästskruvar! Jag borrade upp hålen med en 5mm borr, då går de befintliga skruvarna i dosan igenom IKEA fästet och går att gänga tillbaka in i takdosan. BRYT STRÖMMEN innan du lossar takdosan's lock. Vi har en sådan dosa där det går att fälla in / lossa kroken, så den kom inte i vägen för fästet. Med hjälp av några brickor fick jag distans till dosan, så jag kunde få in kontakten i DCL uttaget. Kroken var märkt med 15kg så den vikten bör skruvarna i dosan vara dimensionerade att kunna bära upp.

För oss funkade det bra att fästa där dosan sitter i taket, för vi har lampan som typ takkrona..

• Monterad takdosa i ett betongtak med ett metallfäste fastsatt för att hänga en lampa utan borrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfäste monterat utan borrning, anpassat till takdosa med skruvar och brickor, visar installation av IKEA Stockholm lampa.
    Skapa konto
  • Takdosa med monterad IKEA Stockholm-lampa utan att borra, med synliga kablar och fäste i ett betongtak.
    Skapa konto
  • Taklampa av glas och mässing monterad i taket utan borra med hjälp av skruvar i en takdosa.
    Skapa konto
  • Gilla
Emmy Jarleskog och 1 till
  • Laddar…
Tjena! Kul att du delade med dig. Det slutade dock med att jag borrade hål i taket cirka 1 meter från takkroken, förkortade min 3 meter lång lamppropp till 1 meter och satt bara upp den. Gick jättebra. Jag tror det mesta handlade om att våga :D

• Modern takkrona med glasdetaljer installerad i taket med sladdar synliga, omgiven av inredning och belysning som sprider sig på taket.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.